További Kritika cikkek
Niemans felügyelő borzalmas ügyben nyomoz: vér folyik a monostor falából. Van egy fiatal segítője, Reda, aki fut helyette és aki kamaszosan jóképű, mert Réno karizmatikus, de ronda, úgyhogy legyen mindenki boldog. Felvonulnak a leleményesen változatos halálnemek, ahogy az a nagykönyvben meg van írva, és tényleg, záporoznak a bibliai utalások, halkan surran a Jelenések könyvének vonatkozó lapja.
![]() |
Nézze meg képeinket! |
Ezek komoly dolgok, valaki most akarja megrendezni a világvégét, ezért aztán jó, ha van kéznél vallástörténeti szakértőnő, aki kielemzi nekünk a Dürer-metszeteket. Összeállt a csapat: szófukar Niemans, hetyke Reda, olvasott fiatal lány. Indulhat a nyomozás.
Gyilkos sémák
A rettegés ott lapul mindenkiben, halkan vergődik és néha kieresztjük sikoltozni, ezt éreztem például a Kassovitz-féle első részben, rögtön az első másodpercekben, amikor az a kis fekete bogár még a főcímzene alatt megmászta a hófehér férfitetemet. Névtelen, zsigeri, primőr rettegés, ezért járok moziba.
Olivier Dahan folytatása más oldalról közelíti meg a félelmet: itt éjféli villám cikázik át a monostor udvarán álló baljós feszületen, és a következő gondolatom már messze jár, egészen pontosan Edward George Bulwer-Lyttonnál, és a róla elnevezett irodalmi pályázat jut eszembe, miszerint találjuk meg minden évben egy regény legelcsépeltebb, legröhejesebb kezdőmondatát, merthogy Bulwer-Lytton 1830-ban már megalkotta ezeket a klasszikus, irányadó és örökérvényű szavakat: It was a dark and stormy night.
Így aztán az első néhány képkocka után felmerül a gyanú, hogy paródiát látunk, de mégsem, mert a film erőre kap és a monostori bohóckodás (értsd: befalazott ember vére csöpög, az orvosszakértők villogó hi-tech bigyókkal analizálják, de úgy, hogy még az Argoban se volt ennyire röhejes), szóval a monostor után egy éles váltással az ifjú Redát látjuk, akcióban. Ezek a képsorok Dahant dícsérik; mégiscsak egy elismert kliprendezőről van szó, aki, ha egy percre kiejti a kezéből az ordas thriller-sablonokat, igazi, emlékezetes filmes pillanatokra képes. Reda rendőr behatol egy ismeretlen lakásba, a gyanúsított sehol, csak egy belőtt ázsiai kiscsaj és a lávalámpák, lüktet az egész, dübörög a zene, lázasan dobog a nézők halántéka. Jó. Vissza az Apokalipszis-sztorihoz. Rossz.
Hiába szép
Ha a gyilkosságokat emberfeletti, golyóvisszapattantó, szélsebesen közlekedő csuklyás alakok követik el, hamar lankad az izgalom. Hiperaktív Anonymusok mészárolják az ártatlanokat, de az egy másik horror, az volt a címe, hogy Sikoly.
A kép jó, a látvány kidolgozott, a fanatikus hívő, a sebesült Jézus lakása nagyszerűen összerakott, értékes háttér. Ebben a filmben látható még a világ legtitokzatosabb rendőrkapitánysága: egy lepusztult, neonfényes art deco hotel és éppen az a jó benne, hogy a legnagyobb természetességgel rohangálnak az ajtaján ki-be az intézkedő rendőrök. Igaz, hogy szép, de lebeg az egész, a titok nyitja unalmas (igen, megint a németek, gonosz németek, német gonoszok), a végkifejlet visszazuhan paródiába, az utolsó pillanatokban egy Indiana Jones-jelenet elevenedik meg; hangos robajjal roskad össze a végzet temploma.
Réno nem tudja a hátán elvinni ezt a filmet, már azért sem, mert Luc Besson forgatókönyve laposra vasalta a karaktereket: Niemans felügyelő kevesebb, mint volt, a fiatal nyomozó ugyanolyan, a vallástörténeti szakértő Marie pedig leesik a vászonról. Nem elég a szépség, üres a forma, elmarad a borzongás.
Rovataink a Facebookon