További Kritika cikkek
A halmozottan kisebbségi cápafiú ellenszegül maffiavezér apjának, s ezzel erkölcsi és anyagi sikerekhez segíti a csóró, de többre vágyó Will Smith-t. A korallzátony ünnepelt megmentőjévé avanzsáló takarítófiú azonban hallgat a szívére, lemond a csillogásról, és miután beismeri, hogy valójában nem ölte meg a nagy fehér cápa fiait, saját vállalkozásába forgatja kétes hírnevét.
Lökjed a vakert
A csak hangyányival összetettebb történet minden eleme habosra horkolt unalomig ismert. A karakterek mind bejáratott rutinszerepek, kínosan túljátszva és idétlenül rajzolva. A mutáns repperarcú főhős leginkább egy illegális génkísérlet elszabadult melléktermékére emlékeztet, de a többiek sem jártak jobban. Persze a tengerentúlon enélkül bajosan ismernék fel őket, így viszont idétlenek.
Egy kézen megszámolható a természetes nevetésre ingerlő jelenetek száma. A forgatókönyvíró-páros ellenben menzaszakács hónaljszőrzeteként hullajtotta Romhányi oszlásnak indult rímjeit kacagva széthordó férgeit. Nem állt módunkban tesztelni eredeti elképzelésüket, a magyar szinkronnak hála, elveszett a film reklámozott húzóereje, azaz a sztárhalom hallható része Martin Scorsesével, Robert De Niróval, Angelina Jolieval együtt.
Laza négerek a fehérterror ellen
Ezt a filmet nem kifejezetten gyerekeknek szánták, de kábé ugyanannyira felnőtteknek sem. A marketingszempontok alapján merített szereplőgárda és a kopipészt stílusjegyek vécécsészéből visszaharapó alligátorként fordulnak készítőik ellen. A sekélyes sztorin álló anderzenesen egysíkú karakterek tákolmánya, annyira vicces, mint amikor a Ku-Klux-klán fekete sitcomot forgat.
Will Smith neve eközben lassan egyet jelent az arctámadó reklámokkal, melyeket ezúttal a hely szelleméhez mérten vicceskedve petézik bérmémjeiket fogyasztóik torkába. A végeredmény kevésbé zavaró, mint az Én, a robot "jujj, véres lett az új XXX cipőm" parádéja, tulajdonképpen a vízalatti városkép az egyik legvállalhatóbb része a filmnek.
Rasztafári elektrosokk
|
Jeffrey Katzenberg kilépett a Walt Disneyből és David Geffennel, Steven Spielberggel megalapította a Dreamworks rajzfilmgyártó stúdiót. "Felnőtteknek is szóló darabokat készítünk" - hangsúlyozták. Azóta a Walt Disney Pixar a konkurens Dreamworksszel mindig megegyező témában készíti filmjeit gyerekváltozatban. Eddig Spielbergék mutatták be elsőként a filmjüket, egészen a vízi ütközetig, amikor is a Pixar Némójának lett meg előbb a premierje.
Persze vannak jópofa, könnyűdrogos utalások, szerethető figurák (a bolond rák a spontán bábjátékkal) és összekacsintós filmes utalások (zsánerfilmek paródiája, díszletek, beszólások). Még így is becsúszik azonban, hogy ötödször utalnak a Cápára cápákkal, vagy egyszerűen csak vállalhatatlan asszociációkkal feszítik túl a néző húrját (az elektrosokkal kínzó náci-rasztafári dj-verőmedúzák még a Mátrix digitális albínó ikerpárját is alulmúlják).
Bár az összehasonlítás túlontúl kézenfekvő és igazságtalan, a Pixar vízalatti roadmúvija, a Némó nyomában természetes, könnyed stílusával bármikor gerincbe töri a Cápamese görcsösen jópofizós, többnapos halszagot árasztó, planktonrágta sztoriját.
Rovataink a Facebookon