Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Szily László
Lehet-e államtitkárfej méretű prosztatával és löttyedt arcbőrrel sírt rabolni meg száguldó járművek tetején vigéckedni? És főként: rávehető-e több tízmillió felnőtt ember arra, hogy tátott szájjal bámuljon egy ostorát pattogtató régészt, akire minduntalan rámásznak a nők meg az ízeltlábúak? A válasz igen és igen, vagyis hurrá, az új Indiana Jones nem lett kínos, sőt egész szórakoztatóra sikerült, és ha a szerzők kicsit bátrabbak, és mernek igazán önironikusak lenni a májfoltos szívtipróval, elérhette volna a széria legjobbjainak színvonalát. Nem érte el, de ki ne bámulná szívesen a legbénábbat az Aranycsapatból, ha az alternatíva Torghelle Sándor?
A Kristálykoponya királysága csikorogva indul: egyfelől irtó jó érzés azt látni, hogy Szexi Indy Papa teleszájjal kommunistázik, másfelől az egész olyan, mint egy kevésbé sikerült nyitó tízperc egy James Bond-filmből. Aztán elkezdenek kattogni a maja + ufó technológiával legyártott fogaskerekek, és a film beindul, mint Szili Katalin, ha egyenruhás kínait lát. Most jó nézőnek lenni - gondoltam egy negyedóra elteltével, mert azt lehetett érezni, hogy Spielberg, Lucas és a haverok igazán élvezték az újabb és újabb mókás ökörségek kifundálását. A Grease-paródia tömegverekedés idejére már meg voltam véve, mint az egyszeri alpolgármester. Lehet mondani, hogy a régi patronokat lődözték el, de mutassanak olyat az aktuális mezőnyben, akinek ilyen jók a megunt patronjai, és egyáltalán képes ellőni őket.
Ha Speilbergék bátrak, akkor szembenéztek volna a ténnyel, hogy mit keres ez a láthatólag görnyedt hátú tata egy száguldó kétéltű járműben, és a korábbi részek szexi megjegyzéseinek helyére erre reflektáló vicceket írnak bele. Nem igazán tették, a helyzet humoros mivoltára csak a kis köcsög fiú szerepeltetése figyelmeztet. Aztán a film végét kicsit elnagyolták, az ufós fináléból ennél sokkal többet ki lehetett volna hozni, a legvégén meg tényleg azt vártam, hogy Indy és régi-új bukszája vegyenek egy all inclusive kupont Sharm-el-Sejkbe, oszt menjenek el lábat áztatni. De két önfeledt órát így is tudtak szerezni nekem.
Indynek most még jól állt a kamera - 4/10Mazányi Eszter
Jó, doktor Jones még mindig iszonyú jó pasi, egyszer álmodtam is vele, hogy találkoztunk a liftben. No de erre azért még nem kéne alapoznia Spielbergnek egy nagy költségvetésű, erőltetett trükkökkel telerakott filmet. De félretéve a hidegháborús forgatókönyvet, koncentráljunk a szereplőkre: dr. Jonesért már nem rajonganak olyan őszinte áhítattal a diáklányok, mint 19 éve, de ő még őszülve, szörnyű csokornyakkendővel is vonzó lenne. A film elején rögtön jól lekommunistázzák, atomot is kap dögivel, lőnek is rá géppuskás oroszok, mégsem ragad magával egy pillanatig sem, pedig gondosan odateszik a korára irányuló poénokat is.
A kedvem azóta is sötét, pedig Indiana találkozik a fiával, aki egyáltalán nem olyan jóképű mint az apja, ne is beszéljünk a nagypapáról, viszont jedilovagnak tökéletesen beillenék, ahogy karddal kalimpál a mindennél elfuseráltabb szinkront kapott főgonosz Cate Blanchett-tel. Blanchett amúgy erején felül próbál megfelelni ennek a zord ukránnak, ez hellyel közzel sikerül is neki, olyan fagyos, mint Trinity mielőtt Neo betörte volna, de ami a lényeg, hogy egyáltalán nem Cate Blanchett-es, sem Indy-szereplős. A kötelező Indyre mászó szexi hősnő ebből a részből amúgy is teljesen kimarad, helyette kapunk még egy súlytalan anyukát, aki mintha csak azért lenne, hogy lehessen a lelövésével fenyegetőzni, meg hogy Jonesnak lehessen fia, akit közvetlenül a Frigyláda megtalálása után hoztak össze.
Az új Indy sztori - talán valami forradalmi újításra törekedésben - kapott egy siralmasan gyenge lábakon álló ufós hátteret, amitől már mehet is okádni a bennünk lakozó Mulder ügynök. Holott a Frigyláda és nem utolsó sorban a Szent kehely megtalálása után igazán nem tudom, hogy az kit érdekel, ahogy egy bácsi és egy néni felfedezi az igaz szerelem mellett az utazni vágyó földönkívülieket, ahelyett hogy rálelnének Atlantiszra vagy teszem azt Imoteph sírjára a banális E.T. menni haza sztori helyett. Milyen lehetett az első forgatókönyv, amit visszadobtak?
Bárcsak forgatókönyv is lenne! - 5/10Kubiszyn Viktor
Ennyire hülyének a nézőt úgy tűnik már csak az oldschool hollywoodi fenegyerekek merik, jelenleg Steven Spielberg és George Lucas. Valamiért nem szerződtettek egy tisztességes forgatókönyvírót, pedig a brand, a színész, a rendező (Steven maga) és a látványbrigád nem viszik el egyedül a projektet. Az Erich Von Däniken legelszálltabb napjaira emlékeztető forgatókönyv nem a korábbi részek mesei-kalandos-okkult logikáján alapul, hanem az ezredvégi, ezredeleji szellemi katyvasz legprimitívebb példája. A Nazca-vonalaktól a Roswell-i Ufo katasztrófáig, a kristálykoponyáktól a prekolumbián indián kultúrákig, a spanyol konkvisztátoroktól az X-Akták mélységű alieninvázióig van itt minden. Mintha már nem az Indytől lopna az összes kalandfilmes, hanem ő lopna a legbénább klónoktól, például a Nemzet aranyától.
Spielberg nem felejtett el filmet rendezni, zseniális akciójelenetek követik egymást és folynak át önmagukba. Ez kábé annyit jelent, hogy egy akciónak akkor van vége, amikor pár másodpercnyi romantika, geg következik vagy egy kis mélyelemzés a prekolumbián indián kultúráról. A korábbi Indy Jones filmekből megszokott bravúros, burleszk-szerű poénokkal tarkított üldözésjelenetek viszont még mindig a legjobbak. És mi az, ami még működik? Harrison Ford félarcos rock and roll-mosolya, a The Wild One-ból előlépett fiatalember (Marlon Brando-utánérzés, de hogy pont így, 2008-ban, az nagyon funky), valamint a korábbi részekre vonatkozó belterjes utalások.
Az Indiana Jones negyedik része a sorozat eddigi leggyengébb darabja. De a jelenlegi hollywoodi kalandfilm-felhozatalban - ami minőségileg a mínusz nullával konvergál - még elmegy. Egy legenda újjászületését ne várjuk, ahogy egy költői kalandor melankolikus hattyúdalát sem.
Indiana Jones és az eldobott járókeret - 9/10Szűcs Gyula
Spielberg és Lucas az Indy filmek okkult nácijait szovjetekre cserélte, de ez nem baj, mert a Kleopátra-hajjal is szexi, fegyvermániás vallatódomina, Cate Blanchett vezeti őket. Kérdés, hogy mihez kezd ellenük a 65 éves Indiana Jones? A Kristálykoponya első fele a hidegháborús-ufóparás hangulatával, és a titkos földalatti bázison beindított rakétavonattal a Bond-filmek előtt tiszteleg (Spielberg ugye azért hozta össze a Frigyládát, mert nem engedték Bondot rendezni), és a 20 évnyi előreugrás azért is tiszta haszon, mert így az írók poénkodhattak az őszülő Indiana Joneson, aki néha már melléugrik, ha ostorral kell lengedeznie. A megszokott kalandfilmes hangulattal sincs gond: kedvenc régészünk annyi koporsót foszt ki, mint az eddigi részekben együttvéve, egyik robogó autóról a másikra ugrál, és többet látjuk a föld alatti templomokban bolyongani, mint valaha. Igaz, a világkörüli utazás ezúttal elmaradt.
Indy hirtelen előkerült fia az elején egy igazi pöcs, akinek csak az a fontos, hogy az Elvis-séró mindig rendben legyen, és a motor első pöccre induljon. Az őserdei kardpárbajozós jelenete és a gyilkos beszólása ("Jól bunyózol, papa ahhoz képest hány éves vagy. 80?") viszont meggyőzött arról, hogy jó karakter. Csak John Hurt abszolút súlytalan az őrült tudós szerepében, de a történetben sincsen sok szerepe, Indy (és a fia) simán boldogulna nélküle is.
A kedvenceim az utalások a régi trilógiára: Indy már az új plakáton is ugyanúgy menekül a bennszülöttek elől, mint az első részben, amikor ellopta az aranybálványt, és amikor az 51-es körzetben felhalmozott ládák között menekül, az egyik dobozból észrevétlenül kibukkan a Frigyláda. Jim Broadbent, aki az új múzeumigazgatót játssza, pont úgy tör be Indy ásatás-órájára, ahogy Marcus Brodyként Denholm Elliot tette az előző részekben. (A 92-ben elhunyt brit színész tagja volt Royal Shakespeare Companynek, itt Marcus szobra állítja meg Indy üldözőit, úgy megérkezve, mint a Hamletben a koponya.) És ahogy a fiú tarzanosan menekül a liánokon, az már az apja ostortechnikájára emlékeztet. De hogy Shia LaBeouf méltó-e a folytatáshoz? Persze, de csak ha nem nyúlja le végleg az apja kalapját és ostorát.
Rovataink a Facebookon