További Kritika cikkek
Veszélyes terep
Az áldokumentumfilm sohasem az, aminek látszik. Hiába tesz úgy, mintha a valóságot mesélné el, fikció. Hiába fikció, minden pillanatában tartja magát ahhoz, hogy a valóságot meséli el. Kikacsintásnak helye nincs. Borzasztó fegyelmezett műfaj. Ha a forgatókönyvíró egy kicsit is szájbarágósabban meséli el a történetet, mint kellene, ha a szereplők színészkednek játék helyett, ha egyszer csak a kék ég alatt felcsendül egy érzelmes, stúdióban felvett gitárpöntyögés, vége, oda a lényeg. És bár megörvendeztetett ragyogó, eredeti pillanatokkal, a Kistestvér mindhárom hibát elköveti.
Ármány, szerelem
Nézzük a történetet. Egy fiatal banki alkalmazott, Zoli (Kádas Norbert), svédországi tanulmányútról hazatérve nősülni készül. A repülőn találkozik egykori szerelmével, Orsival (Osvárt Andrea), és újból fellobban közöttük a régi láng. Ági (Bordán Lili), a menyasszony, mit sem sejt, Zoli barátja, Tomi (Elek Ferenc), végig falaz a szerelmeseknek. Ági szülei (Bordán Irén, Rókás László) közben egy lakással ajándékozzák meg az ifjú párt, és mindjárt itt az esküvő. Gyülekeznek a viharfelhők.
Lengyel és két írótársa, Schilling Zoltán és Moharos György tisztességgel vették számba a rendelkezésre álló iparikamera-arzenált. Legtöbbször leleménnyel építik be a sztoriba a kávézók webkameráit, a nyálas riporter (Novák Péter) felvételeit vagy a menyasszony tenyérbemászó öccsét (Makk Dömötör), aki a családi videókat forgatja.
Néha azonban érthetetlen, felesleges jelenetek akasztják meg a történetet. Túl sok a magyarázat, mintha nem bíznának a néző szellemi képességeiben. És mikor meséli el az álláskereső fiatal lány az interjún az abortuszát? A címben szereplő videós öccsre is túl nagy hangsúlyt helyeztek a forgatókönyvírók; teljesen komolytalan ötlet úgy indítani a filmet, mintha ez a karakter állna mindennek a hátterében, aki megszerezte a biztonsági kamerák felvételeit, aki összevágta a filmet, a "valódi" rendező. Ahhoz egy sokkal karizmatikusabb, hipergeek srác kellett volna ide, mert így nem hiszem el.
Emberek
Pedig el akarom hinni. Mert tetszik az ötlet. Sajnos a színészek többsége egyáltalán nem segít. Kistestvér, Nagytestvér, BigBrother, éértem, de ha már a valóságsókról van szó, sokat dobott volna a színészi teljesítményeken egy kis tudatos felkészülés BB-Éviből, VV-Györgyiből, Szisziből, Péterből; meglesett, sebezhető, összezavart emberekből. Mert az áldokumentumfilmek legfontosabb mozgatói maguk a színészek. Elég egy hamis, betanult hang, egy sablonos sóhaj, és máris a Rózsa Bisztróban találom magam. Az egyik kulcsszereplő, Osvárt Andrea sajnos egyetlen őszinte hangot sem tud kihozni magából; a film éles zuhanásba kezd, valahányszor megjelenik a színen.
Bordán Lili, Elek Ferenc |
Yuppie-t akarunk
A Kistestvér másfél millióból készült, és hét nap alatt forgatták le a gázsi nélkül dolgozó színészekkel. A mátrixosan paranoid hangulatú filmplakát után azt reméltem, egy kicsit hangsúlyosabb lesz "a kamerák mindenkit, minden pillanatban figyelnek"-vonal, de a készítők végül a Zoli-Orsi szerelmi szálat domborították ki (itt jön be a fent emlegetett gitárszóló). Hiába szól a történet egy szépreményű, ifjú banki alkalmazottról, Lengyelék a magyar yuppie-világ bemutatására még nyomokban sem tettek kísérletet. Pedig ha az alapötletből egy feszesebb, jobban kidolgozott forgatókönyv születik és találnak plusz három-négy Bordán Lili-kaliberű színészt, magyar kultfilm születhetett volna.
Kistestvér
színes, fekete-fehér magyar játékfilm, 76 perc, 2003
rendező: Lengyel Andor
forgatókönyvíró: Lengyel Andor, Moharos György, Schilling Zoltán
operatőr: Schmidt Antal, Horváth András
vágó: Ribényi Tamás
producer: Moharos György, Schilling Zoltán
szereplők:
Osvárt Andrea (Orsi)
Bordán Lili (Ági)
Bordán Irén (Anya)
Elek Ferenc (Tomi)
Makk Dömötör (Öcsi)
Kádas Norbert (Zoli)
Rókás László (Apa)
Novák Péter (riporter)
Rovataink a Facebookon