Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Bodoky Tamás
Már csak a Marie Antoinette-et alakító bűbájos Kirsten Dunst huncut mosolyáért, törékeny testéért, selyemharisnyás lábáért is bőven érdemes megnézni Sofia Coppola csajmoziját, amelynek barokkosan túlhabzó látványvilága és nagyon ütős soundtrackje talán a gyereklányos bájakra nálam kevésbé fogékonyak számára is élvezhetővé teszi ezt a rendhagyó feldolgozást. A 15 éves korában a francia trónörököshöz férjhez adott, majd a forradalom után vele együtt guillotine alá került osztrák hercegnő története persze csak jó apropó a lélegzetelállító vizuális orgiához, de egy kosztümös pornófilmen sem jutna eszünkbe számonkérni a történelmi hűséget.
Engem speciel nem zavart, hogy Coppola elkényeztetett és frusztrált 21. századi fruskákkal és celebekkel népesítette be a Versailles-i udvari élet dekadens forgatagát, és őszintén együtt izgultam az öreg királlyal, mikor dugja már meg végre a balfasz Lajos (vagy valaki) a zabálnivaló szőkét, aki kényszeres vásárlásba és arisztokratikusan visszafogott tivornyázásba menekül a női test iránt közömbös, kizárólag mechanikus szerkezetekért lelkesedő passzív férje elől. Az ideológiailag fertőzött szemnek a dekadens hollywoodi szemét iskolapéldája Sofia Coppola habkönnyű opusza, de aki nem csak fikázni szeret, hanem az öncélúan, cizelláltan, ízlésesen szépet is, feltétlenül nézze meg!
Cukorkát akarok - 5/10Gőzsy Kati
"Ha nincs kenyerük, miért nem esznek kalácsot?" - kérdezte Marie Antoinette az akkori rosszindulatú pletyka szerint a forrongó éhező franciákról. Na ezt elméletileg még Marie Antoinette vagy Sofia Coppola sem hitte el, de mi miért is ne hinnénk? A Marie Antoinette című film két órája sem bizonyítja ugyanis ennek a képnek az ellenkezőjét, és még csak nem is árnyalta azt. Holott Antonia Fraser alapos életrajzi könyve ihlette nyilatkozata szerint a rendezőnőt, mégis csak olyan mélységű hangulatképeket láthatunk róla a torta- és cukorkaszínekkel kísérve, amilyeneket a film előzetesében vagy egy 18. századi stílust idéző 80-as évekbeli popklipben is bármikor megkaphatunk: az udvarnál kockáznak, lovagolnak, minden napra új selyemruhát szabatnak, pezsgőznek, epret esznek az arisztokraták. A feszes történetmesélés és feszültségkeltés fogalmakat amúgy is utálja Sofia, így a filmnek nem is cselekménye van, csak úgy zajlik: az első felében az a kérdés, hogy Marie tizenéves hercegnőként elveszíti-e a szüzességét az impotensnek tűnő XVI. Lajostól, a második felében pedig a Kis-Trianon kastélyban buliznak. Hallhatunk New Order, Bow Wow Wow és Souixsie számokat, mégis az I Want Candy című szám jellemzi legjobban a filmet. De hogy itt még arról is szó lett volna, hogy ő "csak egy ijedt lány a becsmérlők, kétszínű hízelgők, és alattomos pletykák között", hogy "ő egy a két ország közötti béke kedvéért rabszolgának eladott hercegnő", az mind csak a sajtóanyagból derül ki. Mintahogy az is, hogy "a film Marie Antoinette életéből 19 évet mutatott be". Ez ugyanis inkább ötnek tűnt.
Szép és extravagáns a Versailles-i kastély, szép és természetes Kirsten Dunst parókában, de combfixben és legyezővel is szexi. A film mégsem mutat egy látványtervező munkáján túl. (Nem véletlen, hogy a legjobb kosztümnek járó Oscart kapta meg 2007-ben.) Bár jó hangulata is van annak, ha valaki eltűnődve narancslugast nézeget, miközben az apuka (XV. Lajos) és az anyós (Mária Terézia) halála után rendesen kihúzták a lábuk alól Franciaországot, és épp a guillotine felé viszi őket a hintó, csak az ilyen pillanatok még nem adnak értelmet egy semmi mással nem operáló, mégis 40 millió dollárba kerülő filmnek.
Rovataink a Facebookon