Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Miyazaki azonban, ne kerteljünk, mágus, aki furcsa, se eleje, se vége történetből is képes szórakozató filmet csinálni. Ami valószínűleg csak azokat lepi meg, akik nem látták a rendező másik két, itthon is hozzáférhető filmjét, a Chihiro szellemországban címűt és a Vadon Hercegnőjét.
Brutális gépezetek
A sztori enyhén steam punkos világban játszódik, azaz egy alternatív XIX. században, ahol furcsa gőzgépek rajzanak az utakon, levegőben és a vad hegyek közt. A film első harmadára derül csak ki, hogy a gőzmeghajtású repülők, fémszárnyakkal csapkodó léghajók, toronyháznyi, lépkedő szerkezetek szerepe leginkább az, hogy a rendező kiélhesse a brutális fémszerkezetek iránti rajongását.Egyébként a történet maga is alibinek tűnik: az angliai városkában élő, fiatal Sophie-t félreértésből öreganyóvá változtatja egy boszorkány, a lány menedéket talál a híres, és egy fiúcsapat énekesére emlékeztető varázsló házában, rendbe teszi az óriási, járkáló, csattogó-fújtató fémházat, varázsló és lány szerelembe keverednek, aztán váratlanul minden jóra fordul. Szó van még közben valami apokaliptikus háborúról, elvarázsolt szomszéd királyról, a sunny boy-varázsló lassú madárrá változásáról, de ebbe nem érdemes belemenni, nem ez a lényeg. Különösen azért nem, mert a rendező időközben még a fő konfliktust, a főszereplő megöregedésének kérdését is elfelejti.
Sophie a filmben néha fiatal, aztán megint öreg, és ezen ugyanúgy nem csodálkozik senki, mint hogy végül, de nem a film legvégén, aztán visszaváltozik lánnyá, hogy csókban forrjon össze a varázslóval.
Japán rokokó
A dramaturgiailag döcögős sztorit ugyanis feledtetik Miyazaki rokokósan burjánzó fantáziái. Bár a film nyilvánvalóan az anime műfaj veszternizált változata, a Vándorló palota mégis nagyon keleti munka: ahogy a rendező előző filmjeiben, itt sincsenek csak jók, és csak gonoszak. Az átkot szóró boszorkány később kedves, szenilis nénivé lesz, a hős varázsló pedig hisztirohamot kap, és vastag nyálkás lénnyé változik, amikor a takarításnál összekeveredő hajfestékeknek köszönhetően véletlen feketére festi amúgy szőke haját.A kémkutya átáll a gőzhajtású palotával kóborló társasághoz, a jóságos király fővarázslójáról kiderül, hogy egy intrikus, Sophie anyja pedig annyira furcsa, hogy erről inkább nem is mondunk semmit.
A csapongó történetben mintha semminek nem lenne állandó formája, jóból rossz lesz, szépből csúnya, és fordítva. A néző pedig beleveszik a nyálka és virágok, kacagás és vad hadigépezetek övezte világba. És ez az egész még vicces is.
Rovataink a Facebookon