Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Pedig a Warner biztosra ment: Chris Van Allsburg bestseller mesekönyvét arra a Tom Hanks - Robert Zemeckis párosra bízta, amely eddig sem ment a szomszédba némi szentimentalizmusért. Akinek bejött a Forrest Gump, nem fog csalódni a Polar Expresszben sem, családi mozinak viszont nem vált be a karácsonyi álomutazás: a Cinematrix fókuszcsoportos vizsgálatán a két és féléves Bence az első vészfékezésnél anyukájára csimpaszkodva, hangosan bömbölve távozott a vetítésről, a hétéves Réka is sokáig az apja ölében, kabátja alá bújva rettegett, a tízéves Ákos viszont az elejétől a végéig látványosan unatkozott. Egyik gyerekben sem hagyott mély nyomokat az alkotás.
Kemény indítás, lágy befejezés
A film első fele ugyanis ijesztegetős: az Északi Sarkra vezető vonatút az Imax-mozikba szánt - és ily módon Magyarországon nem hozzáférhető - háromdimenziós verzió kedvéért leginkább egy hosszúra nyúlt, sötét és félelmetes hullámvasúti pörgés-forgásra, a fókuszcsoport senior tagja szerint egyenesen aquaparkos csúszdázásra emlékeztet, a gőzmozdony lenyűgöző orgánuma pedig dübörgő dolby surroundben időnként még a felnőttekre is ráhozza a frászt.
A teremből halálra rémítve menekülő bölcsisek és óvodások így aztán lemaradnak a zenés-táncos betétekről és az érzelgős végkifejletről is, melynek során hőseink, egy csapat fotorealisztikusan animált pizsamás gyerek elérik a Télapó-falansztert, ahol a cukros bácsi és ezernyi mélynövésű beosztottja futószalagon termelik az ajándékokat.
A sztoriról ennél többet nem is érdemes mondani, és bár a Final Fantasyben debütált technológia, a virtuális mozifilm néhány év alatt tényleg látványosan javult, erre a filmre kár volt pazarolni a szilíciumot. A produkció egyébként 85 millió dollárba került, és további 125 millió dollárt költöttek a marketingjére, ehhez képest a sorsdöntő első hétvégén mindössze 23 milliót hozott, úgyhogy a pakliban még a pénzügyi bukás is benne van.
Ebből a műfajból ennyi pénzért most sokkal jobbat is kaphatunk: számítógépanimációs családi moziban évek óta a Pixar termékei képviselik a világszínvonalat, a fókuszcsoporttal legközelebb A Hihetetlen családra megyünk.
Rovataink a Facebookon