További Kritika cikkek
Sok meglepetés pedig nem érhetett, hiszen a rendező, Paul W.S. Anderson hasonlóan közepesre rendezte a Mortal Kombat (1995) és a Kaptár (2002) című diszkontfilmeket, ráadásul az AvP-t a 13 éves korosztálynak lőtték be Amerikában, ami még nem fordult elő sem a Predator- sem az Alien-sorozatban soha (a rendezői változat DVD-n jön majd ki). Csak hát miért az érdemei ellenére partvonalra került Alien-, Predator-sorozatokkal kellett a rendezőnek ezt újra bebizonyítania?
Csapatépítés: megvan
Klikk a képre! |
Anderson újra egy mély, sötét kaptárba, konkrétan egy jég alá került piramisba helyezte a történéseket. A technokrata milliárdos, Charles Bishop Weyland (Lance Henriksen a Cameron féle Alien 2-ben) műholdjával talál rá az értékesnek tűnő leletre, ezért csapatot szervez. A helyszín azonban percek alatt a Predátorok Quake-arénájává változik, ahol emberekből kikeltetett Alienekre lehet vadászni.
Ókori Predator-diktatúra
Ahogy a történet kibomlik, látszik, hogy a forgatókönyvírók (Peter Briggs és Shane Salerno, mindketten öreg motorosok az AvP világában) és a rendező fantáziája is elszabadult. Ám az azték, az egyiptomi és a kambodzsai piramisokkal, Alieneket ábrázoló hieroglifákkal, ókori Predátor-diktatúrával megterhelt sztori szétreped, amikor még egy szerelmi szálat és egy ufó-ember örökbarátságot is beletömködnek, hogy kerek legyen a nulla a pénztárgép kijelzőjén.
Hogy ne csak az univerzális fika, de az interplanetáris békekonvenció szellemében is domborítsuk a film pozitívumait, be kell vallanunk, hogy azok a várva várt pillanatok, amikor szemtől szembe találkozik a Predátor az Aliennel, elképesztően jók. A film nincsen túlanimálva, amit lehetett, azt jelmezzel oldottak meg, és ez nagyot dobott a látványon. Nincs olyan érzésünk, mint a Kaptárnál, ami látványban nem tett túl az alapjául szolgáló játékon, a néző kezéből viszont kiszedték a joystickot.
Karakteres rendező-hiány
Klikk a képre! |
Ami a filmmel igazából baj, hogy elég sikeres ahhoz, hogy ugyanezzel a csapattal gyártsák tovább, és egy közepes sorozat készüljön belőle. Pedig az Alien-szériában eddig az volt az utánozhatatlan, hogy minden egyes epizódot egyéni látásmódú, karakteres rendező csinálta, Ridley Scottól Jean-Pierre Jeunet-ig. Belegondolni is hátborzongató, hogy ezután az Alieneket rettegés és vérfürdő nélkül látjuk majd a moziban.
Végül, de nem utolsó sorban ez a bugyuta felszínesség nem elégítette ki földönkívüli barátaim sci-fi-éhségét sem, egyik fenti kérdésünkre sem kaptunk választ. "Miből fognak a földi gyerekek így science-fictiont tanulni?" - sóhajtott végül a galaktikum fejletlen fajaira mindig aggódva gondoló Max Aerobic, és egy Erős Pistával megkent ropival dicsőségjeleket kezdett az arcára rajzolni.
Rovataink a Facebookon