Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Tekintse meg képeinket! |
Az alkotónak azonban nehéz újat mondania, ha nézői közben csak "tudod, ő az, aki a Moszkva teret rendezte"-ként emlegetik. Ráadásul Török utóbbi két munkája igazolni látszottak a jóslatokat. A Jött egy busz című szkeccsfilmbe készült jelenete tétova útkeresésnek tűnt. Baljós előjel volt a balatonaligai üdülő pincéreiről forgatott, széteső dokumentumfilmje is. Ez a munka szolgált ugyanis a Szezon alapjául.
Budapest, pornófilm, csajozás
Török Ferenc azonban meglepő könnyedséggel lépett túl a Moszkva tér-mitológián: egy újabb kult-, vagy nemzedéki filmes státuszra hajtó munka helyett céltalan vidéki macsókról forgatott filmet, tartózkodva mindenfajta visszatekintéstől, kikacsintástól.
Ha minden áron párhuzamokat keresünk, az alaphelyzet inkább mundruczókornélos: kisváros, fiatalok, nihil, por. Ez az a világ, ahol a dolgok csak megtörténnek, senki sem tervez, választ, hanem csak reagál.
A három alacsonyhomlokú, izompólós srác egyikét gyors egymásutánban kirúgja a barátnője majd a főnöke, mire haverjaival elindul Balatonra, mert ott majd "lesz valami". A valami alatt talán pénzt vagy nőket kell érteni, ez nem derül ki a néző számára, mivel maguk a szereplők sem tudják. A fiúk elit üdülőben pincérkednek néhány hétig, aztán egyéb dolgokkal is megpróbálkoznak - Budapest, pornófilm, csajozás - de végül mindenhol ugyanaz a helyzet, mint otthon: ők a jóképű macsók, akiket lendületük ellenére kihasználnak, akik megszívják, akik alul maradnak.
Könnyű élet
Tekintse meg képeinket! |
A történet szerencsére nem magyarázza túl magát, a jelenetek pont olyan súlytalanul követik egymást, ahogy a pincérfiúk megélik azokat. Márpedig ők élvezni akarják az életet, minden áron.
Török filmjének mégsincsenek csúcspontjai, vagy központi konfliktusa: ebben a világban az események nem függnek össze, nem rendeződnek értelmes mintázatba, egyszerűen csak követik egymás. A Podmaniczky Szilárddal írt forgatókönyv és Garas Dániel erős képei azonban autósüldözés vagy kitárulkozó monológ nélkül is élettel töltik meg a filmet.
Valószínűleg a jól sikerült anyag tehet arról, hogy a rendező a vágásnál nehezen tudott szelektálni, és munkája a szükségesnél tíz perccel több céltalan kalandot és túlreprezentált Zagar-zeneszámot tár a néző elé.
A Szezon összességében azonban működik, ami az előképül szolgáló dokumentumfilm felől nézve nem a fikció győzelmét hirdeti a valóság felett, hanem inkább azt, hogy Török Ferencnek érdemesebb dokumentum helyett a játékfilmre koncentrálnia.
|
Szezon
Színes magyar játékfilm, 89 perc, 2003
rendező: Török Ferenc
forgatókönyvíró: Török Ferenc, Podmaniczky Szilárd
operatőr: Garas Dániel
díszlettervező: Valcz Gábor
jelmeztervező: Nagy Fruzsina, Jurisztovszky Sosa
zene: Zságer Balázs
Szereplők:
Nagy Zsolt
Nagy Ervin
Rezes Judit
Rovataink a Facebookon