Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Börtönvonat Yumába - 7/10
Valuska
Amerikai spagettiwesternnel nyitott a Titanic Filmfesztivál, ráadásul egy igazi full macsó apa-eposszal, amiben a lúzer Christian Bale (a sötét és tökös Batman) sántán igyekszik fiának bizonyítani, ő jó példa lehet. Mert nem az: a háborúban is inkább visszavonult, mint előre, a lábát is a sajátjai lőtték le, a családját sem képes eltartani, sőt még az arcát is odatartja a pofonért. Nagy szerencséjére jön az elnyújtott horizont pisztolykezű hőse, Ben Wade (Russell Crowe), akit egy félresikerült rablás után a yumai börtönvonathoz kell elszállítania.
A misszió az misszió, a pénznél fontosabb a büszkeség és a férfibecsület, úgyhogy hiába próbálkozik Russell mindenféle trükkel, hiszen könnyedén elszabadul többször is, apahősünk mindenképpen leszállítja a vonathoz. Persze ehhez kell az utóbbi évek egyik legérdekesebb, legérthetetlenebb és egyben leggiccsesebb emberi játszmája, hogy gonoszunk segít magát feltetetni a vonatra. Így az apának sikerülhet ebben a büdös életben végre valami, illetve a fia is láthatja, hogy apa végre letett valamit az asztalra.
Russell Crowe és Christian Bale mindketten nagyon jók, bár előbbi inkább a szokásos kemény arcát hozza, míg Bale megint valami újat mutat, de az egymást leküzdeni akaró férfiak lassan tisztelni kezdik egymást. Crowe még le is rajzolja Bale-t a filmben, ahogy csak nőket szokott, érzékenyen, a puha ceruzájával. A westernben a férfiak mindig önmagukat szeretik, ez van. A Coplandet és a Nyughatatlant jegyző James Mangold most egy klasszik westernt hozott össze, semmi Jesse James-féle letargia vagy Nincs bocsánat-os posztwestern hangulat, itt a világ leggyönyörűbb sziklás-havas-poros táján lövöldöznek, lovagolnak és ölnek, mindezt a legszebb filmes hagyományokat ápoló sziklás környezetben.
Spielberg Spielbergről - 8/10
Szűcs Gyula
Richard Schickel, az egyik legismertebb amerikai filmkritikus beültette a szakállas rendezőzsenit egy moziterembe, és otthagyta őt egy bekapcsolt a kamerával. Röviden így lehetne összefoglalni azt a 90 percet, amiben Spielberg elmeséli filmes pályafutását a tévés szárnypróbálgatásoktól (Columbo-epizód, Párbaj) az E.T.-n át a vérpofi Münchenig. Mivel Spielberg minden filmjét imádom, oldalakon keresztül tudnám dicsérni a munkásságát, de lássuk inkább a portréfilm hiányosságait.
Míg a Cápa forgatási nehézségeire negyed óra jutott, szóba sem kerültek olyan filmek, amik a korábbi kasszasikerek folytatásai voltak. Pedig szívesen meghallgattam volna, miben volt más a Végzet templomát, vagy a Jurassic Park 2-t forgatni egy sikeresen levezényelt első rész után. Érthetetlen okokból kimaradt az életműből az Örökké, a Homályzóna, a Poltergeist, a Hook és a Kapj el, ha tudsz is. Jó pont viszont, hogy mutattak néhány archív képsort Spielberg 1964-ben, 18 évesen forgatott ufós filmjéből, a Firelightból.
Sajnos a szinkrontolmácsolással megbízott lány Balázsi Panna Oscar-közvetítéseinél is gyengébb teljesítményt nyújtott: rendszeresen elrontotta a filmcímeket, hatalmas lemaradással fordított le minimális angoltudással is érthető mondatokat. Így aki bekapcsolva hagyta a fülesét, lemaradt Spielberg legjobb poénjairól. A hangja viszont andalítóan kedves volt, simán mondhatna időjárás-jelentést valamelyik rádióban.
Loren Cass - 5/10
StrommerN
Deszkás homevideó helyett játékfilmet forgatott kínjában néhány fiatal a kaliforniai Saint Petersburgban, ahol annyira nem történik semmi, hogy az autóút közepén is nyugodtan lehet napozni. Adrenalinra azért ők is éheztek, ezért a két főszereplő helyi veterán küzdősportolókkal verette szét magát. Az utcai bunyók felvételénél ugyanis a résztvevők nemcsak a levegőbe bokszoltak, mint a Bud Spencer-filmekben, hanem valóban istenesen megöklözték egymást.
A sokszor véletlenszerűen adagolt jelenetekben az erőszak a szex és a tengés-lengés váltja egymást, de nyomokban cselekmény is felfedezhető. Az autószerelőként dolgozó Cale a haverjával összebalhézik néhány helyi feketével, majd a műhelye előtt lerobban a kisváros kurvájának kocsija. A Britney Spears-es szőkeséggel aztán fokozatosan összemelegednek, de közben a lány bárkinek szétteszi a lábát a parkolóban, aki megvárja munka után.
Ahhoz, hogy a Loren Casst értékelni tudjuk, két dolgot kell tudnunk: a Saint Petersburg-i rendező-főszereplő 21 évesen kezdte a forgatást, és első filmje hátterét a lakóhelyén lezajlott 96-os faji zavargások adják. Chris Fuller a kamaszkori életundort filmesítette meg, kár, hogy mire minden összejött, a színészei felnőttek. Az időként bejátszott hangfelvételekből viszont legalább kiderül, hogy a világ két legjobb tetoválása a meztelenül monocikliző Priscilla Presley, és a szájában crackpipával deszkázó Popeye. Bónuszként azt is bevágták, ahogy Budd Dwyer amerikai politikus egy sajtótájékoztatón 87-ben fejbelőtte magát. Csak azt nem tudjuk meg, hogy ki is volt az a Loren Cass.
Rovataink a Facebookon