Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Aranybánya
A retrofilmek terén gyakorlatot szerzett Papp Gábor Zsigmond legnagyobb fogása az eddig zárt, háromszáz tekercses archívum, aminek oktatófilmjeit még maguk a mozigépészek sem láthatták. A vetítés alatt állítólag el kellett hagyniuk a géptermet, és így sokáig csak a BM-es elvtársak tudták, hogy három okból csörrenhet meg a telefon egy titkos házkutatás során:1./ A tulajdonost keresik
2./ Téves kapcsolás
3./ A tulajdonos - fondorlatos módon - ellenőrzi, hogy nem kutatják-e éppen át a lakását
Lényeges mindenesetre, hogy egyik esetben se vegyük fel a kagylót.
Az 1958 és 1988 közt készült filmek leginkább tehát szórakoztatóak, már csak az oktatófilmek alapvetően bornírt kliséi, és persze a rendőri nyelvezet és logika miatt is ("Sajnos nem minden esetben lehet felszedni a padlót, lebontani a falat, feltúrni az udvart.").
Mindehhez jön még a retroéletérzés, ami állományjavítók nélkül von be humorral és melankóliával bármit, az edzőcipőtől a filmig.
A házmester hatalma
Az ügy vérlázító vagy/és tragikus vonzatai tehát már eleve elkentek, az előttem ülő két srác is csak az elején medgyessyzett, aztán áttértek a nevetgélésre, és valószínűleg ugyanígy jár, aki az államgépezet által meggyötört sorsokra lenne kíváncsi.Kiderülnek persze mellbevágó tények, a házkutatásos jelenetekben például minden esetben feltűnik a házmester, akitől a nyomozók információkat kapnak, később pedig a házkutatás menetét is ellenőrzi, hivatalból. Emlékeim szerint nálunk, a Visegrádi utcai bérházban a lakók tartalékkulcsot adtak le a házmesternek, de ez akkor, a hetvenes évek végén magától értetődőnek tűnt.
A könnyed hangvétel ilyesmik miatt azonban nem törik meg, köszönhetően még a jelenben forgatott áldokumentumfilmes betéteknek. Egy titkos ügynök fekete-fehér felvételein végigkövethetjük a szőkeandrásos esetlenséggel levezényelt megfigyelést, amiből kiderül, hogy a célszemély barátaival ebédel, feleségét várja a pályaudvaron, és néha cigizik a parkban, továbbá az is, hogy a spiclik ügyefogyott, szerencsétlen alakok, akiken leginkább csak nevetni lehet.
Az asztalfiók alkonya
Az ügynök élete nem vezet majd hídlezárásokhoz, ami tulajdonképpen üdítő a politikai témával foglalkozó dokumentumfilmek dörgedelmes vagy patetikus hangvétele után. A besúgók nem komolyan vételét pedig amúgy is gyakorolta a rendszerváltó értelmiség egy része: a Beszélő szerkesztői például saját néven publikálták felforgató írásaikat, persze már a lazuló nyolcvanas években.A film rövid és könnyen fogyasztható összegzés után kedélyes hangulatban ér tehát véget, a néző pedig azzal a tudattal léphet utcára, hogy senki nem fogja követni. Igaz, hogy az információkat sem asztalfiók rejti már, hanem vincseszter.
Rovataink a Facebookon