További Cyb cikkek
A Projekt története
Az orosz fizikus, kibernetika- és számítógép-szakértő Valentin Turchin 1977-ben - politikai tevékenysége és totalitárius-ellenes nézetei miatt - a Szovjetunióból az Egyesült Államokba emigrált. Nagyhatású könyve, The Phenomenon of Science: A Cybernetic Approach to Human Evolution (A tudomány-jelenség: az emberi evolúció kibernetikus megközelítésben) még ugyanabban az évben, a New York-i Columbia University Press gondozásában jelent meg.
1987-ben kapcsolatba lépett a rendszerelméletben és a software-fejlesztésben jeleskedő Cliff Joslyn-nel, s megalapították a '91-ben elektronikus levelezőlistává (PRNCYB-L) bővült PCP-t. Az alapelveket a Cybernetic Manifestoban (1989) fejtették ki.
A Kiáltványra sokan reagáltak, részletes kommentárokkal látták el, így a kognitív tudományokban és a rendszerelméletben jártas flamand fizikus, a két szerkesztőhöz 1990 tavaszán csatlakozó Francis Heylighen is.
Azóta számos tudományos fórumot, alkotóműhelyt szerveztek, 1993-tól pedig saját Web-szerverrel rendelkeznek. Egyre több írás lát napvilágot, sőt, a '94-es "Web legjobbjai" pályázaton az elsők közé kerültek. 1995 őszétől az aktuális PCP híreket egy második levelezőlistára (a PCP-news-ra) iratkozva szerezhetjük be.
Gondolatok
|
"Az ismeretelmélet a tudást a valóság bizonyos rész-modelljének a kibernetikus rendszeren belüli, a rendszer által érzékelt létezéseként határozza meg." A tudás egyszerre objektív és szubjektív, hiszen a szubjektum (a rendszer) és az objektum (a rendszer környezete) állandó interakcióban áll egymással. Az objektumra, a tárgyra vonatkozó ismereteink mindig relatívak, csak egy adott szubjektum részeként funkcionálnak. Ezeket az ismereteket a valósághoz viszonyítjuk, s eldöntjük, hogy igazak-e vagy hamisak. A tudás alanya később egy másik tudás-alany tárgyává lesz: az önismétlő, önhasonló folyamat a végtelenbe tart. De a bárminemű szubjektumtól független tudás logikai abszurditás!
A(z evolúció menetét többé már nem meghatározó) természeti törvények minden létező "alapvető tulajdonát", a szabadságot korlátozzák. A másik korlátozó erő az ellenőrző és választó szerepet betöltő akarat.
A világegyetem piramis-szerűen épül fel: egyik ellenőrző mechanizmus a másikra rétegződik, aztán egy harmadik, egy negyedik, és így tovább. A piramis tetején a panteisztikus Isten, "az ellenőrzés legfőbb szintje, úgy viszonyul az univerzumhoz, mint az emberi akarat az emberi testhez. Isten akarata egyrészt a természeti törvényekben, másrészt az Univerzum evolúciójában, az Evolúcióban manifesztálódik."
|
Az MST az evolúció hajtóereje. Történelmi sorrendben haladva, négy típusát különböztetjük meg: a biológia előtti, a biológiai, a kognitív és a szociális átmenetet.
A kultúrát több MST eredményezte: a helyzetellenőrzésből (=mozgás) a mozgásellenőrzés (=ingerlékenység, egyszerű reflex), az ingerlékenység-ellenőrzésből (=komplex reflex) a reflexellenőrzés (=feltételes reflexek, képzettársítás), a képzettársítás-ellenőrzésből (=emberi gondolkodás) az emberi gondolkodás ellenőrzése, azaz a kultúra fejlődött ki.
A társadalommá szerveződés eredményeként a természetes kiválasztódás korábbi kardinális szerepét a tudatos emberi tevékenység szorítja háttérbe. "Ez a világegyetem-történelem fordulópontja: kezdetét veszi az Értelem kora" - fogalmaznak a Kiáltvány szerzői. A múlt trendjei alapján nem körvonalazható jövő. A komplexitás új szintjeit ugyanis az e szintekhez igazodó, egyelőre ismeretlen törvények szabályozzák majd. Leginkább akkor, ha a növekedés az exponenciálisból a végtelenbe tartó hiperbolikusba vált. (A lehetőség fennáll. Ha bekövetkezik, úgy Társadalmi-technológiai Különösségről beszélhetünk!)
|
Az integráció két irányba mutat: egyrészt a "világ-társadalom és világ-kormány megalakulásához, a bioszféra emberi irányítás alatt végbemenő ökológiai egyesítéséhez", másrészt az individuumok idegrendszereikkel közvetlenül kommunikáló "meta-lényekké" és/vagy egyfajta "szuper-lényt" alkotó közösséggé fejlődéséhez.
Az ősi vallások metafizikus halhatatlanság-képe a múlt ködébe vész. Felsejlik a kibernetikus halhatatlanság.