Turbómáj, pia, marketing

Csodaital? Ügyes marketing? Panoptikumból szabadult popsztárok? Nyári újságíróink egy olyan üdítőitalt teszteltek, ami állítólag villámgyorsan eltűnteti az alkoholt a vérből. Roy és Ádám megtekintése után a borzalmas ízű folyadékot hétpróbás alkeszekkel is megkóstoltattuk.
A mai kor egyik kulcsfigurája a menedzsermenzák és új építésű irodaházak környékén élőben is megtekinthető marketinges.

Mint aki bekapta

Tekintse meg képeinket
"Pillantsunk bele az ördögi marketinggépezet működésébe" - mondtam, amikor meghívó érkezett egy olyan üdítőital sajtóbemutatójára - nevezzük mondjuk Q-nak -, ami állítólag eltűnteti a vérből az alkoholt. "Igen, a helyszínen be lehet rúgni, aztán Q-t inni és megfújni a szondát" - erősítette meg a telefonba a PR-es lány, mintegy kivetve a csalit az iszákosnak képzelt újságírók elé. "Muhaha" - nevettem magamban, majd úgy tettem, mint aki bekapta.

Roy és Ádám

A sajtóesemény koreográfiája egyszerű volt: az alapvető tények ismertetése után - a gyümölcscukrot, citromsavat, aszkorbinsavat és almasavat, vagyis csupa természetes hatóanyagot tartalmazó ital felpörgeti a máj enzimjeinek működését, így jóval gyorsabban ürül ki az alkoholt a szervezetből - jöhetett az éles teszt. Előtte még megjött a szintén csalinak bedobott két celebrity, a kompromisszummentesen önpusztító rock 'n' roll-életforma két ikonja, Roy és Ádám. Kicsit úgy néztek ki, mint akiket egy viaszpanoptikumból castingoltak, de közelebbi tanulmányozás után Ádámnak akár el is lehetett hinni, hogy tényleg nagyon másnapos.

Jaffaszörpben fuldokolva

Aztán mi is ittunk, majd előkerültek a klasszikus szondák, illetve egy digitális mérőkészülék. Az én szondám nem nagyon zöldült be, Bencéé, aki még egy felest legurított, annál inkább. Most jött az első csúcspont: leküldtük a Q-t.

Ízre olyan, mintha az ember jaffaszörpben fuldokolva egy pillanatra a felszínre bukkanna, de egy kegyetlen laboráns ekkor olvasztott savanyúcukrot döntene a nyelőcsövébe. Annyira meghökkentő, hogy megszólalni is nehéz utána.

Iszik és vezet?

A hatás férfiaknál úgy fél, nőknél háromnegyed óra múlva mutatkozik. A köztes időben az egyik marketinges elmesélte, hogy kezdetben nem plakátos-reklámfilmes kampányt nyomnak, hanem a vendéglátóhelyek pultosain keresztül népszerűsítik a maga nemében úttörő italt.

Bár az egész sajtóesemény az iszik és mégis vezethet jegyében zajlott (hangsúlyozták, hogy a rendőrség is ilyen szondát használ, a bevezető kampány alatt minden palackhoz adnak két szondát, hogy a vevő maga ellenőrizhesse a hatást), a szervezők többször is leszögezték, nem akarnak ösztönözni az italos vezetésre. "No de ki más lenne a célcsoport, mint a motorizált alkoholisták?" - kérdeztem a marketingest, mire ő két meghökkentő, de aránylag periférikusnak tűnő felhasználási területet említett. Az egyik a titkosszolgálati, ami, mint kiderült, azt jelenti, hogy a Q-val doppingoló kém cselesen le tudja itatni beszélgetőpartnerét. A másik a főnökünk asztal alá ivása.

Pontos adatok

Klikk a képre!
Szűk fél óra múlva szondáztunk újra. A digitális biszbasz szerint az én alkoholszintem 0,17 ezrelékről 0,0-ra ment le, Bencéé 0,21-ről 0,04-re. Én végig nem éreztem semmi különöset, Bence egyszer megkérdezte tőlem, hogy "mit is jelent az, hogy tutti-frutti?", de ettől eltekintve normálisan viselkedett.

(A forgalmazó 990 forintos plafonárat állapított meg, szerintük 7-800 forintért lehet majd hozzájutni akár már most hétvégétől a Q üditőhöz.)

Az alanti keretes írásban olvasható teszteredmények és az árkategória alapján nem várható a magyar alkoholisták életstílusának jelentős változása. A Q közepes hatékonysága vélhetően arra lesz elegendő, hogy gyorsító placebók mellett közkedvelt itala legyen az ifjúság nagyobb részét kitevő mérsékelten fogyasztóknak a pénteki, szombati kikapcsolódáskor. Meg a finoman bevállalós titkárnőknek. E két csoport együtt végülis egészen komoly vásárlóerőt jelent.

A marketingesek pedig egyre furfangosabbak, várjuk az első meghívót ingyen fejhúsozásra vagy abáltszalonnázásra.

Teszteredmények
Az Index a helyszínen, valamint saját hatáskörben - gyakorlottabb fogyasztókkal - is tesztelte az italt:

A terméket két rövid, egy kóser szilva és egy tequila, elfogyasztása után teszteltük a bemutatón. A kósert a gyümölcspálinkák alattomossága miatt választottuk, a tequilát azért, amiért a téliszalámis szendvicset sajtózsúrokon, azaz a gyerekkori nélkülözések kompenzálása végett. A Q elfogyasztása után megkérdeztem Lászlótól, mi az a tutti-frutti.

Ugyan nem voltak kétségeink a Q hatásossága felől, az eredményen mégis meglepődtünk. A mentolos rágóval hatástalanítható szonda átverése még hagyján, de emellett valóban kijózanodtunk, a befelé nézésből kifelé kezdtünk pislogni, a zsibbadás elmúlt, fejünk rendbe jött, a szondák pedig minimális értéket mutattak ki.

Alapállapot: mérsékelt másnaposság, jóllakottság
Szonda: sárga halványzöld árnyalattal (0,04) - tíz perc után indulhatunk
Közérzet: szilvapálinkás utóíz

A második teszten két kolléga három-három korsó sört fogyasztott, de a Q eredményei alulmaradtak a kisebb alkoholmennyiségeknél tapasztalthoz képest. Vagyis fél óra alatt nem tudta teljesen eltűntetni a szesz nyomait.

Míg egyik kísérletezőnk előző nap nem ivott alkoholt, és bőséges reggelivel indította a napot, másik munkatársunk erősen másnaposan fogyasztotta el a három korsó sört, majd ezután közvetlenül a Q-nak nevezett löttyöt. Fél órával később a szonda mindkettőjüknél elszíneződött. Digitális biszbasz híján azt persze nem tudtuk lemérni, hogy az alkoholszintjük mennyivel csökkent. Az eredmények értékelésénél nem szabad elfelejteni, hogy két önkéntesünk máján talán már nincs is mit gyorsítani.

A Q ízét mindketten borzasztónak érezték.

Egyik tesztelő:
Szonda:zöld - vezetés nem javallott
Közérzet:vágy a danolásra, ittasság látszat

Másik tesztelő:
Szonda:zöld - vezetés nem javallott, sőt tilos
Közérzet:erős álmosságérzet, gyomorégés, enyhe ittaság érzés, pont mint három korsó éhgyomorra elfogyasztott sör után