A japán katasztrófa fellendítette az atomturizmust

MTI/Index
2011.04.11. 09:44
Akad, aki a Nevada sivatagban bámulja meg a 98 méter mély robbanási krátert, akad, aki Arizonában ereszkedik le egy Titan II rakéta silójába: sok ilyen és ehhez hasonló hely akad a világon, amely bemutatja az atomkor történetét - és egyes esetekben tanulságait is.

A japán válság nyomán világszerte megnőtt az érdeklődés az atommal kapcsolatos múzeumok és üzemek, az első atombomba megépítésére létrehozott egykor szupertitkos Manhattan-program létesítményei, illetve az atomkatasztrófák által elpusztított színhelyek iránt.

Allan Palmer a nevadai atomkísérleti központ történelmi múzeumának ügyvezető igazgatója szerint számos jele van annak, hogy igen nagy az érdeklődés általában az atomipar és konkrétan a japán helyzet iránt. A múzeumba, amely alig pár percnyi útra található attól a helytől, ahol felvirradt az atomkorszak, az elmúlt hetekben a korábbinál 12 százalékkal többen vettek belépőjegyet.

Az Új-Mexikó állambeli országos atomtudományi és atomtörténeti múzeum látogatottsága 20 százalékkal nőtt azon a hétvégén, amikor a japán földrengés és az azt követő szökőár nyomán a megsérült fukusimai erőműben folyó mentési munkálatokra irányult minden figyelem. "Az emberek több információt szeretnének kapni az atomreaktorokról és az atomsugárzásról" - vélekedik Jeannette Miller, az Albuquerque-ben található múzeum szóvivője.

Duane Hughes nyugdíjas fizikus, a múzeum egyik kalauza azt tapasztalta, hogy az emberek ugyan nem idegesek, de nem értik a japán veszélyekről szóló ellentmondásos híreket. "Igyekszünk kiegyensúlyozott, tényszerű, valós választ adni kérdéseikre. De nem látunk olyanokat, akik azon jajgatnának, hogy te jó Isten, ránk szakad az ég!" - magyarázza.

Hirosima és Nagaszaki is múzeumot létesített, felidézve az atombombázás történetét, a támadás perceit, az újjáépítés és a békemozgalmak történetét. Ezekre az emlékhelyekre is többen látogatnak el, de megnőtt a forgalom Joseph Gonyeu atomtudós Nucleartourist.com című webhelyén is. Eddig havonta átlag 94 ezer látogatója volt a világhálón: márciusban - mint Gonyeau beszámolt róla - 119 százalékkal többen keresték fel a portált, mint az előző hónapban.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport