Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHorthy világítótornyától Kádár giccshajójáig
További Életmód cikkek
A városséta-szervezés egyik nagy öregje, a Budapesti Aszfaltprojekt is inkább abban jeleskedik, hogy az ismert vagy kevésbé ismert budapesti épületekről rendhagyó stílusú túrát kanyarítson, valami laza rendezőelv szerint összerakva az útvonalat. A legutóbbi várostúrájuk például úgy indult, mint egy 1986-os Hahota-vicc:
– Hogy mondanád egyetlen szóval azt, amikor Dunajcsik Mátyás folyóparti Budapest-sétát szervez?
– Dunapest.
Az író-költő-műfordító Dunajcsik Dunapest-túrája a fenti szóviccen túl pont abban különbözik más belvárosi túráktól, hogy ezt egy író-költő-műfordító tartja. Oké, a két és fél órás rakparti talpalásunk nem forgatta ki a sarkából a városséta műfaját: az itt elhangzott infókat bárki össze tudná bogarászni fél nap alatt az urbanista blogokról. Dunajcsik viszont
- 200 százalékon pörög, lendületesen és érdekesen magyaráz,
- és mellé olyan jó színesítő szövegeket és szépirodalmi idézeteket szedett össze a helyszínekhez, hogy az embernek azonnal kedve támad könyvtárba vagy könyvesboltba menni.
Jó, jó, de ki az a Dunajcsik Mátyás?
Kortárs költő, író, műfordító és kritikus, a Holmi, az Élet és Irodalom, a Jelenkor, a Kalligram, a Nagyvilág, a Magyar Narancs, a Litera.hu és a Prae.hu állandó szerzője, a Telep Csoport és a Horizont Kutató Intézet tagja.
Kötetei:
- Der Boden unter Berlin (négynyelvű kiadás, Plinio Ávila Márquez grafikussal közösen, 2010)
- Repülési kézikönyv (versek és prózai írások, Korai Zsolt illusztrációival, 2007)
- Balbec Beach – Tizenhárom távoli történet (Libri Kiadó, 2012)
Tudták például, hogy a Lánchíd pesti hídfőjénél lévő miniparkban (ahová nem lehet bejutni, mivel nem vezet hozzá közvetlenül zebra) áll a főváros legöregebb akácfája?
Még az 1954-es, kis híján népfelkelésbe torkoló Aranycsapat-vereséget feldolgozó Focialista forradalom című regényben is megemlítik, amikor a börtönbe került főhős segítségére siető, egykori királyi főtiszt kapcsolati hálóját megmozgatva bemegy a kommunista Belügyminisztériumba:
"Mindent meggondoltam, mindent megfontoltam, idézte Kerepeszky Gyula magában a néhai Ferenc József szavait, miközben a József Attila utca felé menet átvágott a Roosevelt téri parkon, ahol is szokás szerint egy pillantást vetett arra a meggörbült, vénséges akácfára, amely a hagyomány és egyes történészek szerint az utolsó megmaradt darabja volt a hajdani pesti akácsornak. Valamikor akörül ültették, amikor szemben, Budán, a Vár mögött kivégezték Martinovicsékat. Ez az öreg akácfa látta a nagy pesti árvizet, és az utcákon ladikkal embereket mentő Wesselényi Miklóst. Halhatta Görgey ágyúinak hangját és láthatta, ahogy 18 esztendővel később a Lánchíd pesti hídfőjénél emelt koronázási dombon Ferenc József a négy égtáj felé suhint Szent István kardjával. Aztán látta azt is, ahogy a ludovikások monitorjai, egyikük fedélzetén az ifjú Kerepeszky Gyulával, tűz alá veszik a Hungária Szállóból avanzsált Szovjetházat, 25 évvel később pedig azt is látta, ahogy a németek és az oroszok tüzérségi párbajában porig ég a patinás Duna-parti szállodasor."
Az idézet így folytatódik:
"S most megszemlélhette azt is, ahogy Kerepeszky Gyula a Magyar Királyi Honvédség, majd a Magyar Néphadsereg nyugalmazott ezredese újabb történelmi tettre szánva el magát, megérkezik a Belügyminisztérium kapujához, és azt mondja az ott posztoló rendőrnek: A belügyminiszterhez jöttem."
A Focialista forradalomból idézett sorok tökéletesen rímelnek Dunajcsik Dunapest-sétájára. A Lánchíd és az Erzsébet híd közti Dunakorzón ide-oda ugrálva az időben és a térben, kacskaringós útvonalat bejárva meséli el a folyó és a belváros lakóinak több évszázados, közös történelmét, lóvontatású bárkákkal, gőzhajókkal, dúsgazdag iparmágnásokkal és a Dunába lógatott fatákolmányokban pancsoló szegényekkel. Engem például meglepetésként ért, hogy
a gigantikus Haditengerészeti emlékmű, a fiumei világítótorony másával, Horthy Miklós egykori zászlóshajójának sziluettjével, a Császári és Királyi Haditengerészet múzeumával és az első világháborúban elhunyt magyar tengerészek emlékhelyével. A világítótornyot azonban a híddal együtt felrobbantották a nácik 1945-ben, Rákosiék pedig ideológiai okokból soha többé nem építették újjá.
Színház az egész világ, de főleg a Duna
Nem tudom, a könyvbéli Kerepeszky Gyula mit szólt volna a Shakespeare-szoborhoz a Marriot szálló egyszerre gyönyörű és ocsmány betonkockája előtt, én sosem értettem, miért van pont ott.
Dunajcsik Mátyás eklektikus túráján szerencsére kiderült ez is: itt állt évszázadokkal ezelőtt a pesti oldal egyetlen kőszínháza, a folyami védművek körbástyájából kialakított Rondella, ahová Budáról jártak át a színészek. Lánchíd híján lyukas lélekvesztőkön vagy a befagyott Duna jegén, ráadásul úgy, hogy a hídpénzt a még fel sem épült híd után is meg kellett fizetniük az átkeléskor. Így valahol pont az ő kitartásuk és kultúramentő missziójuk miatt hajol földig a korzón bámészkodók előtt a legendás angol bárd.
A színházmotívum később is visszatér még a séta alatt, Dunajcsik szerint ugyanis
Budapest lényegében egy hatalmas amfiteátrum, ahol a színpad maga a folyó.
Ezt több rezsim is látványosan kihasználta, például Horthyék az 1938-as Eucharisztikus Világkongresszushoz időzítve egy folyami körmenetet is csináltak, ezzel demonstrálva, hogy Magyarország már az Osztrák–Magyar Monarchia nélkül is képes világraszóló rendezvényeket lebonyolítani. Sokak szemében viszont kurucos önállósodási kísérletnek tűnhetett a világkongresszus, Hitler például meg is tiltotta a magyarországi német katolikusoknak, hogy részt vegyenek a budapesti felvonuláson.
A mai napig is emlékszem, hogy a Kádár-korszak utolsóként felavatott kisdobosaival együtt szorongtunk a rakpart lépcsőin, hogy szájtátva bámuljuk az augusztus 20-i parádén felvonuló hajókat, amiket ma már borzasztó nevetségesen kinéző drapériákkal, virágokkal, sarlókkal, kalapácsokkal, vörös csillagokkal és propagandaüzenetekkel csúfítottak el.
Dunajcsik a túra végén nem kevés gúnnyal mutatta be kedvenc augusztus 20-i transzparensét, a kommunista alkotmányból vett idézetet, ami akár a mostani kormányunk szlogenje is lehetne:
Éljen alkotmányunk ünnepe! A Magyar Népköztársaság társadalmi rendjének alapja: a munka.
Sokáig lehetne még sorolni a Dunapest-túra érdekességeit és idézni Dunajcsik Budapestről író kedvenc szerzőitől, de inkább hagyunk felfedeznivalót az olvasóknak is.