Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMEttünk gluténmentes dupla sajtburgert. Aztán még egyet.
Holnaptól, azaz május 14-től Magyarországon összesen 11 McDonald's-ban lehet majd kapni gluténmentes dupla sajtburgert, málnatortát és bevezetik 36 McCaféban a laktózmentes tejet és a mandulaitalt. Ez elvileg ugyanaz, mint amit néha mandulatejként árulnak a boltokban, de az élelmiszeripari szabályozások miatt mandulaitalnak kell hívni. Mindegyiket megkóstoltuk a szerdai sajtótájékoztatón.
Kezdem a sajtburgerrel, mert a legtöbb embert úgyis az fogja érdekelni. Itt ugye a zsemle a kritikus pont, mert a hagymából, uborkából, sajtból és marhahúsból sok lisztet nem kell kivonni. A McDonald's végül egy finn céget talált, ami képes a célnak megfelelő gluténmentes zsemlét mindenféle keresztszennyezés nélkül elkészíteni. Búzaliszt helyett kukoricakeményítőből, rizslisztből és tápiókakeményítőből áll össze a kenyér, amire ráadásul szezámmag is került, hogy legalább valami íze legyen. Kell is neki, mert a zsemle elég száraz és semmilyen ízű, ami mondjuk elég nagy előrelépés már így is azoknak, akiknek muszájból rá kellett szokniuk a gluténmentes diétára. Az új sajtburger zsemléje kicsit olyan, mintha egy császárzsemlét kinn hagytunk volna a napon egy pár órára és utána tömtük volna tele egy kibelezett sajtburgerrel, viszont a felénél már úgyis mindegy, mert a hús, a sajt és a többi tartalom úgyis átveszi a hatalmat az ember felett. Jó, az is igaz, hogy mindez egy nem igazán gluténmentes életmódot követő átlagember ízlése szerint mondom, nem aszerint, hogy végre ehetek egy zsemlét, ami nem vágja tönkre az emésztésemet.
A sajtburger kalóriatartalma egyébként csak minimálisan változott meg, a McDonald's honlapja 460 kalóriánál lövi be a gluténos változatot, úgyhogy meg is bántam, hogy egy pillanatra a fejemben a gluténmentes azt jelentette, hogy diétás, és megettem kettőt belőle. Az ára viszont a megváltozott alapanyagok miatt jó 300-400 forinttal drágább lett, Horváth Ágnes ügyvezető igazgató szerint a dupla olyan 970 és 1070 forint között fog mozogni, és azért mozog egyáltalán, mert az árakat az egyes éttermek határozzák meg. Egy átlagos dupla sajtburger most nagyjából 600 forint.
A megváltozott alapanyagok mellett az elkészítése is melósabb: Cselényi Tibor minőségbiztosítási vezető részletesen elmondta, hogy hogyan fog menni a gluténmentes szendvics készítése, mert a munkafolyamatnál kifejezetten oda kell arra figyelni, hogy semmilyen keresztszennyezés ne legyen, tehát mondjuk ne egy full lisztes kezű munkatárs rakja össze azt, amitől egy lisztérzékeny elájul. A lényeg az, hogy a McDonald's munkatársait külön kiképezték egy új elkészítési eljárásra: alapos kézmosás után ki kell szedniük a beszállított zsemlét az egyedi csomagolásból, megfogni egy egyszer használatos kesztyűvel, beburkolni egy speciális tósztolópapírba, tósztolás után lehúzni a felső papírréteget, és sejtem, hogy ez a munkafolyamat igazából senki nem érdekel, úgyhogy abba is hagyom. A gluténmentességet a végén a csomagolásra kerülő matricával jelzik, hogy véletlenül se cseréljük össze másra.
A végeredmény nekem felemás, gluténérzékenyeknek viszont biztosan nem lesz az, mert a McDonald's kínálata miatt elég nagy szívás lehetett a haverokkal elmenni sajtburgerezni úgy, hogy jó indulattal egy salátát lehetett csak velük enni, rossz indulattal meg semmit. Megkérdeztem Iván András kollégámat is, aki nem ülte végig a sajtótájékoztatót, hogy mesélje el, szerinte milyen az, amit visszacsempésztem a szerkesztőségbe:
De hol lehet ilyet kapni?
Megmondom:
1035 Budapest Vörösvári út 52-54.
1062 Budapest Teréz krt. 55.
1101 Budapest Könyves K. krt.25.
3300 Eger Széchenyi u. 8.
4027 Debrecen Füredi út 59/c
4400 Nyíregyháza László u. 59.
4400 Nyíregyháza Zrínyi út 4-6.
7400 Kaposvár Berzsenyi D. u. 11.
8000 Székesfehérvár Piac tér 1.
8000 Székesfehérvár Szent Flórián krt. 3.
8800 Nagykanizsa Balatoni út 43.
Többféle gluténmentes szendvicset és sütit is ettem már korábban, de mindenféle prekoncepció nélkül kezdtem az új duplasajtburgerbe. Sok különbséget nem lehet felfedezni, a leginkább az feltűnő, hogy a zsömle kicsit szárazabb, kevésbé hangsúlyos, de a dupla hús ezt ellensúlyozni tudja. Egy szimpla sajtburgernél nagyobb különbség lehetne, de így nagyrészt hozta a megszokott ízvilágot. Szerintem szinte semmi érdemi különbség.
Éljen! Akkor rátérnék a málnás csokitortára, ami igazából sokkal nagyobb reveláció volt a sajtburgerhez képest, mert ugyan mondjuk a XIII. kerületben elég lazán lehet liszt-, és cukormentes süteményt kapni, azért sokkal vagányabb az, hogy a McDonald's is elkezdi széles körben árulni.
A süti pedig olyan, hogy sűrűségben a burgert is lenyomja, egy szelettől már úgy éreztem, hogy lenyeltem egy lisztmentes féltéglát, pedig még cukor sincsen benne (xilit és eritrin viszont igen), de ennek ellenére sikerült jól eltalálni azt a laktató érzést, amit a cukros és lisztes tortáknak. Ízben sajnos olyen, mint minden a gluténmentes univerzumban, az ember levág egy darab tortát magának, bekapja a szájába, majszolja, várja, hogy üssön az émelyítő édesség, ami persze soha nem jön el. A tésztája mandulalisztból készült, az étcsokiban eritrin van, és igazából nem hazudott a McDonald's marketingigazgatója, amikor azt mondta, hogy ebből „mindennapi bűnözést” lehet kerekíteni. Ennek nagyjából 880 forint lesz az ára a McCafékban.
A McDonald's egy valós vendégigény miatt vezette be a gluténmentes termékeket, ami igazából szimpatikus dolog egy olyan cégtől, ami eddig libamájjal és szürkemarha-burgerekkel kísérletezett Magyarországon, és egy nálunk is kézzelfogható jelenség miatt hajlandó bővíteni a kínálatát. Az új termékek bemutatója után Koltai Tünde, a Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesületétől elmondta, hogy Magyarországon a társadalom 1-2 százaléka lisztérzékeny. Úgyhogy a McDonald's-nak ezzel sikerülhet az ő piacuk felé is nyitni, ami a cég számára ilyen problémás időkben biztosan jól jön.