Aliz
6 °C
14 °C

Két láb, négy kód, egy okostelefon és az erdő

fejléc
2018.09.16. 10:27 Módosítva: 2018-09-16 10:33:25
A teljesítménytúrázás népszerűsége nagyot ugrott az elmúlt években Magyarországon, sokan már pont a nagy tömeg miatt ódzkodnak az indulástól. Nekik találták ki az okos-teljesítménytúrázást.

Az első fecske négy éve röppent fel. Ekkor jelölték ki a Vértesben a 77 kilométeres Vérkört, amit egy QR-kód olvasóval rendelkező okostelefonnal az év bármelyik napján, a nap bármelyik percében teljesíteni lehet. Az ötlet hamar követőkre talált, ma már több mint tíz digitális teljesítménytúra közül lehet választani. Mi a múlt hétvégén a (kis) Szénás Kört választottuk a fiammal: közel is van Budapesthez, nem is nagyon megerőltető a 31 km-es táv.

Teljesítménytúrázás. A kirándulás már majdnem versenyszerűen űzött változata. Kijelölt pályán, megjelölt időben, időeredményre, de legalábbis szintidőn belüli eredményért folytatott túra, sietős (4-5 kilométer/órás) tempóban. Népszerűbb változatain, például a Gerecse 50-en, tízezres a tömeg.

A pár percet igénybe vevő netes regisztrációt és nevezést követően, vasárnap délelőtt fél 10-kor érkeztünk ketten a Szénás Kör honlapján megadott rajtponthoz, Solymár központjába. Némi téblábolás után megtaláltuk a művelődési házat, és annak ablakában a Rajt/Cél QR-kódot.

A telefonunkkal beolvastuk, a megjelenő weblapon beírtuk az emailben kapott kódunkat, és indulhattunk is. Kicsit tartottam az elején attól, hogy nehéz lesz követni az útvonalat, ezért letöltöttem saját Google Maps-re a pálya GPS-trackjét, hogy élőben korrigálhassam az esetleges eltévedéseinket.

Ahogy kiértünk Solymárról, és a vár után elindultunk a Paprikás-patak mentén, rájöttem, hogy úgyis turista útvonalon jövünk, méghozzá a sárga jelűn, amit már ismertem korábbról, ezért eltettem a telefont.

Ezzel követtem el az első hibát.

Ugyanis rajta feledkeztem a sárga turistaúton, ahelyett, hogy a sárga+ és a kék+ jelet követve letértem volna a helyes irány, Remeteszőlős felé. A hibát elég későn vettem észre, ezért rögtön az elején belekerült egy két kilométeres kerülőút a túrába. Innentől kezdve azonban már két térképet használtam a mobilon a biztonság kedvéért: az egyiken a Szénás kör, a másikon a turistaút-hálózat volt rajta. Persze van ennél jobb módszer is, de majd azt a végén elmondom a tippek között.

A kis Szénás Kör: A 31 kilométeres kört úgy tervezték meg, hogy a környék összes látnivalója nagyjából benne legyen (a Solymári vár, a Jegenye-völgy a vízeséssel, Örkény telefonfülkéje Remeteszőlősön, valamint a három legmagasabb hegycsúcs a Budai-hegységben: a Nagy-Kopasz, a Nagy-Szénás és a Kutya-hegy). Mivel az erdőben csak a kijelölt turistaúton illik menni, ehhez a körhöz számos (pontosan 11) különböző jelű turistaút-szakaszt használtak fel. Ami kicsit bonyolítja a pályakövetést. A szintidő 9 óra, aki ebből kicsúszik, nem teljesíti a túrát.

Szóval a két kilométeres kitérő, meg a szintidős túrákon mindig egy kicsit jelen levő szintidőpara miatt úgy belehúztunk, hogy Remeteszőlősön, az első ellenőrző ponton szinte átszáguldottunk - volna. A QR-kódot ugyanis hosszasan keresgélnem kellett, mikor végre - telefonos segítséget igénybe véve - megtaláltam egy farönkön. (Konkrétan a túra weboldalán rákerestem a szövegben, hogy hova rejtették.) Közben végig kiszűrődött Örkény egyik felolvasott egypercesének a hangja a telefonfülkéből.

Örkény telefonfülkéje. 2013-ban állíttatta Remeteszőlős önkormányzata, Oberfrank Pál színész ötlete alapján. Ha felemeled a kagylót, egy véletlenszerű egyperces novellát hallgathatsz meg ismert színészek tolmácsolásában. (A túrába pont belefér.) Hogy miért épp ide állították fel? A megfejtés Örkény István, Ballada a költészet hatalmáról című novellájában található.

A QR-kód olvasás sikerrel járt, rögtön megkaptuk a neten a részidőnket is: 7,9 km-t 1 óra 56 perc alatt gyalogoltunk le. (Ebben természetesen nem volt benne a két kilométeres kitérőnk.) Ez nagyjából 4 km/órás sebességet jelentett.

Ez megnyugtathatott volna, de a következő ellenőrző pontig, az 559 méter magas Nagy-Kopaszig bennünk maradt a tempó. Bár nem kötelező, fellépcsőztünk a Budai-hegység legmagasabb pontján álló, impozáns Csergezán-kilátóba, ahonnan az egyik legszebb kilátás nyílik a közép-magyarországi régió hegyeire.

Csergezán Pál-kilátó. A különleges alakú, leginkább vitorlát formázó kilátó 2004-2005-ben épült, 2006-ban adták át. Homlokzatát különleges lécborítás fedi, ezért tériszony nélkül lehet feljutni a kilátó kereken 100 lépcsőjén a 18 méter magasban elhelyezkedő legfelső kilátószintre. Nevét Csergezán Pál állatfestőről, grafikusról, Kittenberger Kálmán és Fekete István könyveinek illusztrátoráról kapta, aki a Nagy-Kopasz melletti Telkiben töltötte utolsó éveit.

A kilátótól már abban a tudatban jöttünk el, hogy biztos beérünk 9 óra alatt. Ám ez a magabiztosság könnyű reggeli párafelhőként oszlott el, amikor Leó közölte, hogy levált a kényelmes, de már öregecske terepfutó cipőjének a talpáról egy darab. Aztán később még egy. Szerencsére a többi réteg még tartotta magát az út végéig.

A hegyről a Nagykovácsit is magában foglaló völgybe kocogtunk le. A község határában szorgalmasan kerestem az újabb QR-kódot, de kiderült, hogy amit ellenőrző pontnak hittem a térképe, az csak egy nyomós kút. A kút is fontos volt persze, mert Remeteszőlős óta nem tudtam vizet tölteni a palackomba. A keresgéléssel, szendvicsevéssel sikerült egy 20 percet elvernünk, de tudtam, ha a cipő nem megy teljesen tönkre, akkor beérünk időben.

Nagykovácsiból hosszan meneteltünk felfelé a Kutya-hegy tetejéig, amit félúton egy fából készült forgóajtó szakított meg.

A Kutya-hegy. A maga 558 méteres magasságával a Budai-hegység második legmagasabb hegye. Csúcsa erdőben van, kilátás nem nyílik róla, viszont tisztásai nagyon látványosak.

A Kutya-hegy csúcsától alig két kilométerre van a Nagy-Szénás (550 m). Szinte majdnem szintben lehet haladni két csúcs közötti széles és magas nyergen.

A kopár tetejű Nagy-Szénás népszerű kirándulóhely. Amikor felértünk rá, akkor is elég sokan voltak széles kúpján. A panoráma kilátó nélkül olyan, mint a Nagy-Kopaszon. Körben, mindenfelé akadálytalanul ellátni messzire.

Természetesen a QR-kóddal itt is problémánk akadt, de végül megtaláltuk lejjebb, egy erdei rönkasztal lábán. A Nagy-Szénásról a Kéktúra vonalán sétáltunk le egészen Nagykovácsi határáig. Az erdőszéli Fenyveskert büfében fél-fél liter kólát tankoltunk fel a hátralevő 5 kilométerre.

Az utolsó szakasz a Budai Zöld turistaút vonalán haladt lefelé, egészen Solymár központjáig. Itt már nem kellett keresgélnünk a cél QR-kódját, hiszen rajtkód mellett volt a művház ablakában. Ahogy olvasgattuk, megérkezett mellénk Perl Gergely, a túra kitalálója, szervezője, motorja.

Kiderült, aznap – egymástól függetlenül – 19-en indultunk neki a távnak, ő pedig végig követte az interneten, hol járunk éppen. A túra jellegzetessége, hogy Gergely minden teljesítőhöz kijön a célba, és maga adja át a teljesítésért járó medált.

Mint elmondta, budaligeti lévén már régóta tervezett egy saját vonalvezetésű turistautat a Budai-hegységbe, de az adminisztrációs és egyéb okok miatt végül lemondott róla. Amikor beütött az információs forradalom, látta, hogy mégis eljött az ő ideje, és a Vérkör mintájára megcsinálta a Szénás Kör nagy (75 kilométeres) és kis (31 kilométeres) változatát. A pár hónapja indított teljesítménytúra gyorsan az egyik legnépszerűbbé vált a műfajában.

Az időnk 7 óra 43 perc lett, ami egy jó 4 km/órás átlagsebességet jelent. Ezzel bőven a szintidő alatt teljesítettük a 31 kilométert (amin összesen 895 métert kellett felfelé mennünk). A legfőbb tanulság tehát: a túra ráérős tempóban megjárható, kényelmesen lehet táplálkozni útközben, ki lehet élvezni a csúcsokat.

Nekem nagyon jól jött Szénás Kör rugalmassága, nem kellett utazgatni, hajnalban kelni vagy szállást intézni, mégis megvolt az érzés és a teljesítmény. Nevezési díj nincs, a sikeres teljesítés után kell fizetni 3500 forint úgynevezett teljesítési díjat. A díj kicsit borsos más teljesítménytúrák nevezési díjaihoz képest, az összeg viszont egy gyerekeket táboroztató nonprofit egyesülethez folyik be.

5+1 "érdemes" a Szénás Körön:

1. Kijegyzetelni, kinyomtatni vagy memorizálni a weblapról az útvonal szakaszait a jelzések alapján, valamint a QR-kódok pontos helyének leírását
  2. Nekem szükségem volt powerbankra, a kis túra végére simán lemerült a mobilom
  3. Reggeli indulás, mert sötétben nehezebb a jeleket, kódokat kajtatni
  4. Mivel van idő, ne hagyd ki a Remete kőfülkét, Hallgass Örkényt, élvezd a kilátást a Nagy-Kopaszon és a Nagy-Szénáson
  5. Nem kell sok víz, 8 km-nél és 20 km-nél is van kút, 25-nél pedig büfé (Remeteszőlősnél élelmiszerbolt is, de vasárnap zárva van.)
  6. A drukkereknek: a túra weblapján realtime követhető, hol tartasz a Szénás Körön

A blog korábbi posztjai nehézség és helyszín szerint kategorizálva  ide kattintva találhatók . A Facebook-oldal pedig itt:

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?