- Kultúr
- Életmód
- Zöld Index
- Zöld karácsony
- zöld index
- zoldkaracsony
- kutatás
- ajándék
- fa
- karácsonyfa
- black friday
Idén karácsonyra kevesebb bejglit, de több vegán ételt és ajándékot viszünk haza
A Tesco kutatása szerint az elmúlt 30 év alatt sok minden változott az ünnepi menüben és a fogyasztói szokásokban, de a tradíciókhoz még mindig ragaszkodunk.
A kutatás azt vizsgálta, hogy a rendszerváltás óta hogyan változott a karácsonyunk: ehhez a 30 évvel ezelőtti és a mai, téli ünnepekhez köthető hazai fogyasztói szokásokat vetették össze. Ebből kiderült többek között az, hogy
- a trendek és tradíciók változnak, de alapvetően hagyományőrzők vagyunk karácsonykor;
- a lakosság kétharmada még ma is együtt díszíti a fát a családdal, bár ez kevesebb, mint a 30 évvel ezelőtti 77%;
- 17%-kal többen gyújtunk adventi gyertyát, mint 1989 decemberében;
- A dekoráció egyre fontosabb részévé vált az ünnepnek, ma már 70% fölött van a lakást kidíszítők száma;
- csupán az emberek 3,8 százaléka nem vesz ajándékot, a kirakatok pedig egyre kevésbé befolyásolják a döntéseinket.
Ezek ellenére viszont a lakosság egyharmada véli úgy, hogy kevésbé éli meg intenzíven a karácsonyi ünnepeket, mint 30 éve. Változott az is, hogy az ünnepi időszakot egyre stresszesebbnek tartjuk, többek között a Black Friday miatt, az ünnepi étkezések miatti hízástól pedig már a magyarok közel fele tart. Étkezéssel kapcsolatban változott a 30 évvel ezelőtti állapothoz képest az is, hogy
A klasszikus halászlé és bejgli mellett a vegetáriánus és vegán ételek is felkerültek a menüre.
A karácsonyfáinkkal kapcsolatosan Dr. Neulinger Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének tanszékvezető egyetemi docense azt mondta:
Az állandóság és a változás egyszerre jellemzi az ünnepet. Egyrészt látszik az eredményekből, hogy a karácsonyfa szinte kötelező kelléke a karácsonyi rítusnak, ugyanakkor amíg korábban szinte mindenki valódi karácsonyfát állított (86,9 százalék), addig ma egyre többen választják az alternatív megoldásokat, és csak majd minden második család tart ki a valódi fa díszítése mellett (53,4 százalék).
A kutatás azt is megvizsgálta, mely márkák jutnak elsőként a magyar vásárlók eszébe: a dobogós helyeken a Milka, a Coca Cola és a Rama végzett, őket követte a Lego, illetve a szaloncukrokat, elektronikai eszközöket, sütési hozzávalókat és tusfürdőket/parfümöket gyártó márkák.