Átkeresztelt cigaretták

2004.01.23. 19:00
Milyen termék jut az Ön eszébe arról a névről, hogy Essential Aqua? És a Jade Zöld? Nem valami megtévesztően egyszerű csomagolásban árult, méregdrága biotermék? Ha igen, rossz nyomon jár: ez két kurrens cigaretta új neve, a gyártóknak ugyanis át kellett keresztelniük az eddig lights megjelöléssel kínált cigiket. Olvassa cikkünket és ízlelgesse az új neveket.
A szuperegészséges biotermékeket vajon miért mindig lapos mellű csajokkal reklámozzák? Olyan sápadt, színtelen hajú és szemű, szeplős deszkákkal, akik pólóban szoktak napozni, és zöld levelet tesznek az orrukra, hogy ne égjen le? Mikor jön végre az első bögyös müzlikedvelő?

Nem is bio

Ezek a gyötrő kérdések azután támadtak fel bennünk, hogy a Váci úti trafikban belelestünk az eladó előtt fekvő nyomtatott listába, és ezeket olvastuk: "Essential Red, Essential Orange, Essential Beige, Essential Aqua, Essential Green". Rafinált illóolaj-kollekcióra, vagy gyümölcs alapú, természetes testápolóra gyanakodtunk volna, ha nem cigit jöttünk volna vételezni. A felsoroltak azonban nem környezettudatos fogyasztási cikkek, hanem a Multifilter cigaretta különböző típusainak új nevei.

A dohánygyáraknak az EU előírásai miatt ugyanis át kellett keresztelniük termékeiket, hiszen az eddigi lights és mild jellegű megnevezések félrevezették a fogyasztókat. Az európai hatóságok szerint ugyanis - hamisan - azt sugallják, hogy ezek egészségesebbek, azaz kevésbé ártalmasak, mint az alapmodellek. Pedig tudományosan bizonyított tény, hogy nem.

Nálunk most folyik az átállás. Tapasztalataink szerint egyes márkákat már csak az új megjelöléssel lehet kapni, míg más, kurrens típusokból még a régi light címkéjűek vannak a trafikokban. Nevük elhallgatását kérő dohányárusoktól megkaptuk a három nagy gyártó listáit és csemegézhettünk az új nevek között.

Egyszerű színek

Alapvetően az összes gyártó a színkódokra épít. A legegyszerűbb megoldás az volt, amikor az adott márka különböző erősségű verzióit a doboz színéről nevezték el. Így a Marlboro Red (piros) és Gold (arany) változatban lesz majd kapható. Ennél a megoldásnál maradtak a Sopianae esetében is, az elnevezések itt magyarul vannak, így a pedáns szofista adott esetben kénytelen lesz egy doboz Sopianae Halványkéket kérni, amire ezúton is befizetnénk. A színskálában akad Zöld, Fehér, Kék, Világoskék és Halványkék. Ez utóbbi finom distinkció igazi csemegét sejtet, hiszen szegény vásárlóknak nyilván beceneveket kell adniuk, vagy megháborodnak annak eldöntésétől, hogy most világos legyen vagy halvány.

Az egyszerű iskola tagja még a Kent (Blue, Silver és Gold) és a West (Red, Silver, Blue és White). A vékony, hosszú Eve esetében gátlástalan sznobizmussal francia neveket adtak, úgymint Bleu (kék), Menthe (mentol) és Lilas (orgona). Ez utóbbi egészen természetközeli képzeteket sugall, pedig nem virágillatú, hanem egyszerű light modellről van szó. Az L&M ezentúl Red Label, Blue Label és Silver Label változatban fut, nem beszélve a Menthol Coolról, ami nem meglepő módon mentolos.

Zavarok a mátrixban

Hiába tűnik logikusnak a színek hangulata alapján történő skálázás, a rendszer a gyártól eltérő gyakorlata miatt nem kompatibilis: a legtöbben - talán a Marlboro farvizét megcélozva - a pirostól indulnak lefelé, a kéken át a fehérig. Mások viszont a legerősebb verziót nevezik kéknek.

Elszívható drágakövek és nemesfémek

Van, aki keveri az iskolákat. A drága Davidoff például nemesfémekkel kísérletezik, de a Platinum (platina) és a Gold (arany) mellé náluk bekúszott a Classic és a Blue megnevezés is, végképp megkavarva mindent.

Nem csak a Davidoff gyártóját kísértette meg, hogy ha már egyszer át kell keresztelni a rúd alakú gyermeket, akkor az új neve valami drága dologgal hozza kapcsolatba a terméket. A másik játékos a nem kifejezetten presztízsmárkának számító Helikon, ami ezentúl olyan jelzőket visel, mint Rubin Vörös, Türkiz Kék, Zafír Kék, Ametiszt Kék, Gyémánt Fehér, Smaragd Zöld és Jade Zöld. Szóval ők a drágakövekre tettek, ráadásul suta nyelvtani formában. A tüdőosztályokon nyilván sokat fognak vitatkozni a türkiz, a zafír és az ametiszt árnyalatairól. Komoly fogadást tennénk egyébként arra, hogy a Helikont szívók legnagyobb részének fogalma sincs arról, hogy a jade egy állat vagy egy kötőszó.
Mi nem érezzük forradalmi változásnak a lights megnevezéshez képest azt, ahogyan a Pall Malleket átnevezték: ezentúl Filter, Smooth Taste (Sima íz) és Soft Taste (Enyhe íz) megjelöléssel juthat hozzá a márkához, aki fogékony az ilyesmire.

Szóval az új elnevezések nagyrészt színesek és környezettudatosak, de igazi fantázianév sajnos nincsen közöttük. Ha Ön saját fülével hallja, amikor valaki a sorban Platinumot, Essential Aquát vagy Jade Zöldet kér, szépen kérjük, dobjon nekünk egy mailt.