Vagina-térdvédő, berántós mobil, robotcipő

2003.12.11. 08:33
Korda György, a zöldségesek és az LSD gyermekei számára terveznek terméket a magyar dizájnerek. A Formatervezési Díj átadóján kiderül, hogy az alkotók a Kádár-kor visszatérésére számítanak. Megtudjuk még, honnan ismerhető fel az indexes újságíró.
Tekintse meg képeinket!
"Gondoltam, hogy indexes vagy!" - nézett rám a Formatervezési Díj sajtósa névjegykártyám átvétele után, bizonyítva, hogy ördögien szakavatott társaság készül a magyar dizájn értékelésére. Ugyanakkor rettenetes kétségekbe taszított keresetlenül individuális imidzsemet illetően. "Vajon milyen lehet a tipikus indexes? A hosszú, krokodilbőr kabát az árulkodó stílusjegy? A húszas évekből származó repülős szemüveg? Vagy a palmtopomra szigetelőszalagozott laposelem árult el?" - kínoztak a kérdések az Iparművészeti Múzeum szecessziós lépcsősorain kaptatva.

A terembe lépve éreztem, mindenki tudja, honnan jöttem, így inkább homlokomra toltam a bőrpárnázatú szemüveget. Öltönyös emberek csoportját pillantottam meg, akiknek hasonlóan elegáns, Czeizel Endrére emlékeztető úr beszélt a Nívódíjról. A Nívódíjat 1977-ben alapították azért, hogy a "gazdaság szereplőit ráébresszék a formatervezés fontosságára" - tudtam meg gyorsan.

Nincs több szódásszifon

A széles gesztusokkal kommunikáló Lengyel István professzor, a zsűri elnöke, elmondta: a Nívódíj annak idején nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a vállalatok nem foglalkoztak dizájnnal, amire én is emlékszem. Sőt, tudtommal maguk a vállalatok sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, így tönkre is mentek a népköztársasággal együtt. Érdekes viszont, hogy a Nívódíjat a rendszerváltás sem söpörte el. Az tavalyig halódott, amikor végül feltűnt valakinek ez az öt éves terveket idéző elnevezés, a mind gyérebben érkező pályamunkákkal együtt.

Az új időkre való tekintettel a Nívó- helyett megalakították a Magyar Formatervezési Díjat, amelyre már nem csak megvalósult szódásszifonokkal, hanem tervekkel is lehetett nevezni, jelentkezhettek rá főiskolások, és helyet adtak a kommunikációs dizájnnak is.

Amikor Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke emelkedett szólásra, már a háta mögött elterülő tárgyakat fürkésztem. Csak távolról hallottam a formatervezett mondatokat, amelyekben a szívélyes elnök a "tollunk hegyére tűzendőnek" talált bizonyos dolgokat, majd "végezetül, de nem utolsó sorban" elmondta, "peripatetikus alapon mindenki rendelkezésére áll".

Lendkerekes zseblámpa

A szakmai közönség ezután rárabolt a közeli üveghengerbe szórt gyufákra. Bár azokat később egy alacsony, táncház vezetőnek látszó úr kicsavarta a kezekből, mondván az egyik arculati terv része, nem pedig szóróajándék, a légkör megmaradt kimérten arisztokratikusnak.

A bőrtalpú cipők kopogása közepette elementáris erővel hatott rám már az első tárgy, az ökomobiltelefon. A dizájntermék nevével ellentétben nem fából, hanem szürkés műanyagból készült. Kinézetre olyan csörgőszerű kínai gyerekjátéknak tűnt, amely végül nem ment át a józsefvárosi piac minőségi ellenőrzésén. Az ismertetőből kiderült, hogy Palócz Krisztián munkáját azért nevezte el ökonak, mert a csónakmotorokhoz hasonlóan, berántásra indul.

Klikk a képre!
A tárgyat a szanált Nívódíj előtti főhajtásnak tudtam be, hiszen elődei, a kézi hajtású, lendkerekes zseblámpa és a kurblis rádió csakis a tervgazdálkodás viszonyai közt volt képes tömegtermelésbe kerülni.

A szabad gondolkodás jelét láttam abban, hogy a formatervezők körében már-már kényszeres futurizmus helyett a következő tárlót is a múlt, a nyolcvanas évek uralta. A "Kilökőkaros csatlakozóaljzat-család" fantázianevű termékcsoport rózsaszín, króm és arany villanykapcsolói a zöldségesek tündöklésének korát idézték. A tervező Legrand Kontavill Villamosszerelési Rt. azonban nem rettent vissza attól, hogy a retrodivat egyelőre még csak 1975-nél tart. A trendek alakulásával is számoló dizájnerük felkészült a késő-Kádári skanzen majdani megrendeléseire, noha a széles termékskála felvevőpiaca egyelőre Korda György villájának alapterületére korlátozódhat.

A retro a Tisza cipő modernizált változataiban is megjelent. A tervező Bognár Rudolf eredetiségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy elképzelései, a korukat meghaladó ötleteket példázva, csak a valósággal szembesülve maradtak alul. A vékony, pengesarkú cipők egyedül a hajlékony bokaizületek esetén életveszélyesek. A hidraulikus végtagok elterjedésével azonban nem lesz akadálya annak, hogy funkciótlanul instabil lábbeliket viseljünk.

Gonosz rovarok

Marosi Krisztina futurorganikus gyermekhátizsákjai és térdvédői a dizájneri bölcsességről tanúskodnak. A tervezőnő tisztában van az idő múlandóságával, hogy egyszer majd az LSD-n felnövő goások is családot alapítanak, és gyermekeik lesznek. Tudván, hogy a szülők, akár roncsolt genetikai álománnyal is, de szeretik átadni felhalmozott ismereteiket a következő generációnak, megtervezte a bad tripekből ismerős, gonosz rovarfejeket formázó hátizsákjait. A tárgyak, amennyiben napfényben nem vezetnék be a lurkókat a pszichedélia bugyraiba, biztos hatást érnek el az UV-fénnyel megvilágított gyerekszobában, ahol lidércesen derengenek.

Díjazottak
Balás Benedek, Vizuális kommunikáció kategória: A Nemzeti Lóverseny Kft. arculatáért
Czákli Hajnalka Termék kategória: Bőr tárolóedényekért
Horváth Krisztina, Diákmunka kategória: A vakoknak tervezett író-rajzeszközért
Hosszú Gergely, Giákmunka kategória: Dynamic orröblítő készülékért
Hurton Tamás, Diákmunka kategória: laptophoz tervezett mini tintasugaras nyomtatóért
Marcell Tamás, Vizuális kommunikáció kategória: Rácz Judit Optika arculatáért
Medence Csoport Bt., Terv kategória: Az Ability parkért
Néma Júlia, Termék kategória: Moduláris kerámia ülőbútorért
Stunya János, Diákmunka kategória: Mercedes Ecomag haszongépjárműért
Szentirmai Zsuzsa, Diákmunka kategória: Kígyómozgás mozgószövet táskáért
Szilágyi G. Csaba, Terv kategória: Flexor-Aktív kerekesszékért
Varga Buda, Vizuális kommunikáció kategória: Atrium magazin arculatáért
Wittinger Csaba, Diákmunka kategória: Timering karóráért
Ugyanitt vaginát formázó, fluoreszkáló térdvédőket is megfigyeltem, de ennek értelmébe nem mertem belegondolni.

Szívesebben nézegettem Takács Zoltán nőiesen gömbölyű ivóedényeit, amelyek történetes, bukolikus szoftpornófilmekben bukkanhatnak fel, mielőtt megjelenne az ifjú kertész a barátaival.

Jólfésült kreativitás

A díjazott munkák kevesebb markáns ötletet vonultattak fel. A lóversenypálya arculatterve, a bőr tárolóedény, az orröblítő készülék vagy az egyszerű kerekesszék, ha az okos tervezés elemeit magukon is viselik, nem fogják megújítani sem a hazai, sem a nemzetközi formatervezést. Az aktuális trendekkel az egeret formázó, vakok számára készült fa rajzeszköz áll beszélgetőviszonyban. Biztos sikernek tűnik a high tech méregdrága egyszerűségétől feltűnő, keskeny nyomtató is. A szemem még a mesterséges kígyóbőrt formázó táskákon akadt meg, de aztán rájöttem: a krokodilbőr kabáttal együtt mindez már túl indexes lenne.