További Életmód cikkek
Tekintse meg képeinket! |
A sötét macskakővel borított udvar az épület legizgalmasabb tere. Szemben a zsinagógaépület homlokzata, a cikkcakkos vonalú utcai fal belül oszlopos kerengőbe vált, bal kéz felől kicsit megdőlt fémvázas üvegkalicka áll, mögötte a külső homlokzaton már megismert kőlapokkal - később kiderül, hogy valójában nem mészkő, hanem kvarcit - borított, lapos, szögletes épületszárny húzódik, ami belefut a zsinagógába. Két oldalt áll még a faltól beljebb három-három szögletes, egyszerű kőoszlop.
A teret övező fal tetején tetőkert. Ha feljebb emeljük a tekintetünket, azonnal megüt, hogy a múzeum mennyire jól rímel a környezetre, a magas, régi ferencvárosi bérházak zegzugos tűzfalaira és hátsó gangjaira.
Vannak itt zsidók?
Enyhén spirituális utazás, lefelé
Visszamegyünk az udvarba, majd a megdőlt üvegkalickán át lemászunk a múzeum - az udvarra rímelően sokszögletű - előterébe, a föld alá. A majdani látogatók is itt kezdik a túrát. Finom ötlet, hogy a kinti sárgás kő falburkolat ide is bekúszik. A padló fekete kő, a fény egy felülről megvilágított, sokszögű fehér papírsárkányra hajazó álmennyezet-elemből szóródik szét.
Innen nyílik a két föld alatti kiállítóterem. A tervező - aki eddig nem árult el semmiféle vonzódást a transzcendens tartalmakhoz - itt mintha halvány utalásokat tenne egyfajta spirituális utazásra, sőt esetleg a pokol bugyraiba való alászállásra. Az első terem fekete padlója ugyanis lejtős, a másik felületének nagy része pedig egy ellenkező irányba emelkedő rámpa, talán a bevagonírozásra való utalásként.
Zsinóros magyar ruhában
Jákob Lili, 18 éves bilkei lány egész családját Auschwitzba szállították és - apját, anyját, három bátyját, két öccsét, nagynénéit és az ő gyerekeiket - kiirtották. Ő - bőrén az A-10862-es sorszámmal - megélte a felszabadulást a Dora-Nordhauseni koncentrációs táborban, ahol az amerikaiak elől menekülő náci katonák barakkjában egy halom fényképet talált. A legelső képen két öccse volt látható, zsinóros magyar ruhában. A fotókat náci tisztek készítették, ezekből lett az Auschwitz Album, amit a jeruzsálemi Jad Vasem intézet kölcsönöz ki a magyar intézménynek.
Finnek és egyiptomiak, na meg tótok
A második teremből visszajutunk a zsinagógaépületbe, ami szintén kiállítási tér lesz, csakúgy, mint a karzat területe. A túloldali, rövidebb modern toldalékban kisebb zsinagógatermet építettek a megmaradtak számára, szauna-stílusban, ami vagy azt jelenti, hogy Finnországban is élnek zsidók, vagy azt, hogy ez a komplexum talán legsikerületlenebb része, apró, de nagyon csúnya színes üvegablakokkal súlyosbítva.
A karzatról még bemegyünk a nagyobbik modern szárny azon részébe, ahol a kutatók irodái és a büfé találhatók. Itt is egyszerű, tiszta formákat és drága anyagokat látunk, a falborítás a kinti sárgás, szép kő. Az ajtók, kilincsek és egyéb kiegészítő látványelemek is rendben vannak, a hangulat egy visszafogott, modern, nagyon igényes irodaházra vagy oktatási intézményre utal. Szemünket csak a plafonra szerelt, a fényt a fenti szintről átengedő üvegpiramisok sora bántja, de az nagyon. Az egyiptomi fogság úgy jött a választott népnek, mint üveges tótnak a hanyatt esés - fejtem meg a szimbolikát, majd behatolok a leendő büfébe, ahol az intézmény flódnival várja az újságírókat.
Hiller miniszter a szolid csámcsogással dacolva bejelenti, hogy az általa felkért történészek márciusban teszik le a jelentésüket arról, hogy létezett-e egyáltalán a sokat emlegetett Jaross-lista, vagyis az elhurcolt magyar zsidók pontos lajstroma. A kultuszminiszter szépen megkér minden riportert, hogy adja tovább felhívását az olvasóknak, miszerint közösen és méltó módon, csendes főhajtással emlékezzünk meg az idén arról, hogy hatvan éve kezdték a magyar zsidók megsemmisítését.
Virtuális tetőkert
Szimbolikus tartalmak
Ismét az udvaron vagyunk és én gőzerővel próbálok szintetizálni. Íme az eredmény. A holokauszt-komplexum talán a legprofibban megcsinált múzeumépület Magyarországon, kivéve a nagy klasszikusokat a XIX. századból és a XX. elejéről. Az építész erős hangulatú, változatos teret hozott létre, igen plasztikusan felidézve az erődszerű, ugyanakkor zegzugos közel-keleti kőépületek hangulatát. Tette ezt úgy, hogy az emlékhely remekül beépül az oldschool ferencvárosi környezetbe. Az egész olyan, mint egy dögösen kinéző izraeli nagykövetség, csak nincsenek lőállások a tetőn ágaskodó ciprusok között. Ja, és a régi zsinagóga felújítása is pompásan sikerült. Azt, hogy múzeumként milyen lesz, most még nem lehet megítélni.
Egy ilyen funkciójú épület agyon van terhelve azzal, amit a ráncos homlokú szakértők szimbolikus tartalmaknak szoktak nevezni. A jeruzsálem-fíling ebből a megközelítésből valami olyasmit sugall, mintha a zsidók valami keletiesen egzotikus különlegességet jelentenének Magyarországon. Az, hogy a komplexum az utca felé - néhány lőrésszerű ablakot kivéve - teljesen zárt, szintén azt az érzést erősíti, hogy nem a mi ügyünkről van itten szó. Pedig ugye dehogynem.
Klikka képre! |