Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Életmód cikkek
Gulyás és gépzsír
Tekintse meg képeinket! |
A légkör gulyásillatot, gépzsír-szagot és kisvasút témájú könnyűzenei műveket tartalmaz, a miniatűr sínek közül a kék egyenpólós személyzet élőszóval tereli ki a bóklászó közönséget, amikor 15-25 kilométeres sebességgel befut egy-egy szerelvény. A hőség ellenére már negyed egykor is csak a kétórás járatra kapunk jegyet, ami a félóránkénti indulásokat tekintetve is elsöprő érdeklődést mutat, de Laczkó szerint a májustól szeptemberig minden hétvégén 10 és 17 óra közt félóránként induló vonatok egyébként is jó kihasználtsággal közlekednek.
Ipari Disneyworld
A kemencei kisvasút járműállományának minimozdonyait mintha pártállami üzemek gyártották volna Disneyland-megrendelésre: az esztétika nem erős oldaluk, és bár a helyreállítás során vidám színekre festették őket, a karosszériaelemek kialakítása láthatóan nem szélcsatornás formatervezéssel történt. A helyreállítás ellenére a műszaki állapot bájosan szeszélyes: van olyan szerelvény, amelynek elindításához például kalapács szükséges: "Ezzel csak zárjuk az áramkört" - nyugtat bennünket a szakértő, majd még felvilágosít: "Az üzemzavar szinte be van építve a menetrendbe - elvégre mégis csak negyven-ötvenéves gépek ezek -, de a felmerülő hibák gyorsan elháríthatóak. Személyi sérülés még soha nem történt."
Csanádi Sándor, a kisvasút üzemvezetője elmondja: amikor 2000-ben a Kisvasutak Baráti Köre átvette a vonalat az Ipoly Erdő Részvénytársaságtól, két mozdonyt, valamint egy 7,8 kilométer hosszú, ám használhatatlanul lerobbant és méteres gazzal benőtt pályát kaptak. Azóta a pályát részben helyreállították: a 2000. júliusi induláskor 1,8 kilométeres pályahossz a most átadott szakasszal együtt már 3,3 kilométerre bővült. A járművek más erdei vasutak, bányák, gyárak feleslegessé vált kismozdonyai, melyeket járműmentés keretében a KBK tagjai, illetve támogatók segítségével állítottak helyre; a pénzt mindehhez pályázatok útján szerzik.
Tutajos mozdonyok
Kisvasutas pólóművészet
Az utazóközönség változatos összetételt mutat: a túrázóktól a falusi turizmus keretében itt nyaralókon át a különböző kisvasutakat reklámozó pólókban feszítő rajongókig egyaránt sokan képviseltetik magukat. Kemence nem az a hely, ahová csak úgy eltéved az ember, útban az esti moziba; aki itt van, az tudta, miért jön. A kisvasút-rajongók pedig különösen naprakészek vasúttörténeti információk és események kapcsán. Sokan más kisvasutak pólóiban feszítve jönnek felmérni a kemencei helyzetet, ami az Index tudósítójával megérteti, hogy a vasút megszállottai nem egyszemélyes, elszigetelt zárványokként léteznek, hanem komoly szervezkedésre képes, erőteljes mozgalom áll mögöttük.
A pólóművészet rendkívül informatív darabjainak köszönhetően tudjuk meg azt is, hogy az úttörődalokból ismert Zsuzsi vonat létezik, sőt ismét működik is Debrecenben; vagy hogy a "Cierny Balog" egy 760 milliméteres nyomtávú kisvasút Szlovákiában, valódi gőzmozdonnyal. Az zsuzsivonatos póló gazdája fiatal egyetemista srác, nem először jár már a kemencei kisvasúti napon. "Mindig is érdekelt a vasút, most pedig közlekedésmérnöknek tanulok" - tárja fel az összefüggést, és igen, neki is volt terepasztala annak idején.
A Cierny Balogot reklámozó póló büszke tulajdonosa, Jakab László Dorogról érkezett, nyugdíjasként először a hagyományos "nagyvasúton" járta be az országot, majd rátalált a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítványra, amelynek szervezésében a tagok az ország minden kisvasutas napjára ellátogathatnak: "Szinte minden hétvégére jut egy kisvasutas nap valahol. Megvan ennek a varázsa, ráadásul a természetben is vagyunk, jó a társaság: szeretjük." Gasztronómiai érdekességként még megosztja, hogy az állami erdei vasutak vasutasnapjain többnyire őzpörköltet főztek - itt, Kemencén mindössze gulyás készül, az azonban kiadós, és a korszerű táplálkozás jegyében kétféle: tésztás és tészta nélküli. Ebéd közben elcsíphetjük, ahogy a fanatikus rajongók vasutas-anekdotákkal szórakoztatják egymást: "...és akkor bevallotta neki, hogy ő a kedvenc mozdonyvezetője..." - sztorizik a vékony, szemüveges srác, de a boldog végkifejletről sajnos lemaradunk, mert megérkezik a vonatunk.
Hobbicsákány
Klikk a képre! |
A Kisvasutak Baráti Köre igen liberális szervezet, a tagsághoz nem követelmény, hogy az embert modellvasúttal kergessék gyerekkorában a terepasztal körül. A tagok közt a legváltozatosabb szakmák képviselőit találhatjuk a tanártól a szoftverfejlesztőn, mentősön és könyvtároson át a villamosvezetőig, mely utóbbi már közel jár a vasutazáshoz, de még mindig sehol sincs ahhoz képest, amikor valaki főállásban a MÁV pályafenntartó munkásaként dolgozva napi 8 óra csákányozás után feljön a Börzsönybe, és további órákat tölt csákányozással a kisvasút pályáján - de ezt persze már szigorúan hobbiból.
Ilyen volt
A vonat még házak közt zakatol, nem sokkal később azonban beérünk az erdőbe. "Itt a nemzeti park határa" - mutat Laczkó egy tisztás szegélyére, miközben a legutolsó kocsiban is alig tudjuk túlordítani a dízelmozdony zakatolását. "És a védett területek vadállománya mit szól ehhez a zajhoz?" - kérdezem naivan, de Laczkó készen áll a válasszal: "A kisvasút környezetkímélő: sokkal jobb, ha a turisták vonatról nézik meg a nemzeti parkot, mintha árkon-bokron ott mászkálnának mindenhol. Ráadásul inkább a vasúttal jöjjenek be, mint mondjuk autóval." Az állatok véleményét nem tudtuk megkérdezni, de abból, hogy az erdőben szalamandra, pele, feketególya, a patakok vizében pedig pisztráng és rák él, úgy tűnik, a Természetet nem lehet egy kisvasúttal térdre kényszeríteni.
A pálya végén Laczkó megmutatja az aljnövényzet közt elvesző sínpárt. Követjük őt az erdőbe, ahol az is kiderül, hogy a vonal jelenleg egy leszakadt hídban ér véget. "Ilyen volt végig, amikor 2000-ben hozzáfogtunk a felújításhoz" - mondja el a félméteres gyomok közé gázolva. "Az akkor állapotot úgy lehet elképzelni, hogy csak azért nem fújta el a síncsavarokat a szél, mert a kirohadt fatiplik helyett a sűrű gaz tartotta őket a helyükön."
Megszállottság?
Laczkó maga is vonattulajdonos: másodmagával vett egy három és fél tonnás kismozdonyt, amit jelenleg épp Biatorbágyon újítanak fel. "Az udvarban összeszereltünk egy húszméteres sínpályát, azon próbáltuk ki" - meséli, hogyan lehet átültetni a terepasztalt a valóságba. Azt azért kikéri magának, hogy az élete csak a hobbija körül forogna: illetve nem csak ekörül a hobbi körül. "Évi 20-23 nap elfoglaltságot igényel ez, mert váltásban dolgozunk, de persze az ember azért többször is jön. De emellett például Bogaras-találkozókra is járok az autómmal, szeretem a barokk zenét, sokat túrázok." - sorolja. "A csajok? Az ő reakcióik különbözőek: van, aki utálja, van, aki elviseli, és olyan is van, aki feljön és jól érzi magát. De volt már olyan kolléga is, aki itt tartotta az esküvőjét."
|