Varázslat mentette meg a vitorlázás Forma egyesét Eszenyitől

2006.05.26. 08:05
A vitorlázás forma egyesének nevezte kormányosa azt az olasz építésű hajót, amellyel hamarosan az összes balatoni versenyt megnyerik majd. A Raffica külföldön is tarolna, az ellenfél szerint azonban csak a Balatonon hat versenytársa van. És akkor még nem beszéltünk Eszenyi Enikőről.
Vonzódom a teljesen értelmetlen dolgokhoz, és mi lehetne értelmetlenebb egy nagyon gyors vitorlásnál, amit valami szűk gyárépület udvarán építenek fel? Amikor beléptem a Tűzraktérbe, a Szellemkutya című film jutott eszembe, mégpedig az a rész, amikor a nindzsa beütésű néger felfedezi, hogy egy megszállott hatalmas hajót bütyköl össze lepukkant harlemi bérházának tetején.

A ferencvárosi vitorlásnak azonban sokkal kevesebb a köze a szent őrülethez, derült ki. Hacsak azt nem számítjuk ide, hogy egy félreértés folytán Eszenyi Enikő kis híján meglékelte a kecses és drága hajót.

Baljós előjelek


Vitorlás a gyárudvaron
"Miért van itt ez a hajó?" - kérdeztem jó érzékkel az impozáns, kitömött óriásdelfinre hasonlító test alatt álló, laza eleganciájú, napbarnított srácokat. Az egyik laza eleganciájú, napbarnított srác ugyanis elmondta, hogy ezt a hajót az ő javaslatára vásárolták, mégpedig azért, hogy ez legyen a balatoni vitorlásversenyek sztárja.

A hajó leendő kormányosa, Király Zsolt nyolc versenyző társával már évekkel ezelőtt kinézte magának a hajót, ami öt évig a leggyorsabb volt a kategóriájában. A 92-ben épült vitorlás olasz tulajdonosától előbb németekhez került, majd nagyon kedvezményes áron, nagyjából 20 millió forintért most végre lecsaphattak rá.

Hogy miért került a hajó a gyárudvarra, nem volt könnyen kideríthető, mert a kormányos időnként elrohant, hogy szót váltson egy vörös ruhás nővel. Később kiderült, hogy nem lett volna szabad megzavarnom beszélgetésüket.

Én azonban a későbbi eseményekről mit sem sejtve faggatóztam. Megtudtam, hogy valójában egy húszfős társaság vásárolta meg a hajót, amelyből nyolcan összeszokott versenyzők, a többiek pedig vitorlázást kedvelő pénzemberek. A támogatók egyike Rudas László, aki történetesen a Tűzraktérnek is helyet adó gyárkomplexum tulajdonosa.

Király Zsoltot sikertelenül próbáltam a kulturális térbe helyezett hajó művészeti objektummá alakulásának kérdése felé terelni, szerencsére, mert így viszont elmondta, a vitorlás végsebessége 54-56 kilométer per óra is lehet (30-32 csomó), ami annak köszönhető, hogy többszörösen túl van vitorlázva, és hogy hatalmas méretéhez képest az egész nem több 1400 kilónál. "Ez a vitorlázás Forma-1-es járműve" - mondta elragadtatottan.

Varázslás


A színésznő felkészül a dobásra
A további érdekes, tudományos tények után - például hogy a vitorlás hajók képesek gyorsabban menni a szélnél, ami hajtja őket - zavarba hozott a hajó névadása körüli misztikum.

A hajót ugyanis Raffica néven építették, de a szponzorok miatt egy ideig Dragon Fly néven kellett versenyeznie, teljesen sikertelenül. A nagy győzelmek csak azután jöttek, hogy visszanevezték Rafficára, mert a hajókat sosem szabad átnevezni, intett a felelőtlen átnevezgetéstől Király.

Az olaszok után egyébként a németek jöttek egy másik névvel, és most mi, magyarok adjuk vissza a mindent vivő Raffica elnevezést.

A misztikába egyébként ezúttal is bekavart a realitás, Rudas László megnyitóbeszédében ugyanis bejelentette, hogy a hajó itthon, az egészségre nevelés okán, No Smoking néven versenyez majd. Külföldön pedig a Balaton Raffica néven úsztatják, mert az országimázs.

A következőként felszólaló Soponyai Géza, aki egykori fiúzenekari tagnak tűnt, pedig balatoni hajóépítő, elmondta: Rafficához hasonló hajó vagy hat indul majd a Kékszalag kupán, de azért sok sikert kíván.

Csodálatos megmenekülés

A beszédeket a hajószentelés zárta. A miniszoknyás Eszenyi Enikőt a hajó orrához vezették, kezébe nyomták a zsinórra kötött pezsgőt, majd döbbenten látták, hogy a színésznő elképesztő svunggal meglendíti az üveget, ami szeszélyes ívben megkerüli az állványzatot, elhúz a hajó hasa alatt, végül túloldalt a szervező kezében landol.

Valószínűleg a falusi kocsmák hátsó udvarán harminc éve lengőtekéző alkoholistákat is meglepte volna, hogy Eszenyi kis nevetgélést követően megismételte ugyanezt a bravúros lendítést.

A szervező ekkor közelebb tolta a művésznőt a hajót tartó állványhoz, mondván, vágja hozzá ebből a biztonságos távolságból. "Az állványhoz?" - döbbent meg a színésznő. "Azt hittem, a hajóhoz kell hozzávágnom a pezsgősüveget!"

Sem a feng shui, sem a tenyérjóslás, sem a homeopátia, sem az asztrológia. De ebben a hajó visszanevezésben lehet valami, állapítottam meg.