Lehagyott minket a túrómeghajtású szlovák expressz

2007.04.04. 15:01
Vége a dalnak? A varsói, a prágai és a bukaresti után már a liptovski mikulási gyors is elrobog mellettünk? Magyarország menthetetlenül leszakad és az lesz a vége, hogy ide csak a koszovóiak járnak barackalmázni? Ezekkel a súlyos kérdésekkel birkózva érkeztünk a szlovák dizájnkiállításra

Hogy ne fokozzuk feleslegesen a feszültséget: igen, a túrómeghajtású szlovák lokomotív is elpöfögött Magyarország mellett, már ami a formatervezést illeti. Pedig a szemtanúk mind emlékezhetnek, hogy a mostaninál is komenistább időkben Szlovákia, vagyis Csehszlovákia hozzánk közelebb eső fele volt a világ legrondább országa. Leszámítva persze a hegyeket. Amit emberkéz alkotott, az olyan speciálisan szürke, egyedien lepattant és szívbemarkolóan depressziós volt, hogy ahhoz képest Salgótarján főtere egy rózsaszínre mázolt, aztán csillogó flitterekkel beszórt aquapark + gyógyszálló.

A Szlovák Kultúra Házában nyílt kiállításon a munkák tüzetesebb vizsgálatával megállapítottuk, hogy Szlovákia titkon tengerparti gyarmatbirodalom kiépítésébe kezdett. Így már érthető, hogy a békés kis Magyarországgal szemben ők miért hajtanak olyan imperialista hevülettel a gazdasági növekedésre. A kiállított tárgyak között ugyanis megtaláltuk egy vitorlás és egy motoros katamarán terveit:


Nem beszélve a kizárólag homokos strandokon használható buggy fantáziarajzáról. Ebből kétféle is volt, ami több mint gyanús. A motoros katamarán ráadásul összetéveszthetetlen birodalmi - mármint a starwarsi értelemben vett birodalmi - stílusú, egyértelmű előképe az AT-ST nevű kétlábú lépegető lézerágyú, amit az Endor bolygón vetettek be a fehérpáncélosok a kismackók ellen, mondanom sem kell, hogy vesztükre.


A végső bizonyíték azonban a kávészedőgép. Mi a szent káposztás-túrós puliszkáért tervezne egy szlovák diák pont kávészedőgépet, hacsak nem az új gyarmati közigazgatás számára?


Szlovákia amúgy is messze a járműdizájnban a legerősebb. Találtunk például két, gesztusfestészeti indíttatású űrbiciklit


Aztán rengeteg autótervet. Több Peugeot-t, például ezt a roadstert


No és a legendás, csepp alakú Tatra újrafogalmazott verzióját.


De a legjobb talán a mozgássérülteknek tervezett jármű volt:


Ellentétben a kabinos fűkaszával, ami rokonszenvesen bumfordi, de dizájnszempontból inkább béna.


Egy dolog volt megnyugtató: a járműnél kisebb tárgyak ugyanolyan ügyetlenek és stílustalanok voltak, mintha egy magyar főiskolás tárlaton jártunk volna. Erre alant mutatunk egy jellegzetes bizonyítékot:


De az összkép ennek ellenére az, hogy a leendő szlovák dizájnerekbe több spiritusz szorult. Az úristen irgalmazzon szegény reformországunknak!