Cecília
7 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Megbombázni a bábszínház fogalmát

2010.08.31. 09:26
Akasztófán lengedező bábok, egy lefejezett marionett hasából magzatként kiharapott eper, brutális szexualitás, színészek, akik egyszerre mozgatók és mozgatottak. A bábszínház nem gyerekjáték, a felnőttbábszínjátszás pedig létezik. Ez derült ki a 15. Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztiválon, augusztus 23-28. között.

A felnőtteknek készült bábelőadásoknak először célközönségük előítéleteivel kell megküzdeniük, hiszen a legtöbb ember azt gondolja, Paprika Jancsinál megáll minden. A 15. Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztiválon 50 előadást tartottak szűk 6 nap alatt, 11 országból érkeztek fellépők. Kemény Henrik, a 85 éves Kossuth-díjas bábművész betegsége miatt lemondta a záró előadásnak szánt Vitéz Lászlót, majd mégis lejött Pécsre, játszott 10 percet, és megígérte, ha meggyógyul, visszatér. Várjuk.

Mi az, hogy felnőtt bábozás?

„Akár Magyarországon, akár a világban nagyon sok izgalmas felnőtt bábos előadás születik, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy tömegek verik a bábszínházak ajtaját felnőtt bábelőadásokért" - mondja Sramó Gábor, a Bóbita Bábszínház és a fesztivál igazgatója.

Hat nap alatt Pécsen rengeteg embert sikerült a műfaj mellé állítani olyan előadásokkal, mint Eric Bassé, aki a világ egyik legjoobb bábosa, vagy az izraeli Yael Rasooly Paper Cut című darabja, amely szinte minden díjat bezsebelt. 1961-ben rendezték az első Nemzetközi Felnőttbábfesztivált Pécsen. Most 14 versenydarabot mutattak be, 8 magyar és 6 külföldi produkció volt.

A fesztivál versenyprogramjába tehát nem, a kísérőprogramok közé viszont bekerülhettek Vitéz László és társai, a gyerekeket pedig még mindig el tudják varázsolni a bábok, és ugyanúgy sikítanak, ha jön az ördög, mint régen. De felnőtteknek szóló varázslatból is sokat láthattunk, így a pirotechnikai eszközökkel és hagyományos zenei kísérettel játszó vietnami vízi bábszínház előadását, vagy a bábszínház határait szélesítő, a Christian Morgenstern versei alapján készült Bitófadalokat. Három akasztott bábu zuhan a színpadra, morbid játék kezdődik a hullákkal, akiket porcikáikra szednek, életre keltenek és újra meggyilkolnak, még kacagnak is rajtuk, a halálon, amely lágyan ringatózik a kötélen. A Budapest Bábszínház danse macabre-ja meg is nyerte a fesztivál fődíját.

120 ezer euró a Moby Dickre Franciaországban

Röviden megismerhettük, milyen szerencsés bábosnak lenni. A két francia bábos, Tamara Incekara és Stephane Boireau meséltek arról, hogyan meg ez náluk: "Támogat minket a megye, a régió és a Kulturális Minisztérium is, emellett léteznek nagyobb színházak, szintén állami támogatásból, akik befogadnak egyes előadásokat, koprodukciót vállalnak, anyagilag is segítenek. 5 éve, még a válság előtt kezdtük el a Moby Dicket próbálni, 120 ezer eurós támogatást kaptunk az államtól. Az új előadásunknál kisebb büdzséből, 100 ezer euróból gazdálkodhatunk. Emellett bizonyos feltételek mellett, megadott munkaóra után szabadúszó művészi státust kaphatunk, állandó fizetéssel, így meg tudunk élni a próbák időszakában is, nemcsak az előadások alatt. Ez a támogatási rendszer csak Franciaországban működik, az utóbbi 10 évben már sokszor veszélybe került, de eddig minden kormány megőrizte végül."

A fesztivál versenyprogramja sokszínű és változó minőségű volt. Csató Kata, a magyar Unima (Union Internationale de la Marionnette), a Nemzetközi Bábművészek Szövetsége magyar tagozatának elnöke, a zsűri tagja szerint sok rossz előadást láttak. A válogató viszont nem bánta meg egy előadás meghívását sem: "Nem esztétikai szempontok lebegtek a szemem előtt, voltak előadások, amelyeket nagyon problematikusnak tartok, de van bennük pár mágikus pillanat, amiért már megéri beülni rájuk - mondta erről Kékesi Kun Árpád. - A fesztivál jó lehetőséget kínált arra, hogy megbombázzuk a bábszínház fogalmát. Olyan darabokat is válogattam, amelyek kérdéseket provokálnak, termékeny vitát indíthatnak az alkotók és a befogadók számára is."

Vita volt bőven, a zsűri néha dilettánsnak nevezett előadásokat, többet mélypontként emlegetett, és volt olyan, amelyről kijelentette, a színészeknek harcolniuk kellene azért, hogy ne szerepeljenek ilyen előadásban. Más előadásokat viszont sokáig méltattak, ilyen volt a Kuthy Ágnes által rendezett, Arany-balladákat középiskolás közönség számára feldolgozó darab, a Kél egy-egy árnyék, próbababa Szőke Pannival és bohócorrú walesi bárdokkal. Két külföldi előadással pedig végül nem sikerült egyeztetni, méretbeli problémák miatt. A krakkói előadásnak a Pécsi Nemzeti Színház nagyszínpada sem volt elég nagy, ráadásul két nap építési időt kértek volna. Az egész darab annyiba került volna, mint az összes magyar előadás.

A fesztivál költségvetése így is háromszorosa volt a három évvel ezelőttinek. „Ez a harmadik fesztivál, amelyet én szerveztem, és eddig mindig az utolsó pillanatban derült ki, hogy egyáltalán megrendezhetjük-e, nyerünk-e rá támogatást" - mesélte a leköszönő fesztiváligazgató, Sramó Gábor.Az EKF kiemelt programjaként az elmúlt 20 évben nem volt ilyen jó anyagi helyzetben a fesztivál. Kiderült, a Pécs belvárosában, egy gyönyörű, ám rossz állapotban lévő szecessziós épületben lakó Bóbita Bábszínház is a Zsolnay Kulturális Negyedbe költözik, amely az EKF egyik legnagyobb beruházása. A tervek szerint november 27-én már díszbemutatót tartanak az új helyszínen.

Vietnami vízi bábszínház

A vízi bábozás eredeti vietnami népművészet, amely a XII. századból származik. Ly dinasztiája alatt a vízi bábszínház már része volt az uralkodó hosszú életéért tartott ünnepségnek. A báboknak vízálló fából kell készülniük, némelyik pedig arany vagy ezüst festést is kap. Öt vízi bábszínház működik Vietnamban, a Pécsett látott Vietnami Nemzeti Vízi Bábszínház a legnagyobb. A bábszínészek egyetemi képzésben vesznek részt. A különböző tradicionális jelenetek, mint a sárkánytánc vagy a róka elüldözése és a kacsa megmentése a medencében zajlik, a bábosok paraván mögött rejtőznek és onnan mozgatják a víz alatti bambuszrudakra erősített bábokat. Hanoiban külön színházzal rendelkeznek, de a világ különböző pontjain játszottak már úszómedencében, tavakban és a tengerben is. Korábban felléptek a Szigeten.