Kegyeskereskedés

2000.12.20. 11:40
Mr. Winter a munkájának él. Sőt. A munkájában él. Családi élet, barátság, szerelem, mind-mind picinyke kegytárgyboltjának falai és tárgyai közt zajlanak. Az ájtatos légkör azonban álszent kispolgári világot takar, ahol az elfojtott szenvedélyek csak az eksztatikus táncbetétekben mutatkozhatnak meg. A svájci Alias Compagnie estje a szó szoros értelmében vett tánc-színház: a párbeszédes cselekményt (angol-, francia- és spanyoltudás ajánlott!) kiegészítik és ellenpontozzák a szereplők belső világát bemutató táncjelenetek.

A polcokon sorakozó madonnaszobrok között és a plafonról belógó korpuszok árnyékában kedves, de kritikus zsánerképet láthatunk: Mr. Winter, az erkölcsös és szorgalmas boltos vitázik lázadó leánykájával, Barbarával; szigorúan irányítja hallgatag beosztottját, Aiser-t; kedélyesen kvaterkázik a törzsvendéggel; de ellentmondást nem tűrve kihajítja a házaló ügynököt; szerelmes Mrs. Waltersbe, aki szintén vonzódik hozzá - bár kapcsolatuk a jólnevelt boltos-vevő viszony keretein belül marad. A "bájos" felszín alatt rejtőző gyarló emberi vágyak csak szavak nélkül, a táncban nyilvánulhatnak meg: Barbara vergődése, Aiser önmagába forduló szólói és a szerelmesek vad egymasba kapaszkodása mutatja meg valódi énjüket.

Álszent kispolgári erkölcs, kontra elfojtott szenvedélyek: sorozatban gyártott szentképek és freudi tudatalatti. Örökké aktuális, de kissé elcsépelt téma. Az Alias Compagnie előadása remekül mutatja be az anyagias, szenteskedő, saját korlátaikon túllépni nem tudó kisemberek esendőségét. A szereplők egyszerre szánalomra méltóak és szeretni valók. Világuk tökéletlen és gyarló, de működik és bármi történik is, mit sem változik - a bolt minden reggel kinyit, Aiser pakolgat a polcokon, megérkezik a törzsvendég, felolvas az újságból ...

A kegytárgybolt nemcsak a keresztényi értékek kiüresedésének hiteles helyszíne, de profán párhuzamokra is lehetőséget teremt. A madonnának kijáró hódolattal fogadott Mrs. Walters végül életet ad egy gyermeknek -- de sikolyát elnyomja az alkalom szülte tolvaj ordítása, akinek becsípte az ujját a pénztárgép fiókja; Aiser pedig egy lajtorján felfele indul - hogy leporolja Krisztust ...

A brazil származású koreográfus, Guilherme Botelho munkája erősen dél-amerikai hangulatot áraszt: meleg színek, fülbemászó tangók, katolicizmus és Mária-kultusz. És persze mindennek a fonákja. Humoros és vidám jelenetek közé rejtett kritika egy, az érzelmeket a tudatalattiba száműző, anyagias, álszent és őszinte kommunikációra képtelen társadalomról. Szórakoztató, kellemes előadás remek táncosok előadásában, csak az a kérdés, hogy mennyire aktuális és újszerű ez a történet egy mai európai néző számára.