Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A barkácsolás korának vége
Tekintse meg képeinket! |
A káposzta és az összetekeredett jóginő hasonlóságával figyelmet keltő Wellness című munkát (Majoros, Gikovsky, Téglási), a hetvenes évekbeli lakótelep fanyar humorú, a ma divatos lakóparkreklámok mintájára készült álhirdetését (Zilahi László: Kádár Lakópark) vagy a médiamarktos dizájnnal készült Hülye - A média árt feliratú plakátot körkérdésünk és a nézők arcjátékának megfigyelése alapján pozitívan fogadta a közönség. Annak ellenére, vagy éppen azért, mert a munkák a köznapi tömegkommunikációs jelekkel dolgoznak, és csak annyira eredetiek, mint egy tréfás pólófelirat.
Örömmel nyugtázhattuk, hogy Orbán Viktor ízes lózungjaiból már senki sem csinált gunyoros montázst, a politikai és árokbetemetős témákat pedig az EU szorította ki a tudathorizontról. A kiállítás legtöbb plakátját nyugodtan ki lehetne ragasztani bármelyik hivatalos felületre, senkit sem botránkoztatna meg az akció. És nemcsak azért, mert igényes munkákról van szó, hanem mert legfeljebb annyira kócosak, mint egy fiúzenekar basszusgitárosa.
Amiből levonható a következtetés: önjelölt művészeinkben egy-egy tudathasadásos marketinges rejlik, és csak azért nem helyezkednek el a bizniszben, mert ugyanakkor elítélik a fogyasztói társadalmat.
Kiélezett piacgazdasági reflexekre utal mindemellett, hogy az idei kiállításon már megjelentek a plagizált művek: Pittman Zsófi Romano Prodit ábrázoló falvédője Szabó Eszter Ágnes Zalai Imnréné találkozása David Bowie-val című hímzésének nyúlása, Szabó Gábor zsidó feliratú plakátját pedig SI-LA-GI képzőművész készítette el néhány éve.
Barba-mutánsok
A street artot egyébként jórészt a műfaj szofisztikáltabb irányzata, a matrica és a sablon képviselte. Mivel az alkotók többségükben nemcsak a város rettegett vandáljai, de képzős és iparos egyetemisták is egyben, hagyományosan festett felülettel is találkoztunk.
Vandálok a világ és egymás ellen
Graffitis csak egy plakáton dolgozott. A Ket művésznevű srác, aki éppen látogatásunk idején fújta fel az utolsó vonásokat, elmondta, eredetileg nem volt a meghívottak közt. A szervezők azonban nem találták elég meggyőzőnek az 1000% - az egyik első magyar street art csoport - munkáját, az ARC plakátjának közepére elhelyezett festékpöttyöt, és a kereten feltüntetett cégnév áthúzását, így őt kérték meg a plakát átszínezésére.
Klikk a képre! |
Miközben az utolsó plakátot is nagy, színes ábrák töltötték ki, megpróbáltam elképzelni, mit jelenthetett a csupasz felületen árválkodó, fekete folt. Sikerült.