Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
Tekintse meg képeinket! |
"'A nő egyetlen esélye, a hím szerelmének játékszere'. Micsoda középkori felfogás, ma már üzletasszonyok is vannak" - méltatlankodik a műgyűjtő, és folytatja a három emeletnyi galéria feltérképezését.
Mi inkább biztosra mentünk
Gondolatkísérletünk során nagyjából 26 millió forintot költöttünk, abból is 25-öt a nem annyira kortárs Gulácsy Lajos Cogito ergo sum című képére, melyet a Blitz Galéria standján láttunk.
Konzervatív befektetési elveink ellenére íróasztalunk fölé simán megvettük Király András Béka békatalppal című munkáját, melyen egy rajzfilmbéka éppen egy piros uszonyt vesz fel a folyó fölött egy ágon üldögélve, és nem sajnáltuk a negyedmilliót Rui Calcada Bastos Love Map című printjére sem, melyen az Index több dolgozójának régi álma kap művészi megjelenési formát: a lisszaboni kikötőt és a Margitszigetet - a térkép alapján becsülve - félórás menetrendszerű hajóút köti össze.
Milyenek lehetnek Horváth Béla közömbösségi görbéi?
Az üres bevásárlóközpont-raktárra emlékezetető minimalista stand közepén egy fehér posztamens árválkodik, rajta egyetlen tárgy, a Jó föld című, "színaranyból" készült búzakalász, mely Razziát, akin addigra teljesen érthetően eluralkodott a kortárs művészeti plaza-szituáció, a nemes anyag ellenére egy virgácsgyári selejtre emlékeztette.
A független létet és kereskedelmi forgalmazást érdemlő koncept szerint az alkotás anyaga Horváth Béla műgyűjtő, formája pedig a két alkotó, Gálik András és Havas Bálint tulajdonában van. Még nem döntöttünk befektetési stratégiánkról. Az is lehet, hogy megkörnyékezzük a mecénás-műgyűjtőt. Ha csak az anyag az övé, mi akadályozná meg, hogy aktuális aranyárfolyamon eladja nekünk tulajdonjogát, vagy ha nem bízik a pénz értékállóságában, adhatunk neki ugyanakkora darab ugyanilyen tisztaságú aranyat is.
A végén jött a katarzis
Be kell vallanunk, a rövid mustra végére megingott bennünk ennek az egész befektetősdinek az értelme.
Klikk a képre! |
A művészettől azonban az egészségügyi kockázatok ellenére sem ment el a kedvünk. Kortárs műgyűjtőnél sokkal jobb lehet kortárs művésznek lenni, vontuk le az esztétikai élmény gyakorlati következményeit, és távozás előtt fel is állítottunk kis standunkat a harmadik emeleten.
Mivel alig lézengtek a gyűjtők az épületben, teljesen észrevétlenül kivitelezhettük a "Műalkotás mögé deszkázott teremőr hagyatéka" című installációnkat, mely rögtönzött prospektusunk szerint "egyszerre utal az emberi létezés alapvető tragikumára és a fémvázas műanyag székek boldogtalan önazonosságára".