Illegalitásban Szegeden:

2001.04.19. 19:10
Négy nappal a premier előtt még egyetlen plakát sem tájékoztat Szegeden Juronics Tamás és együttesének új bemutatójáról, pedig az összesen engedélyezett két előadásra már egyáltalán nem lehet jegyet kapni. Kritikusunk sem kapott, de szemfüles volt, és megírta.
A nézőkkel, hiszen laikusok, mindig baj van. Azt sem tudják ugyanis, hogy mi kell nekik. Ezért jó, ha a bölcs vezetők megmondják, mire van és mire nincs szüksége a közönségnek. Legalábbis Szegeden, ahol lassan egy éve már, hogy a stratégiai alpolgármester és a helyi Nemzeti Színház igazgatója azt állította: a nézőknek nincs igényük a közel tizenöt éve a városban működő nagyszerű kis balettegyüttesre, s rögvest ki is ebrudalták az egyik legjobb hazai táncegyüttest a színházból.

Most erre meg mi történik? A csütörtök esti bemutatóra - amelyet négy nappal a premier előtt még egyetlen plakát sem hirdetett a városban - lehetetlen jegyet kapni, sőt, a további két - kettő! - engedélyezett előadásra is rég elfogytak a jegyek. Rajtam nem fog ki az eltévelyedett szegedi publikum, gondoltam, megyek a főpróbára! A portán azonban röpke ízelítő vár a helyi hangulatból, amikor a zord és kötelességtudó portás a friss belső utasításra hivatkozva megállít: "idegen ide be nem jöhet főpróbát nézni!" Egy laikus ilyenkor megtorpanna, de egy profi? Szóval, láttam a Szegedi Kortárs Balett aznap harmadszorra végigtáncolt Carmina buranáját, s gyanítom, megint országos sikere lesz ennek a Juronics-féle átiratnak, amelyet a koreográfus tőle szokatlan melankóliával állított színpadra régi alkotótársaival: Molnár Zsuzsa elbarnult fotográfiákat idéző szcenírozásával, s hűséges és tehetséges táncosaival.

Postscriptum (nem az, amit az együttes hirtelen megaláztatásáról Juronics Tamás koreografált, s a társulat azóta sem játszhatott Szegeden!): az évad végéig a Szegedi Kortárs Balett már csak ott lép fel, ahol igény van az előadásaikra: Bécsben, Isztambulban, Kuopióban, Veszprémben és Budapesten.