Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
Egyetemes emberi portré |
A megoldáshoz akkor kerülhetünk közelebb, ha látjuk feltűnni a művészt egy tányérnyi rizseshússal a kézben. Delvoye meglepő módon a gép egyik végére szerelt tölcsérbe adagolja a kiállító terem éttermében borsos áron vásárolt ételt (miközben Etiópiában éheznek). A rizst és a húst, csemegeuborkával együtt a tölcsér alá szerelt daráló felaprítja, és a massza megkezdi vándorlását a hat üveghengerből, zöld csövekből és egyebekből álló rendszerben, hogy huszonkét óra elteltével barnás színű, gyomorforgató szagú kolbászkák kilépésével záruljon a folyamat.
A művész etet |
Delvoye alkotása olyan tökéletesen másolja a szervezet működését, hogy a folyamat végén futószalagra rakott, sötétszínű szilárd végterméket klinikai vizsgálatok emberi fekáliaként azonosították be.
Minőség |
Hogy a művész által találóan Cloaca névre keresztelt műtárgy miért reprezentálja az eredendő emberi lényeget? "Az emberek ezernyi módon élnek, zenei ízlésük és politikai meggyőződésük a legkülönfélébb lehet" - nyilatkozta Delvoye - "de emésztésük ugyanúgy működik. Egy dolog összeköt mindnyájunkat: étel megy be, és hulladék jön ki belőlünk."
"Azért választottam közös emberi eredőnek a szart, mert nem csak hogy haszontalan, de igazi világpolgár is" - summázta véleményét az alkotó.
A tudósok megmondják
Shaw Bixey, a Berkley egyetem digitális művészeti tanszékének vezetője szerint a "mű csattanója nem csak, hogy zavarba ejtő, de elviselhetetlenül igaz is." A genetikai témával operáló "Paradicsom most" című utazó kiállítás egyik kurátora, Marvin Heiferman a biotechnológiai forradalom kontextusában találta meg az insatlláció lényegét. Úgy látja, a fém és üveg monstrum a biotechnológia szemszögéből mutat rá az emberi lényegre.
Művészet, nem tudomány |
A belga művész a fentiek miatt mondta le a tudományos múzeumok meghívásait. Az installáció még így is körbe utazta a világot, látható volt Párizsban, Brüsszelben, Manchesterben, a Velencei Biennálén és New Yorkban is.
Akkor ti mind hülyék vagytok
Delvoye technikai magyarázatokat elutasító nyilatkozatai nem találtak kedvező fogadtatásra néhány hasonló területen munkálkodó szakembernél. Brixey az amerikai és európai világkép különbségeire vezeti vissza a Cloaca alkotójának hozzáállását. A mentalitást, ami az amerikaiaknak adta a vadnyugatot, a Holdat és az internetet, az európaiaknál szkeptikusság helyettesíti, mondja. A tanszékvezető szerint a Cloaca alapvető emberi portré, de azon túl igen is sokat mond az ember és technika viszonyáról.
Darabja 1500 |
Habár Delvoye a művészi értelmezés elsőbbségét hirdeti, nem tartja kötelezőnek, hogy önmagát a klasszikus, szegény sorsú de szabad alkotó kliséjébe szorítsa. A Cloaca honlapjának látogatói nem csak információkhoz juthatnak hozzá ugyanis, hanem 1500 dolláros áron meg is vásárolhatják az installáció által gyártott, és esztétikusan becsomagolt ürüléket.