A Le Figaro is méltatta az elhunyt magyar festőt

2008.09.17. 14:18
A Párizsban, 83 éves korában szeptember 12-én elhunyt Hentai Simon festőművész munkásságát méltatta a rangos francia lap műkritikusa.

A magyar származású francia festőművész, aki arról lett híres, hogy mielőtt megfestette volna, összegyűrte a vásznat, éppen akkor ment el örökre, amikor a művészettörténet teljes mértékben elismerte munkásságát - írta kedden Hantai Simonra emlékezve a Le Figaro című francia napilap.

A "titokzatos és magányos férfit, az absztrakt festőművészt, a színek mesterét 85 éves korában péntekre virradó éjjel álmában érte a halál párizsi otthonában".

A francia műgyűjtők és múzeumok (a párizsi Pompidou Központ kortárs gyűjteménye több mint hatvan munkáját őrzi) által régóta nagy becsben tartott művészt az amerikai művészeti piac 2005 decemberében koronázta meg, amikor a Christie,s árverési ház párizsi aukcióján egyik, 1960-ban készült képe a 80-120 ezer eurós becsült összeget messze túlszárnyalva, 560 ezer euróért kelt el - emlékeztet a párizsi újság. Magyar kortárs művészeti alkotásért még soha nem fizettek   ekkora összeget.

Hantai Simon 1922-ben született Biatorbágyon, budapesti művészeti tanulmányai után először Olaszországba, majd 1949-ben Párizsba költözött. 1966-ban kapott francia állampolgárságot, s 1982-ben ő képviselte Franciaországot a velencei biennálén.

Eleinte André Breton szürrealista csoportjához tartozott, de már ekkor kísérletezett az általa kitalált pliage-technikával, amelynek lényege a vászon gyűrése. Ez leginkább a textilfestő batikoláshoz hasonlítható.

Az ötvenes években felfedezte Jackson Pollockot és az amerikai expresszionistákat, és stílusa egyre inkább közelített a lírai absztrakt felé. A hatvanas években fejlesztette ki a pliage-technikát, amely magát a kompozíciót és a művészi kidolgozottságot kérdőjelezte meg.

Hantai a vásznat annak megfestése előtt vékonyra összehajtotta, gyűrte, csomókat kötött rá, gyakran véletlenszerűen, így az alkotás csak akkor mutatkozott meg, amikor a képet kifeszítette. Lassanként alkotói módszerré tökéletesítette a pliage-t aszerint, hogy egyszer, kétszer, szabályosan vagy szabálytalanul gyűrt össze a vásznat a festés előtt. Sorozatai; a Mariales, Catamuron, Meuns, Tabula mostantól a francia múzeumok és a legjobb magángyűjtemények legféltettebb darabjai közé tartoznak - írta a Le Figaro.