Natália
1 °C
7 °C

A Le Figaro is méltatta az elhunyt magyar festőt

2008.09.17. 14:18
A Párizsban, 83 éves korában szeptember 12-én elhunyt Hentai Simon festőművész munkásságát méltatta a rangos francia lap műkritikusa.

A magyar származású francia festőművész, aki arról lett híres, hogy mielőtt megfestette volna, összegyűrte a vásznat, éppen akkor ment el örökre, amikor a művészettörténet teljes mértékben elismerte munkásságát - írta kedden Hantai Simonra emlékezve a Le Figaro című francia napilap.

A "titokzatos és magányos férfit, az absztrakt festőművészt, a színek mesterét 85 éves korában péntekre virradó éjjel álmában érte a halál párizsi otthonában".

A francia műgyűjtők és múzeumok (a párizsi Pompidou Központ kortárs gyűjteménye több mint hatvan munkáját őrzi) által régóta nagy becsben tartott művészt az amerikai művészeti piac 2005 decemberében koronázta meg, amikor a Christie,s árverési ház párizsi aukcióján egyik, 1960-ban készült képe a 80-120 ezer eurós becsült összeget messze túlszárnyalva, 560 ezer euróért kelt el - emlékeztet a párizsi újság. Magyar kortárs művészeti alkotásért még soha nem fizettek   ekkora összeget.

Hantai Simon 1922-ben született Biatorbágyon, budapesti művészeti tanulmányai után először Olaszországba, majd 1949-ben Párizsba költözött. 1966-ban kapott francia állampolgárságot, s 1982-ben ő képviselte Franciaországot a velencei biennálén.

Eleinte André Breton szürrealista csoportjához tartozott, de már ekkor kísérletezett az általa kitalált pliage-technikával, amelynek lényege a vászon gyűrése. Ez leginkább a textilfestő batikoláshoz hasonlítható.

Az ötvenes években felfedezte Jackson Pollockot és az amerikai expresszionistákat, és stílusa egyre inkább közelített a lírai absztrakt felé. A hatvanas években fejlesztette ki a pliage-technikát, amely magát a kompozíciót és a művészi kidolgozottságot kérdőjelezte meg.

Hantai a vásznat annak megfestése előtt vékonyra összehajtotta, gyűrte, csomókat kötött rá, gyakran véletlenszerűen, így az alkotás csak akkor mutatkozott meg, amikor a képet kifeszítette. Lassanként alkotói módszerré tökéletesítette a pliage-t aszerint, hogy egyszer, kétszer, szabályosan vagy szabálytalanul gyűrt össze a vásznat a festés előtt. Sorozatai; a Mariales, Catamuron, Meuns, Tabula mostantól a francia múzeumok és a legjobb magángyűjtemények legféltettebb darabjai közé tartoznak - írta a Le Figaro.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?