További Klassz cikkek
Tekintse meg a képeket. |
Ennek következtében aztán a világ legnagyobb népirtása hatvan évvel a történtek után sem egyedül a szakmai érdeklődéstől fűtött történészeket mozgatja meg. A genocídium és az ügyesen köré barkácsolt elméletek napjainkig szolgáltatnak szellemi és érzelmi muníciót képzőművészeti alkotásokhoz is, ahogy azt a Műcsarnok Elhallgatott Holokauszt című kiállítása bizonyítja.
Leitatott utókor
A hat évtized munkáiból válogatott, több termet megtöltő anyag azonban nemcsak a téma folyamatos aktualitására mutat rá. A műalkotások láthatóvá tették a holokauszt tényének beépülését is a kollektív emlékezetbe.
A lágerből éppen hazatért Kádár György 1945-ös grafikái még a primer borzalmat vágják a néző arcába, bizonyítva, hogy a hiteles műhöz főleg indulat kell, és csak másodsorban korszerű stílus.
Nem mintha a jellegzetesen huszadik századi műfajok nem tudnának mit kezdeni a zsigeri hatású tényekkel. Erdély Miklós "Isten-isten"-projektjének ready made-jei, a palacknyi fütyülős barackpálinka, és a mellette kiállított 8125 forintról szóló német kárpótlási papír a múlt becsomagolásának szándékát leplezi le keserű gúnnyal. Erdély a borzalom jóvátehetetlenségét figyelmen kívül hagyók groteszk igyekezetét leplezi le: a rokonai elpusztításáért kiutalt összeget a művész a hazánkban népszerű töményre fordítja, kérve a látogatókat, hogy igyanak egy kupicával az egészségére.
Az alkotás olyan lényegbevágóan mutat rá az álszent gesztusra, hogy 1974-ben egy magyar, majd egy német kiállítás is elzárkózott a bemutatásától.
Tekintse meg a képeket. |
Csontvázzal és anélkül
A kiállítás meghökkentő mennyiségű anyagát lehetne még elemezni a megközelítési módok szempontjából is, megemlítve SI-LA-GI filozofikus, Lendvai Ádám ironikus, Wiegmann Alfréd direkt, felzaklató alkotásait. Vagy szó eshetne a Műcsarnok épületét kívülről is átformáló, hatalmas videó installációról, esetleg a kevésbé sikerült munkákról, ha a téma okán nem lenne rosszízű az esztétikai kritika.
Hiszen nyilvánvaló: az Elhallgatott Holokauszt elsősorban nem képzőművészeti kiállítás, lényege az emlékezés, és még inkább a múlttal való szembenézés. Amit a cím mellett a múzeum oszlopaira installált, monumentális Kertész Imre-idézetek is hangsúlyoznak. Emlékeztetve a Nobel-díjas író nézetére, miszerint a holokauszt feldolgozása itthon még nem zárult le, talán el sem kezdődött, a Nagy Magyar Szekrény pedig tele van csontvázakkal, amit a békés jövő érdekében egyszer jó lenne végre kipakolni.
Múltfeldolgozó ipar
Kételyt az amúgy értékes kiállítással kapcsolatban éppen ez a képzőművészeten túlmutató cél ébreszt. Nem úgy tűnik ugyanis, hogy a holokauszt elhallgatott lenne. Egy kis csoport persze tagadja a genocídiumot, egy valamivel nagyobb pedig relativizálja azt. De az elmúlt hetek zászlóégetős, írószövetségből kilépős, március 15-én viccből antiszemitázós, Teleki-szobor állítós eseményei sem arra utalnak, hogy nagyon hallgatnánk az ügyről, és annak vonzatairól.
Tekintse meg a képeket. |
És mivel a kiállítás nem csak a holokausztról, de általában a toleranciáról szól, eszembe jut még az angol bulvárlapok által meglepő könnyedséggel gerjesztett, EU- és Kelet-Európa-ellenes hangulat.
A dramaturgiai szabályok szerint a cikk ezen pontján a probléma megoldásának kellene következnie, de mint ahogy mindenki, és is csak beszélni tudok az ügyről. Kérem, ne rugdossák bakanccsal felebarátaikat.
|