Jézus a pszichiátriától Mallorcáig

2003.02.07. 14:02
Nem akartunk botrányt - állítja a Jézus életét feldolgozó francia fotóspáros. Cél az Újszövetség modern feldolgozása volt. Az utóbbi sikeréről a képek alapján alkothat véleményt Ön, a botrány mindenestre nem maradt el.
Nőnemű Jézus a kereszten. Jézus és rasztafári apostolai a teherpályaudvaron. Júdás főbe lövi magát. A MEO kiállításáról, a Jézus életét feldolgozó, 85 nagyméretű képből álló fotósorozatról már most, a megnyitó idején megjósolható, hogy vitákat fog kavarni. Pedig a francia alkotópáros, Bettina Rheims és Serge Bramly állítják: céljuk nem a botránykeltés, hanem az európai kultúrkör legfontosabb emlékének feldolgozása volt.

Kovács Lajos - a MEO igazgatója
Tekintse meg galériánkat. Klikk a képre!
Valóban, az Újtestamentumot minden kor feldolgozta a maga eszközeivel, van bizánci Jézus, nagy, mandula szemekkel, ahogy létezik jellegzetesen barokk Megváltó is, nehéz köpenyekbe burkolva prédikál.

Egyedül korunk nem bővelkedik saját ábrázolásokban. Az okok közt ott van, hogy Jézus története manapság veszített vonzerejéből. A keresztre feszítés aktusa egyre kevesebb ember számára képes eligazítást adni a mindennapok ügyeiben.

Ha valaki mégis érdeklődne a téma iránt, azaz szabadon gondolkodna Jézusról és ismerőseiről, akkor hamarosan egyházi és egyházközeli személyek ellenállásába ütközik, akik állítják: a sztori csakis eredeti állapotában kezelhető. Az eredeti állapoton a sajnálatos események után ezer, meg pár száz évvel összeült zsinatok által írt történetet kell érteni.

Mindenkiből lehet Megváltó

Az I.N.R.I.: Jézus 2000-ben és utána kiállítás mégis csatlakozik azon művekhez, amelyek megpróbálták a mai szemszögből szemügyre venni Jézus életét. A francia művészek részletgazdag, színes fotográfiái mai környezetben mutatják be a történetet. Bettina Rheims és Serge Bramly hangsúlyt fektetett arra is, hogy a szereplők felismerhetően mai karakterek legyenek.

Az alkotók elmondták, hogy fényképsorozatuk egy filmforgatás módszerével és alaposságával készült. A forgatókönyvet például egy évig írták. Sokat gondolkodtak azon is, hogy Jézus milyen környezetben élne manapság, kik lennének a barátai, ellenségei, hol dolgozna, ha egyáltalán.

Bettina Rheims
Bettina Rheims hangsúlyozta, hogy céljuk nem a szöveg értelmének megváltoztatása, hanem éppen annak kortárs megközelítésből történő kibontása volt.

Elképzeléseikből képi vázlatot, story boardot rajzoltak, majd nekiálltak castingolni. Nem modelleket, színészeket, hanem köznapi figurákat válogattak, az egy évig tartó fotózás során mintegy 2000 embert. Akik közül egyeseket egy pszichiátriai klinika elhagyatott termeiben, a kiválasztottakat pedig Mallorca szintén elhagyatott külvárosaiban fotóztak.

Koncepció volt, hogy kétszer ugyanaz a modell nem játszhatja Jézust. Mindenkiből lehetett Megváltó.

Benetton

A képek a reklámfotók jellegzetes eszközeivel élnek, és ennyiben tulajdonképpen nem is számít forradalminak az ötlet. A felkavaró témák színes és jellegzetes beállításokkal operáló fotókon történő bemutatása a Benettonnal befutott Oliviero Toscani óta stílusirányzat. A hasonló piaci szegmenset célzó Serrano képeit éppen a MEO állította ki egy éve.

A szakrális téma Vogue magazinos bemutatása azonban mégis érdekes képzettársításokra ad alkalmat. A mai sztárokat idéző koreográfiában tálalt Jézus felveti a kérdést: Mennyiben változtatja meg a gondolatok lényegét a kulturális közeg? Kitűnhetne-e manapság az Újszövetség főszereplője mondjuk a Mission Impossibile főszereplőjével szemben?

A képek láttán felébred a gyanú: akár mi is találkozhattunk már megváltóval. De nem tűnt fel, mert úgy tudtuk, a megváltók ágyékkötőben járnak, egy kereszttel a vállukon.

Botrány
"Franciaországban szélsőséges fogadtatásban részesült az anyag" - mondta tudósítónknak Bettina Rheims az egyik sarokba húzódva. "A katolikus egyház be akarta tiltani a kiállítást, az eredetileg tervezett időpontban, a millenniumi ünnepségek alatt nem is nyithattunk meg."

Mint elmondta, szélsőjobboldali csoportok részéről komoly fenyegetéseket is kaptak. A jobboldali lapokat leszámítva viszont kedvezően fogadta alkotásaikat a sajtó.

Az I.N.R.I.-nek pozitív visszhangja volt Csehországban, Ausztriában és Németországban, ahol protestáns templomokban is bemutathatták a képeket.

Bettina Rheims elárulta még, hogy sem ő, sem alkotótársa nem vallásos, az Újszövetség gondolatai ragadták meg őket.

MEO-Kortárs Művészeti Gyűjtemény
1047 Budapest, Újpest
József Attila u. 4-6.
Megtekinthető: március 30-ig.