Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A magyar irodaépületek építészei csak nappal tűnnek decens polgároknak. Kevesen tudják, hogy a kifinomult szakemberek esténként kalauzkék Mao-egyenruhába bújva gyülekeznek egy panelház alagsorában, hogy együtt hódoljanak az arctalan építész szobra előtt. A szobor leértékelt mészkőből ragasztott talapzatán a titkos társaság legfőbb törvényének szavai olvashatók: "Az irodaépület gipszkartonnal elválasztott, neonvilágítású kutricák sokasága, amiket kívülről sötétített üvegfalak, az utcaszinten pedig műkő lábazat határolnak."
A páholyba eddig ismeretlen okból nem kapott meghívást minden hazai építész, amit onnan lehet tudni, hogy a gyanútlanul járkálók időnként váratlan esztétikai sokkot kapnak a városban. A közhelyes, a hasznos területet maximalizáló és olcsó irodaépületek közt néha ugyanis olyan komplexumok is feltűnnek, amelyek csak részben tekinthetőek ingatlanfejlesztésnek, a másik felük inkább építészet.
Az egzotikumokra fogékonyak számára megkerestük Budapesten azokat a közeljövőben elkészülő irodaépületeket, amiket nem az Irodaépületek Első Főtétele alapján terveztek.
Átrium Park
A hatalmas, Váci úti telken épült komplexum már a térkihasználásával kivívhatja a titkos építészpáholy haragját. A Szerdahelyi László irányítása alatt tervezett épületek ugyanis látványosan nem akarják kitölteni a rendelkezésre álló területet. A szárnyak egy akkora parkot fognak közre, ahová még simán fel lehetett volna húzni egy tömböt.
Az Átrium Park ráadásul pimaszul mellőzi a kötelező irodaházas jegyeket, és inkább a Váci út ipari atmoszféráját gondolja tovább. Ennek egyik jele, hogy a homlokzat felidézi az egykor itt álló, a negyvenes évektől autójavító üzemként, a kilencvenesektől pedig autószalonként működő épület stílusjegyeit. (Az építészetileg értékesnek ítélt elődépülethez hasonló szerkezet kialakítására kötelezte is a beruházót az önkormányzat.) A homlokzat legmarkánsabb eleme az üvegfal, ami high-tech szerkezetével idézőjelbe teszi az épületrészletet.
A homlokzat és az oldalfalak klinkertégla és dísztégla borítása ugyan kicsit westendes, de a jól eltalált arányok, és az igényes anyaghasználat miatt az épület mégis inkább olyan hatást vált ki, mint amikor az ember a metrón szorongva megpillant egy nem feltűnő, de láthatóan méregdrága, angol öltönybe öltözött üzletembert.
Az üvegfal mögötti park sem a szokásos, díszkővel kirakott placc, középen egy szökőkúttal. A tervezők szinteltolásokkal tették izgalmassá a teret.
A füves teraszokról és a hidacskáról azonban hamar elterelte a figyelmünket a három, párhuzamosan álló, keresztben összekötött tömb, amelyek vízszintes sávjai egy-egy jellegzetes, Váci úti építészeti jegyet idéztek meg. A hullámlemez vagy téglaborítás, a fehér vakolat sávjai külön-külön megtalálhatók az üvegfalon túli valóságban. Megfelelő arányban keverve pedig tájba illeszkedő, de mégis egyedi képet adnak. A kortárs arculatot az olyan anyagok használata erősíti, mint a tömbök oldalán alkalmazott faborítás. A luxusanyagok használata egyébként jelzi azt is, hogy itt a bérleti díjakkal sem fognak szégyenlősködni.
BSR Center
A befejezéshez közel álló BSR Center épületének üzenete, hogy egyetlen, erős ötlet is képes markánssá és szellemessé tenni egy irodakomplexumot. Nem csak luxussal, színekkel és anyagokkal jelezhető, hogy az épülettel komolyan foglalkoztak a tervezői.
A szintén Váci úti komplexum tervezője, Szász László felismerte a funkcionalista trafóházakból áradó nyers szépséget, és erre az egy gondolatra építette fel koncepcióját.
A BSR Center tehát valami gigantikus elektromos épületre emlékeztet. Semmi lágyság, semmi öncélú cizellálás. A négy toronyból álló komplexum, a téglafalak és a lamellás üvegbetétek együttese olyan erőt sugároz, hogy az biztosan megbizsergeti majd a prosperáló őrző-védő cégek vezetőinek szívét.
A tulajdonos mindenesetre számol azzal is, hogy nem csak a hivatásos lökdösődök bérelnek majd itt irodákat, így a tornyok közti tetőteraszokra nem betonbunkerokat, hanem kis parkokat terveztetett.
Aréna Corner
A Hungária körúti komplexumot tervező Lukács István és Vikár András nem akartak nyílt hadüzenetet címezni az építészek titkos társaságának, így Hungária körúti terveikben hangsúlyosan szerepeltették a kötelező, sötétített, tükröződő üvegfalakat.
Sajnos azonban kizáró ok, hogy a kötelező gyakorlatot szellemesen átvariálták. Az épületszárnyakat két oldalról határoló üvegfalakat összefüggő, fehér mészkőfalak keretezik. Az összhatás olyan, mintha az üveg egy monumentális, fehér kőkocka vágási felülete lenne. Mintha egy óriás felszeletelte volna ezt a kőkockát, majd a szeleteket fésűsen egymásba tolta volna.
A bonyolult képet nyilván Ön sem tudja vizualizálni, így inkább nézze meg fotóinkat. Látni fogja, hogy milyen kreatívan keveredik a helyenként a MÉMOSZ székházára emlékeztető, modernista stílus a közelmúlt üvegépítészetével, hogy az eredmény végül egyedi és kortárs hangulatú épület legyen.
Vörösmarty téri irodaház
A Spenótház története arra tanított minket, hogy ha Budapesten lebontanak egy béna épületet, akkor az csak azért történik, hogy egy ugyanolyan bénát építsenek helyette. Beidegződéseinket most a Vörösmarty téri irodaház oldhatja. Az Elizélt palota helyén épülő iroda- és üzletház ugyanis nem csak hogy nem ronda, de várhatóan Pest egyik nevezetes, új épülete lesz.
A bravúrt itt sem az jelentette, hogy az építész, Fazakas György és Jean-Paul Viguier korszerű anyagokból és formákból álló épületet tervezett. Hanem hogy az látványos megoldásai ellenére is belesimul a 19. századi környezetbe.
A Vörösmarty téri irodaház képes volt egy hatalmas bonbonosdoboz formavilágában ötvözni a két, egymással nem szomszédos századot. A felfelé szélesedő tömb, a bumfordi formák, lekerekített sarkok a környező, eklektikus épületek finomkodó jegyeire rímelnek. És szintén a zserbós hangulatot hozza a falak előtt a rombuszokat formázó acélszerkezet.
A fémháló illesztései, a falak előtt lebegő üvegpikkelyek azonban a jelenbe emelik át a finomkodó formát. A kortárs szellemiség jegyében az épület nem határolódik el a környezetétől. A Vörösmarty tér befut a homlokzat mögé, egy több emelet magas, a tervek szerint lombos fákkal ültetett átriumba.
Ennél feljebb azonban csak azok juthatnak, akik irodát bérelnek, vagy megveszik a legfelső szinten kialakított penthouse-ok egyikét. Információink szerint erről azonban már mindnyájan lekéstünk.