Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tizennyolc év börtön, öt festmény

2002.09.30. 16:22
Nelson Mandelának, a világi élet pápájának szervezettsége megközelítette egy világítótoronyét, és még festett is. De besüt-e a nap a börtönablakon?
Hosszú az út a Robben Island-i börtönből London belvárosának galériájáig. A BBC publicistájának állításával nehezen lehetne vitatkozni, kijelentése súlyát mégsem földrajzi, hanem politikai-történelmi vonatkozásai adják.

Fekete férfi Mandela egykori cellája előtt
Robben Island az a dél-afrikai sziget, ahol az apartheid legjelentősebb, politikai foglyok számára fenntartott börtöne állt. A londoni galéria pedig az a hely, ahol a fenti börtönben tizennyolc évig raboskodó Nelson Mandela festményeit kiállították.

A faji megkülönböztetés elleni harc kiemelkedő alakja világszerte ismert, azt azonban csak kevesen tudják, hogy Mandela "a világi élet pápája", legalább is a BBC szerint. Míg azonban a pápa fehér, továbbá a hírek szerint nem is fest, Mandela pont ellenkezőleg. Hosszú raboskodása alatt jó néhány képet alkotott, amelyek közül öt most a londoni Belgravia galériában tekinthető meg.

Table mountain
Aki azt gondolná, hogy a kegyetlen őrökkel súlyosbított börtönévek alatt sötét, nyomasztó képek készültek, az annak idején valószínűleg azt is elhitte, hogy a börtön ablakába soha nem vetül be a fény. A szénnel és színes krétával alkotó polgárjogi harcost leginkább ugyanis a ragyogó tájképek, romantikus csendéletek és idilli városképek problémaköre izgatta.

A valóság csak egyetlen képén hagyott nyomot: a Table mountain előterében a börtön ablaka látszik, amelyen át besüt a nap. A galéria katalógusa rámutat arra, hogy Mandela cellájából nem láthatott rá a hegységre, így az is előfordulhat, hogy valójában a nap sem sütött be az ablakon, egyáltalán.

A Világítótorony című kép központi motívuma, egy világítótorony a BBC információ szerint nem csupán a megmenekülést, hanem a szervezettséget is jelképezi, utalván arra, hogy Mandela és társai csak a világítótornyok szervezettségével voltak képesek túlélni a börtönéveket.

Gyermekrajz a raboskodó Mandeláról
A legelsöprőbb erejű kép mégis a kikötőt ábrázoló vászon, amelynek hangulata a harmincas évekbeli lídóra emlékeztette a kiállítást méltató publicistát. A kiállított öt műről készült másolatok egyébként a volt politikai fogoly és volt dél-afrikai elnök aláírásával egy csomagban, 8450 fontért vásárolhatóak meg a galériában. A bevételből Mandela gyerekeket és AIDS áldozatokat támogat.

Habár a vásznak művészeti alkotásként értéktelenek, zárja beszámolóját a sajtós, mint vallomás, minden darab megfizethetetlen. Mandela rabságának körülményei és a börtönablakok fényviszonyai iránt érdeklődőket mégis az a grafikus dokumentum igazíthatja el, amelyet az Index Emberjogi és Szépmûvészeti alosztályhoz juttatott el egy fiatalkorú, francia művész.