Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A bejárat előtti tömegben valaki a pénztárossal kiabált, miért nem szólt, hogy a másik sorba kellene állnia, az előcsarnokban egy néni a ruhatárosnak méltatlankodott, hogy a Louvre-ba olcsóbb a belépőjegy, dollárban. Ezzel az információval egyébként senki nem tudott mit kezdeni, különösen, hogy a belépő nagyjából hét eurós árával valószínűleg verhetetlen Európában. A tény nem vigasztalta azt az angolul beszélő párt sem, amelyik kétségbeesetten tudakolta a kasszánál, hogy biztos nem lehet-e euróért jegyet venni.
Hamarosan azonban fel kellett adnom megfigyelő szerepemet. Sajtójegyem birtokában elindultam a fémdetektoros kapu felé, ahol összezártak körülöttem a biztonsági őrök. Külön papír kell a fotózáshoz, vágtak egymás szavába, és hiába mutogattam távolodó sajtófőnökükre, csak taszigáltak kifelé, mintha Lyndie England fotózkodna a teremben iraki foglyokkal.
A Föld lapos
Pedig nem. Odabenn inkább Baudelaire szelleme lebegett. A vörös félhomályba burkolózó budoárban látogatók és biztonsági őrök keringtek csendesen, a vastag szőnyeg elnyelte a hangokat. A fülledt pompát fokozta az alulról megvilágított, kör alakú bársonykerevet, amely dekadens, ópiumszívó kezelőszemélyzet által irányított atomreaktorhoz tette hasonlatossá a termet.
A sokk miatt csak később vettem észre a sejtelmesen derengő vásznakat. A budoár-atmoszféra kiemelte a festmények arany színeit, a dús kékeket, az omló drapériákat. A Le Nain testvérek, Poussin és Watteau munkái olyan intenzitással sugározták a barokkot, hogy ha arról van szó, azt is elismerem, a Föld nem gömbölyű.
A megvilágítás és az aprólékosan megtervezett terem ünnepélyességét még a riasztók sem törték meg, amik akkor csipogtak fel, ha a látogató túl közel hajolt az apró betűkkel írt, és a félhomályban amúgy is nehezen olvasható táblákhoz.
Időugrás
A barokk a zöld, pezsgőzésre kialakított szalonban folytatódott, a bársonyos kék teremben pedig lassan kezdett kibontakozni a romantika és a klasszicizmus is. Hiába voltak azonban olyan világhírű festmények a falon, mint Volaire A Vezúv kitörése című munkája, amit egyébként többször is megfestett a környékre látogató, tehetős turistáknak, vagy Jacques Louis David és Delacroix vásznai, úgy éreztem magam, mint aki éhgyomorra bezabált francia krémesből. Kezdtek nyomasztóvá válni a dús drapériákba burkolt márkik, az asszonyos karú szentek és a mondvacsinált okokból festett nimfaaktok, így kihasználva a kiállítás előnyeit az élettel szemben, átugrottam a következő ötven évet.
Hagyományos múzeum
Úgy tűnt, a belsőépítészek szerint a festészet veretes korszaka véget ért az impresszionizmus beköszöntével, esetleg igaz a pletyka, hogy a kiállítás csak a legutolsó pillanatban készült el, mindenesetre a belső termek már nélkülözték a színházias pompát. Monet, Degas, Sisley, Renoir úgy lógott a fehér falon, mint egy hagyományos múzeumban szokás.
A válogatás azonban még akkor is feledtette volna a puritán környezetet, ha amúgy nem gondolom, hogy egy kiállításon ez a normális. A Mesterművek ugyanis valóban minden idők legnagyobb külföldi kiállítása Magyarországon: a falakon Cézanne-, Toulouse-Lautrec- és Gauguin-festmények tobzódtak. Picassónak, Braque-nak, Gris-nek vagy Légernek pedig nem a sehol nem jegyzett, szalvétára készített grafikáit állították ki, hanem komolyabb festményeket.
A huszadik századot néhány kevésbé izgalmas mű zárta, a jelenbe mégis inkább az hozott vissza, amikor végül áthaladtam a direkt erre a kiállításra létrehozott múzeumi bolton, amit egy érthetetlen szándék eldobható, kartondoboz bútorokkal rendezett be. A francia stílussal egyáltalán nem rokon, reciklizált dizájn köszönt vissza az interaktivitásnak szentelt szobában is, ahol a nagyon érdeklődők számítógépen utánaolvashatnak, a művelődés ürügyén otthonról elrángatott gyerekek művészeti kirakóssal vészelhetnek át, akiből pedig az élmény hatására a helyszínen tör elő a művész, ugyanitt banánt és szőlőt rajzolhatnak azonnal.
Kérdés persze, minderre hogyan jut idő, mert a biztonsági őröktől, akik később barátságosra váltottak, megtudtam: a várhatóan másfél hét múlva tetőző tömeg miatt kétórás benntartózkodási időt szabtak meg. Ennél többet egyébként sem lehetne koncentrálni, így az a megfelelő taktika, ha kedvenc korszakunkra fókuszálunk, és egy fél órát időzünk még valamelyik, lelkiállapotunkhoz illő színű teremben.
Az anyag négy évszázadot ölel át, a fény és árnyék játékát állítja a középpontba. A legrégibb képek 1620-ban készültek, a legújabb a huszadik század kilencvenes éveiben. A festményeket a Louvre, a Musée d'Orsay, a párizsi Picasso Múzeum, a Pompidou Központ és további húsz jelentős francia gyűjtemény anyagából válogatták össze. A kiállítás kurátora a Francia Nemzeti Múzeumok Egyesültének főigazgató-helyettese, fővédnöke a két ország államfője, Jacques Chirac és Mádl Ferenc. A magyar állam 75 milliárd forintos garanciavállalására volt szükség a tárlat megrendezéséhez.
Hosszabb nyitva tartás
A kiállítás nyitva tartását a várható érdeklődés miatt meghosszabbították: délelőtt tíz és este húsz óra között lehet bejutni a Műcsarnokba. Folyamatosan biztosítják a jegyelővételt a helyszínen és az interneten. A Műcsarnok csak december 24-én tart zárva, és a kiállításra még szilveszterkor 14 óráig is be lehet jutni.
A Mesterművek február 27-ig látogatható Műcsarnokban. A kiállítás Budapestről Varsóba, majd Bukarestbe utazik.
MTI