Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
Különösen így lehet ez a Kor-képek című kötet fotóriportereinek esetében, akik már csak a korhangulat miatt is a realizmus szárazságával tárják elénk 1945 és 1947 közt itthon történteket.
Tekintse meg képeinket! |
Az MTI archivumából származó, távolságtartó fotók végigvezetnek a második világháború utáni, furcsa, átmeneti világon. Azon a néhány éven, amikor az öldöklés befejezése felett érzett öröm feledtette a tényt, hogy a totalitárius rendszerek lovának szintén két oldala van, és hogy az egyikről könnyű átesni a másikra.
Vanília
A felvételekből mintha a történelem állna össze. Baky László és Endre László háborús bűnösök szépen komponált képen néznek az objektívbe egy börtönfolyosón, hogy néhány oldallal odébb, egy nyers fotón már a bitón lógjanak, ugyanabban az öltözetben.
A képek, azáltal, hogy nem egy bagdadi, hanem Széna téri épületet mutatnak lebombázva, valósággal töltik meg a háború szót, amiről egyre többen asszociálnak a vanília fagylaltra. A nézőben megerősödik a képek valóságába vetett hit, hiszen a fotókon látszik a lebombázott város, Gobbi Hilda, kezében téglával, Major Tamás, amint szaval a munkásoknak, a lapokból feltekintve pedig látható a végeredmény.
Ahol Szálasi állt, hogy bíráinak utasítására végignézzen a Dunába bombázott hidakon, most gyalogosok és biciklisták kerülgetik egymást, a társadalmi munkában helyrehozott épületekben ingatlanfejlesztők alakítanak ki menő, tetőtéri lakásokat.
Aki a forintot bántja, meghal
Bár a könyben van néhány művészileg is kiemelkedő munka, például Rév Miklós szuggesztív Károlyi Mihály-portréja, az ablaküvegben vibráló tükörképpel, az egész anyagra mégis a száraz realizmus vagy az olyan szocialista-realista pátosz nyomja rá a bélyegét, mint amilyen ugyanennek a fotósnak az ellenfényben takarító népi kollégistákat bemutató képe.
A történelmiesség érzését mégsem az utóbbiak, vagy az olyan felvételek bontják meg, mint a Monthy Pythont idéző Babakocsis nők felvonulása című riportfotó, esetleg a szelídtekintetű parasztlány "Aki a forintot bántja, meghal" transzparenssel a kezében.
Győztes győztes után
Klikk a képre! |
Tudjuk, a történelmet győztesek írják, ugyebár, de vagyunk olyan szerencsés helyzetben, hogy még a mi életünkben jött egy másik győztes, új történelmi mozaikokkal, és most ezekből egy másik, színesebb tablót rakhatunk össze.
Úgy tűnik, a történelem olyan puzzle, ami pont annyi elemből rakható ki, amennyi a rendelkezésünkre áll. A helyzet kényelmes, mert hiányérzetünk csak akkor lesz, ha belegondolunk: éppen most milyen dolgokról nem készülnek felvételek.
Kor-képek, 1945-1947
MTI, Budapest, 2004
Szerkesztette: Féner Tamás
363 oldal, 5900 Ft