Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Magyar kiállítások a párizsi fotóhónapon

2002.11.08. 15:33
Huszonkettedik születésnapját ünnepli a legjelentősebb párizsi fotográfiai rendezvénysorozat, a Párizsi Fotóhónap. Idén első ízben a Párizsi Magyar Intézet kiállításai is szerepelnek a fesztivál hivatalos programjában.
A neves fotográfiai biennálé fő szervezője, a párizsi Európai Fotográfia Háza ebben az évben három nagy témakört adott a rendezvények vezérfonalául. A "Divat: kettő között", a "Képnők", és a "Kiemelkedés, felbukkanás, ellenállás" gondolatok jegyében 67 kiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők. A mintegy négyszáz pályázat közül hosszas válogatás után többek között 34 galéria, 9 intézmény, és 8 kulturális intézet - így a Magyar Intézet - javaslatát fogadta el a szakmai zsűri.

Így november 12-én a Fotóhónap égisze alatt nyílik a Magyar Intézet két kiállítása. "Blues. Budapest 2000-2002" címmel Benkő Imre egyéni látásmóddal készített, érzékeny fotói érzékeltetik Budapest sajátos hangulatát a párizsi közönséggel. A főváros fotográfiai ösztöndíjának jóvoltából 2000-2002-ben Budapestet, az ott élőket fényképező Pulitzer-díjas fotós képei a blues-zal tartják a legszorosabb rokonságot.

Ahogyan Kincses Károly írja róla: "Az ilyenfajta zenét és a Benkő-féle képeket egyként jellemzi az a finom melankólia, a nyomorúságot überoló humánum, mely mind a zenei alaphelyzet, mind a Benkő-látta nagyváros sajátossága. Nincs az itt látható képeken vér, szenzáció, híresnek hitt sztárocskák torz grimasza, nincs szép színesfénykép idegenforgalmilag frekventált helyszínekről, csak 24 panorámafotó és valamivel több fekete-fehér fotográfia az ezredfordulós magyar főváros különböző pontjairól. Mindegy, hol jár éppen fényképezőgépével, a Corvin közben, a Duna Plázában, a Mammutban, a Józsefvárosban vagy a Hajógyári szigeten, mindig meglátja, kihámozza a különféle csomagolások alól az őt érdeklőt, a lényeget, azt az életérzést, hangulatot, mely sokunk sajátja."

Benkő Imre a mai Budapest krónikásaként, vagy ahogy magát meghatározza, "dokumentaristaként" tárja elénk ezredfordulós fővárosunk képeit, s láttukon mi is újra rácsodálkozhatunk városunkra.

A PMI-ben októberben elkezdett "Száműzetés, bujdosás, emigráció: sorskérdések" sorozat újabb állomása Szabó Barnabás, a 2001-es Kertész-ösztöndíjas "Emigránsok, menekültek Franciaországban" című kiállítása. A Népszabadság fotósa az elmúlt 12 év Kelet-Európa minden tűzfészkét megjárta: 1989-ben Romániában élte meg a forradalom kitörését, látta a moszkvai puccsot, a kaukázusi gerillaharcokat, riportokat készített a volt Jugoszlávia hosszúra nyúló válságáról. A Magyarországon élő menekültekről készített fotói után, a Kertész-ösztöndíjjal nyert kéthónapos franciaországi tartózkodása alatt is hű maradt témájához: a gall földre menekültek között kereste a választ arra, vajon kivándorlásukkal elérték-e céljukat. E sorozat képeit először a Párizsi Magyar Intézetben tárta nyilvánosság elé.

Szintén a Fotóhónap jegyében tartja előadását november 20-án Annie-Laure Wanaverbecq, a Párizs melletti Gentillyban lévő Doisneau Ház igazgatónője, és egyben a magyar fotográfia egyik legjobb franciaországi ismerője "A magyar fotó eredetisége és sokszínűsége 1919 és 1939 között" címmel.