További Klassz cikkek
Így november 12-én a Fotóhónap égisze alatt nyílik a Magyar Intézet két kiállítása. "Blues. Budapest 2000-2002" címmel Benkő Imre egyéni látásmóddal készített, érzékeny fotói érzékeltetik Budapest sajátos hangulatát a párizsi közönséggel. A főváros fotográfiai ösztöndíjának jóvoltából 2000-2002-ben Budapestet, az ott élőket fényképező Pulitzer-díjas fotós képei a blues-zal tartják a legszorosabb rokonságot.
Ahogyan Kincses Károly írja róla: "Az ilyenfajta zenét és a Benkő-féle képeket egyként jellemzi az a finom melankólia, a nyomorúságot überoló humánum, mely mind a zenei alaphelyzet, mind a Benkő-látta nagyváros sajátossága. Nincs az itt látható képeken vér, szenzáció, híresnek hitt sztárocskák torz grimasza, nincs szép színesfénykép idegenforgalmilag frekventált helyszínekről, csak 24 panorámafotó és valamivel több fekete-fehér fotográfia az ezredfordulós magyar főváros különböző pontjairól. Mindegy, hol jár éppen fényképezőgépével, a Corvin közben, a Duna Plázában, a Mammutban, a Józsefvárosban vagy a Hajógyári szigeten, mindig meglátja, kihámozza a különféle csomagolások alól az őt érdeklőt, a lényeget, azt az életérzést, hangulatot, mely sokunk sajátja."
Benkő Imre a mai Budapest krónikásaként, vagy ahogy magát meghatározza, "dokumentaristaként" tárja elénk ezredfordulós fővárosunk képeit, s láttukon mi is újra rácsodálkozhatunk városunkra.
A PMI-ben októberben elkezdett "Száműzetés, bujdosás, emigráció: sorskérdések" sorozat újabb állomása Szabó Barnabás, a 2001-es Kertész-ösztöndíjas "Emigránsok, menekültek Franciaországban" című kiállítása. A Népszabadság fotósa az elmúlt 12 év Kelet-Európa minden tűzfészkét megjárta: 1989-ben Romániában élte meg a forradalom kitörését, látta a moszkvai puccsot, a kaukázusi gerillaharcokat, riportokat készített a volt Jugoszlávia hosszúra nyúló válságáról. A Magyarországon élő menekültekről készített fotói után, a Kertész-ösztöndíjjal nyert kéthónapos franciaországi tartózkodása alatt is hű maradt témájához: a gall földre menekültek között kereste a választ arra, vajon kivándorlásukkal elérték-e céljukat. E sorozat képeit először a Párizsi Magyar Intézetben tárta nyilvánosság elé.
Szintén a Fotóhónap jegyében tartja előadását november 20-án Annie-Laure Wanaverbecq, a Párizs melletti Gentillyban lévő Doisneau Ház igazgatónője, és egyben a magyar fotográfia egyik legjobb franciaországi ismerője "A magyar fotó eredetisége és sokszínűsége 1919 és 1939 között" címmel.