További Klassz cikkek
Talán azért, mert a hazaárulózás, a hülyeségeket beszélő politikusok és provinciális szórakoztatóiparunk a nemzetközi sajtó témáinál, a tömegmészárlásoknál, éhhalálnál és törzsi rítusoknál kevésbé fotogének. Habár a síppal felfegyverzett, műszőrmekalapos nagymamák büntetőakcióinak dokumentálásában azért látok fantáziát.
Lehet persze, hogy a magyar fotósoknak érzékenyebb a lelke, vagy a zsűrinek van elege a politikai hisztériából. A lényeg, hogy nyertes sajtófotóinkból tájékozódó ufók moralizálásra hajlamos, kissé szomorkás népnek tartanák a magyart, akiket legfeljebb a műrepülés vagy a művészi torna tud kiragadni a búskomorságból.
Pedáns dolgozatok
Benkő Sándor és Magyar Ádám fődíjas képsorozataiból is valami ilyesmi derül ki. Ez persze nem lenne baj, kellemetlenebb viszont, hogy a két kiemelten elismert fotóriport nem tűnik annyira átütőnek a teljes, és egyébként igen erős anyag láttán.
Benkő Sándor - Utolsó nap a tűzősoron |
Hasonlóan Magyar valamelyik ázsiai fiúiskolában készített sorozatához. A képek rendhagyó módon a sajtófotó klasszikus, bressonig nyúló korszakát idézik meg: a fekete-fehér felvételekben, a higgadt kompozícióban és az ötletes témákban benne van mindaz, amit a riportfotó élvonalát jelentette néhány évtizede. Magyar tökéletesen produkálja a stílust, de végül nem kezd vele semmit, nem viszi bele magát, amitől riportja inkább lesz korrekt, semmint útmutató munka.
Napfogyatkozás és grimaszok
Aggodalomra azonban nincs ok, mert az egyes kategóriák nyertesei uralják a helyzetet. A Hír - Esemény témában díjazott Müller Judit "Győzött Horváth Aladár" című képe a sajtófotó lényegének frappáns összegzése. Témája aktuális, a kompozíció hatásos, de mindemellett - a kép három arcának grimaszaiban - ott van a fotós témán túlmutató, kaján gesztusa is.
Müller Judit - Győzött Horváth Aladár |
A tavalyi sajtófotók annyit biztosan jeleznek, hogy a 2003-as nem volt vicces év, így a humor kategóriában ki sem adtak első díjat. A természetfotókra is a melankólia nyomta rá bélyegét. Tágabb környezetünkről mindkét díjazottnak az alkonyba boruló részleges napfogyatkozás jutott eszébe. Igaz, Radisics Milán olyan szürreális felvételt hozott össze, hogy a zsűri csak az eredeti dia bemutatása után hitte el, hogy a kompozícióba egyedül az Univerzum Nagy Photoshoppolója nyúlt bele.
A bársonyszőnyegen túl
A tavalyi sajtófotó összességét mégsem ők, hanem Gárdi Balázs munkái határozták meg. A World Press-díjazott öt különböző kategóriában is megmutatta, hogy a fotóriporter elsősorban fotós, aki bármilyen témában és helyzetben képes megtalálni az érdekes részleteket. A zsűri így két kategóriában első helyet is adott Gárdinak, és neki ítélték a legjobb kollekció díját is.
Gárdi Balázs - Apás szülés |
A Művészet és tudomány kategória legjobb riportja, az "Apás szülés" szintén egyéni megközelítésével tűnik ki. A szülőszoba esetben bevett szentimentalitás helyett a képeken a meditatív pillanatokra, a lebegő hangulatra került a hangsúlyt. Gárdinál látszik a vaságy, a kórházszagú fehérség, a rideg csempe, amit ő a fájdalom, az aggódás és a ragaszkodás mozdulataival lágyít kissé. A finom megközelítés ellenére is megmarad azonban zsurnalisztának, aki soha nem fodítja el szégyenlősen kameráját.
Milyen mély a nyúl ürege?
A Mátrix trilógia, kiábrándító befejezése ellenére tovább hat a vizuális művészetekre, a filmeken túl a fotóra is, állapítottam meg rézandrásos lendülettel Dezső Tamás különdíjas fotósorozata láttán. A zöldes árnyalatokhoz, nehéz fényekhez, klausztrofóbiás terekhez hasonlót valószínűleg Neo is csak rémálmaiban látott, pedig abban csak ügynökök szerepeltek, nem pedig egy magyar detoxikáló lakói.
Vancsó Zoltán - Kuba |
|