A Szabadtéri ,,kétpólusosságát" nem szabad összemosni

2000.08.27. 16:24
A ,,mákos bejgli" jegyében zajlottak idén az események a szegedi Dóm téren. A historizáló művek tésztájába gyúrtak egy kis West Side Story-t, Cserháti Zsuzsát, az ízek harmóniáját a Klezmer Band és a Száztagú Cigányzenekar közös koncertje, valamint a néptáncgála adta meg. A közel hatvanezer fizető mákszem szórakoztatásához több mint 200 millió forint kellett. A sütemény elő- és utóéletéről a Szabadtéri Játékok és a Szegedi Nemzeti Színház igazgatójával, Korognai Károllyal beszélgettünk.
  • Fáradt?
    - A múlt héten már nem folyt olyan intenzív munka, de összességében rendkívül kimerítő volt az évad. Minden pillanatban jelen kellett lenni, két és fél hónapja gyakorlatilag nem hagytam el Szegedet. Illetve, 19-én Esztergomban megnéztem az egyik jövő évi produkciónknak, a Veled, Uram-nak az ősbemutatóját.

  • Az évad kezdete előtt úgy nyilatkozott, hatvanezer nézővel elégedett lenne. Bejöttek a számításai?
    - Nemrég kaptam kézhez a nézettségi adatokat, az összesítés szerint több mint 58 ezer fizető néző volt, tehát a tiszteletjegyekkel együtt teljesítettük a kitűzött célt.

  • - Egyes kritikák szerint rögtönzések és kapkodás jellemezte a program összeállítását. Példaként Cserháti Zsuzsa koncertjét említik, és azt, hogy a hagyományosnak számító opera szinte az utolsó pillanatban került be.
    - Valóban, voltak a koncertnek ,,rögtönzés-ízű" pontjai, amelyek az én tetszésemet sem nyerték el, de ez egy ilyen műfaj. Mi lekötöttünk egy programot, amelyet nem tudtunk videón előre megnézni. A két példa egymás mellett nem teljesen helytálló, hiszen, mint mondtam, ez a műsor szereplőinek rögtönzése volt. Az opera valóban később került be, de nem az utolsó pillanatban, hanem valamikor február elején. Tudomásul kellett vennem az opera szerepét a szabadtéri játékokon, ezzel együtt azt, hogy a kihagyása súlyos tradíciószegés lett volna.

  • - Az idei éved a millennium jegyében zajlott. Mennyivel támogatta a kormányzat az eseményt?
    - A NKÖM szabadtéri színházakat finanszírozó alapjától 30 millió forintot kaptunk, Madách Tragédiáját a Nemzeti Kulturális Alap másfélmillióval támogatta. Ezen kívül a Turizmus rt. 10 milliót adott.

  • - Ez a második szabadtéri évad volt az Ön igazgatósága alatt. Tapasztalatai szerint, mi az, amin még lehet javítani, és mit kell megtartani?
    - A néző nagyon szereti azt a műsorszerkezetet, ami idén is volt. Viszont, minél változatosabb a program, annál többe kerül. A jövőben nem leszünk képesek ilyen színes műsort kínálni, ezt csak a millennium alkalmából engedhettük meg magunknak. Hosszú távon muszáj a gazdaságosság és az eladhatóság jegyében gondolkodni. Ha úgy tetszik, populárisabb irányba kell elmozdulni. Másfelől, az igényesebb műfajoknak ellensúlyozniuk kell ezt az érzetet. Az opera esetében egyértelmű, hogy a néző a ,,névre mozdul". Országos-, sőt világhírű énekesek kellenek. Ugyanakkor a szabadtéri ,,kétpólusosságát" nem szabad összemosni, mindkét oldal karakterét meg kell hagyni.

  • - Vannak-e konkrétumok 2001-re, vagy egyelőre csak az alapelvek fogalmazódtak meg?

  • - Már kialakítottuk a jövő évi programot is. Egyik fő produkciónk az Evita lesz nyolc előadással. A másik pillér a Kékszakállú herceg vára és a Fából faragott királyfi. Ezenkívül háromszor három estén tűzzük majd műsorra az Attila-István, a király-Veled, Uram trilógiát. Hasonlóan az elmúlt évekhez, a július 6-tól augusztus 20-ig tartó évadot egyestés koncertekkel tűzdeljük meg.