További Klassz cikkek
A látogatóban ugyanis mély nyomot fognak hagyni a magyar vidék buhera-építészetét bemutató képek, egy korában alulértékelt építészzseni tervei, és a rózsadombi építészetet bemutató képsorozat, amelyet ráadásul csak az láthat, aki - az előírásokat áthágva - bemászik a jogi viták miatt letakart lapozógéphez.
A buhera szépsége
Az Ybl-díjas kurátor állítja, a "Széptől szépig (és vissza)" című kiállítás nem cinikus és lejárató, hanem valójában a szépség mibenlétét kutatja. Birtokba lehet-e venni a szépséget, és ha nem, milyen módszerekkel próbálkoznak mégis - teszi fel a Magyar Pavilon kiállítása a kérdést a Metamorfózisok szlogen köré szerveződő biennálén.
Janáky István gyűjtése |
A frízszerűen felragasztott képek közt Janáky saját kézzel, ceruzával írt jegyzetei igazítják el a nem kelet-európai látogatót.
A láthatatlan lapozógép
A személyességet sugárzó megjegyzésekkel szemben - a tervek szerint legalábbis - egy nagy, mechanikus lapozógép segített volna eligazodni a Szép Házak magazinban, fennállásának tizenkét éve alatt megjelent házak fotóin.
"A jelenséget szeretnénk vizsgálni, nem értékítéletet megfogalmazni" - magyarázta koncepcióját a kurátor még a kiállítás megnyitása előtt. "A lap, ami kéthavonta százezres példányszámban jelenik meg, jól mutatja, hogy az emberek mit értenek szép alatt. A magazinban megjelenő házakat hárman biztos szépnek látták. Egyszer valaki megtervezte azokat, másvalaki elfogadta és fizetett is értük, a Szép Házak pedig beválogatta a lapba. Az a 636 ház, ami tizenkét év alatt náluk megjelent, egy létező esztétikai kánon szerint tehát szépnek számít".
A fotókat Csörgő Attila mechanikus szobra segítségével nézhették volna végig a látogatók. A képeket négyes csoportokban, véletlenszerűen mozgató lapozógépet 38-40 apró alkatrészből készítette el a művész. A szerkezet remekül működött, ám a kurátornak szembe kellett nézni a ténnyel, hogy létrehozására két hónapot fordított Csörgő, és, hogy a tervezett 616 fotó mozgatásához további 154 ilyenre lesz szükség. Ekkor vonták be a projektbe Szabó Zoltánt, aki 5-10 elemre redukálva a mechanizmust, létrehozta a "második generációs lapozógépet".
"Nem baj, hogy így alakult, hiszen a Biennálé mottója idén úgyis a metamorfózis. Így ez az átalakulás arról szól, milyen nyomot hagy az alkotáson egy másik logika, a tömeggyártás kényszere" - kommentálta Janesch a váltást.
Nem tudni viszont, mit jelent majd a közönség számára, hogy mindez egy lepellel lesz letakarva, a Szép Házak szerkesztősége ugyanis a képek kiállításához, állításuk szerint szerzői jogi okokból , nem járul hozzá.
Magyar Leonardo a lakótelepek ellen
Sámsondi Kiss Béla vázlata |
A szovjet mintára készült, alacsony technikai színvonalú és nagy anyagigényű lakótelepi épületeket az általa feltalált technológia válthatta volna ki, ahol a "szellemi teljesítmény" helyettesítette volna a pazarló módon felhasznált anyagot.
Sámsondi munkáit nem csak a szakmai közönség értékeli majd - vélte a kurátor. Az albumokban kiállított, Leonardo terveit idéző, kézzel készült rajzok ugyanis önmagukban is esztétikai értékkel bírnak.
Mátrixból mátrixba
A Széptől szépig (és vissza) azt a kérdést feszegeti, hogy miért jelenhet meg a képzett építészek nélküli, de szervesen működő közösségek építészetében a jellegzetes, a kultúrára jellemző stílus, tárta fel előttünk koncepciójának mozgatórugóit maratoni interjúnk végén a kurátor. Hogy ez a belülről táplálkozó kreativitás működik, mi sem bizonyítja jobban, mint a központi direktívákkal kisiklatott falusi építészetben felbukkanó, zsigeri esztétikum.
A kiállítás a Szép Házak anyagán keresztül pedig azt az állapotot vizsgálta volna, amikor a közösségek már maguk mögött hagytak egy rendszert, de még nem érkeztek meg az újba. A köztes stádiumban a cél magának a szépségnek a birtokbavétele. Ahogy a magazin címe is sugallja, a szépség reményeik szerint bizonyos sémák, technikák segítségével megkaparintható.
A lényeg azonban, ahogy Sámsondi munkái is jelzik, belül, a szerkezetben rejlik - mondta Janesch Péter.
Az esztétikumot a XXI. században kézi rajzok segítségével kutatni ugyanúgy zsákutca, mint azt hinni, hogy egy kerti törpe felállításával szükségszerűen mutatósabb lesz a házunk környezete. A Magyar Pavilon középső termében négy fiatal, külföldön dolgozó építész (Hudini Péter - Barcelona, Somlai-Fischer Szabolcs - Stockholm, Fecske László - London, Ágoston Gergely - Milánó) az információs technológia és az építészet köztes zónájában működő installációival már azt feszegeti: a számítógépek építészeti alkalmazása hol lép túl az eszközhasználaton és válik az esztétikum alakítójává is.
A számítógép lenne tehát a következő lépés? - firtattuk, Janesch Péter azonban nem mutatott rá az üdvözítő útra. "A kiállítás inkább kérdéseket tesz fel, nem kész válaszokat ad."