Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
Mészárlás és nanorobot
Georges Gobet fotója |
Aki mégsem szeretne szembenézni a zsenánt helyzettel, hallgasson éteri pánsípmuzsikát Zamfir előadásában. Vagy mondja, hogy ez a média sugározta kép, amin túl viszont ott vannak a csendes tömegek, a párától harmatos füvet legelő őzek, meg a szeretet, azt ráadásul le sem lehet fényképezni. Annyira figyeljünk, hogy ezt a dolgot ne emlegessük a Bölcsészkar 50 méteres körzetén túl.
Vér
Carolin Cole fotója |
Mindazonáltal a világ sajtófotóiának legjavából válogatott fotók nem csak témájuk miatt érdemelnek figyelmet. Az anyag legnagyobb része ugyanis fotóként is jó, ami persze nem meglepő, hiszen profik csinálták. Kérdést így tulajdonképpen ez az egy dolog vet fel.
Világpolitikai képeskönyv
A sajtófotó lényege, hogy egy adott témát egyetlen képben szemléletessen. A fotózás drága dolog, már a felszerelés kisautónyi összegbe kerül, majd el kell jutni a helyszínre, lefizetni a dzsungelharcosokat, állni a vodka/hasis/kokain cehhet is. Sem a szabadúszó, sem a szerződéses fotós nem engedheti meg, hogy ezek után bársonyos fényű életképekkel térjen haza. A túlságosan beszédes felvételek pedig a sajtó - legalább névleges - pártatlansága miatt nem elfogadottak.
Gárdi Balázs fotója |
Az ellentmondásos helyzetet a World Press Photo szervezői a klasszikus sajtófotó irányába oldották fel. A képek mellett jól megírt szövegek rántják be a látogatót a kontextusba. Aminek következtében a kiállítás remek világpolitikai képeskönyv lesz. Átnézve világosan látszik: történelmünk 70 százaléka erőszak, 18 százaléka őskor, 5 százaléka politika, a többi pedig nanorobot, magasugrás, meg őzek a harmatos fűben.