További Klassz cikkek
A reklám tehát civilizációnk által kitermelt művészeti ág..., folytattam, de a tömeg akkor átsodort egy óriási, kivilágított gumikapun, bele a szánsájntechnóból, villogó fényekből, tömegből, céges klónszőkékből és szocreál belsőépítészeti megoldásokból szőtt flitteres pokolba.
Valaki a nyakamba akasztotta a sajtóbelépőt, aztán újra sodródtam, lézer, dekoltált mellek, arcok, és miközben az örvény fordított rajtam egyet, rádöbbentem, kik állnak a Reklámzabálók éjszakája mögött: a Marketingesek. Egyre nehezebben kalimpáltam a fősodorban, kezembe két promóciós dezodort, promóciós szexlapot, promóciós bioszappant, három promóciós nyalókát és egy doboz promóciós jegeskávét nyomott az ajtó elé telepített, könyörtelen és végtelenül kedves termékmintaosztó lányblokád.
- Az összeg rendben van - mondta a férfi, és cipőjének varrott talpa nyikordult egyet, ahogy az izzadó hivatalnok elé tolta a szerződést.
- És nekem aznap mindenképpen el...
- Mauritiusra - bólintott a férfi. - Senki se háborgasson minket. Magunk akarunk maradni.
Már értettem: az épület falain belül, ha csak egyetlen éjszakára is, de ők lettek az urak. A Marketingesek. Akik a palmtopjukkal leírt titkos jeleik mellett onnan ismerhetők fel, hogy nem ismernek határokat. És most szabadon tombolhatnak!
A hostessek a szájamba csúsztattak két sörtikettet, lufik szálltak, az előttem álló úr VIP-belépőjét felemelve térdre rogyott, de így sem kerülhette el, hogy a fejét bekenjék egy új típusú hajzselével, én viszont észrevettem a rést a céglogós barikádok közt. Sör, csoki, arcpakolás, gumicukor és műanyagsíp nélkül értem a terembe.
A közönség pedig sípolt, hangulat tetőfokon, okkal. A reklámfilmek ugyanis úgy vannak megcsinálva, hogy azokról az embernek olyan érzése lesz, a földön mindenki jó fej, szép, karakteres, nagymellű, okos, vicces, a világ pedig a végtelen öröm és jókedv forrása. Érdekes, hogy hasonlókról magyaráztak a szentemberek, szaduk és remeték évezredeken át, de nekik valamiért rosszabbak voltak a nézettségi indexeik.
De térjünk vissza a reklámokhoz, amelyekben egyetlen óvónő sem mondott érzelmes monológot kedvenc tamponjáról, és egyetlen számítógép modellezte mosópor-molekula sem csapott össze számítógép modellezte koszmolekulákkal. Frappáns, feszes ritmusú rövidfilmek követték egymást, a legjobb ízléssel összeválogatva.
A közönség interaktivitásának köszönhetően kiderült, hogy legnagyobb sikerük az állatok termék általi megmentésének van, ezt követik a tréfák, és az olyan ironikus gesztusok, mint az iraki Pepsi-reklám, amelyben pénzváltókülsejű, bőrkabátos arabok, kólával a kézben Michael Jackson Beat it-jét éneklik, arabul.
Tizenegy órakor termékmintáktól elnehezült testtel kibotorkáltam a folyosóra, kicsinek és jelentéktelennek éreztem magam, de aztán a sarkon felfejlődött egy dezodorosztó szakasz, és visszamenekültem a sötétbe.
És még valamit. A legtöbb hazai reklámban, a terméktől függetlenül valaki, viccesen, de pórul járt, a bontott csirke helyett mamutot hozó férjet megsodrófázták, a különleges őrölt kávétól karibi hangulatba kerülő hivatalnokot kinézték a kollégák, az S-modell ruha után forduló srác leesett a lépcsőn. Mintha rólunk mondanának valamit ezek a vasfüggöny mögött készült filmek. Gondoltam, ebből összehozhatnék három flekket, ami így hó végén... - de akkor elkezdődött az éjféli blokk, egy helyes nő a menő kabátjával megmentett egy kengurut, én pedig csak bámultam, és már nem gondoltam magunkról semmit.
|