Milliárdokat veszíthet az NBC az olimpián

2009.07.13. 12:15
Az olimpiai tévéközvetítések évek óta csendes állóvizét felkavaró döntésen a jelenlegi jogtulajdonos milliárdokat veszíthet.

Az utóbbi 20 évben a nyári és téli olimpiai játékok amerikai tévéközvetítéséről érkező hírek miatt nem igazán emelkedhetett meg senkinek a vérnyomása: a Nemzetközi Olimpiai Bizottság egyre magasabbra srófolt árait az NBC lelkesen kifizette, és dollármilliárdos üzletté futtatta fel az Egyesült Államokban. Az amerikai nézettségi versenyben utolsó helyen kullogó csatornának úgy kellenek ezek az események, mint egy falat kenyér. Ha már a sorozataikat nem nézi senki, legalább az olimpiák alatt szert tehetnek egy kis kiemelt reklámbevételre.

oly1

Az Egyesült Államok Olimpiai Bizottsága (USOC) azonban most azt jelentette be, hogy a Comcast nevű kábeles céggel közösen új csatornát készülnek indítani, ráadásul nem is a következő nyári olimpiai játékok idején, amikor az NBC szerződése lejár, hanem 2010-ben, a vancouveri téli olimpia idején. A csatorna a hangzatos US Olympic Network (azaz Amerikai olimpiai csatorna) névre hallgatna, és közvetlen riválisa lenne az NBC Universal Sports nevű, szintén kábelen terjesztett csatornának.

Az új adón természetesen nem azokat az eseményeket sugároznák, amiket az NBC és a NOB között fennálló szerződés értelmében csak az ingyenesen fogható, földfelszíni csatorna közvetíthet, hanem az amerikai olimpiai csapat tagjairól mutatnának be háttérfilmeket, követnék útjukat a következő olimpiáig, és csak itt lehetne látni az olimpiai válogatóversenyeket is. A döntés hátterében természetesen a pénz áll: az olimpiákon hagyományosan jól teljesítő amerikai atléták nemzeti hősként térnek haza és nem mellesleg kiválóan eladható árucikkek, így a USOC joggal reméli, hogy az adó sok előfizetőt érdekel majd.

A NOB az ilyen partizánakciókat soha nem nézte jó szemmel, az olimpiai mozgalom bármilyen (védett) jelképének felhasználása esetén (olimpiai öt karika, satöbbi) habozás nélkül közbelép, és csak nagyon szigorú feltételek esetén engedi, hogy azok bármilyen megjelenjenek: a televíziós közvetítések esetében például egy országban általában csak egy adón jelenhet meg az ötkarikás jelkép. Az új adó azonban olyan mértékű bevételt generálna, hogy a NOB állítólag hajlik a megegyezésre, és egy számukra megfelelő összegért engedélyt adnának az USOC-nak, hogy a védjegyeket felhasználhassák.

oly2

Ennek természetesen az NBC-nél cseppet sem örülnek, sőt: ők például az pekingi olimpia idején beindított kábeles adójukon, ahol a kevésbé nézett sportágak közvetítése zajlott, nem tehették ki az öt karikát a képernyőre. Az NBC egyébként az elmúlt évtizedben összesen 5,7 milliárd dollárt költött az olimpiai játékok amerikai sugárzási jogainak megszerzésére, a csatorna anyacége a General Electric pedig a NOB egyik legnagyobb szponzora, így valahol joggal várhatják el, hogy a NOB az ő adójuknak kedvezzen ebben az ügyben, de úgy látszik az USOC ráígért az ajánlatukra.