Urbán Ildikót tavaly tizenötezerszer láttuk

2010.02.10. 14:02
Tavaly minden magyar legalább százszor látta az Advil Ultra reklámját, pedig az országos adókon kevesebb hirdetést adtak. A legnézettebb 26 adón nőtt a reklámok száma 2008-hoz képest, mégis kevesebb ph-értéket láttunk.

A válság ellenére tavaly 11,6 százalékkal több tévéreklámot nyomtak le a torkunkon, mint 2008-ban. Míg 2008-ban az AGB Nielsen adatai szerint 1 716 362 darab reklámot vetítettek, tavaly 1 915 556 darabot láthattunk a legnézettebb 26 magyar nyelvű adón. A változás nem azt jelenti, hogy a válságot meg sem érezte a reklámipar, egyszerűen több lett a csatorna, így a költségek emelkedése nélkül lehetett megszórni a fogyasztókat.

A gazdasági problémák hatását jól jelzi, hogy ha csak azokat az adókat nézzük, anelyeket már tavalyelőtt is a legnézettebb közt mért az AGB Nielsen, akkor jelentősen csökkent a reklámok száma: 2009-ben 259 ezerrel kevesebb hirdetést adtak ezeken. Az összesített reklámhossz így is megdöbbentően sok, 13 039 óra volt, azaz kicsivel több mint 543 napnyi reklámot láttunk.

Sugárzott reklámok száma évente
Sugárzott reklámok száma évente

A köztévé bukott a legnagyobbat

Évek óta csökkent néhány perccel a tévénézésre fordított idő, tavaly viszont egy főre vetítve öt perccel több volt, mint 2008-ban. Az egy főre jutó napi reklámnézésre jutó idő ellenben egy perccel csökkent. Ez az érték már évek óta 20 perc körül mozog, de a tavalyelőtti 8,1%-hoz képest az elmúlt esztendőben így már csak a tévénézési idő 7,4%-át pazarolták reklámokra a nézők.

Az országos adókon 2009-ben még 2006-nál is kevesebb reklámfilm került adásba. A csökkenés fő oka, hogy az RTL Klub tavaly kevesebb reklámot sugárzott, miközben a Tv2 valamivel növelte a műsorokba ékelt reklámok számát. Mindez persze nem jelenti, hogy az RTL rosszabb évet zárt volna, mint a Tv2, sőt: a hirdetők a nézettség után fizetnek, vagyis a kevesebb, de nézettebb reklám több bevételt jelent, mint a kevésbé nézett, de több hirdetésből álló blokkok.

A közszolgálati adókon sugárzott reklámok számának csökkenése már egyértelműen arra utal, hogy a hirdetők számára kevésbé vonzóak ezek az adók: átlagosan 12 százalékkal kevesebb hirdetés ment le a köztévékén tavaly, mint tavalyelőtt. Ráadásul az MTV-n 20 százalékkal csökkent a hirdetések száma, miközben a Duna Televízión mindössze 4 százalékkal.

Urbán Ildikó szupersztár

A legtöbbet Urbán Ildikó művelődésszervezőt láttuk a tévében: 2009-ben a leggyakrabban képernyőre kerülő reklámfilm az Advil Ultra Forte kapszula volt, amit összesen 15 274-szer játszottak a magyar tévék, és átlagosan minden egyes magyar néző fejébe százszor verték bele a gyorsan ható fejfájás-csillapítóról szóló üzenetet.

A legtöbb pénzt a Reckitt Benckiser költötte reklámokra, a cégnek olyan márkái vannak, mint a Vanish vagy éppen a Calgon, de ők gyártják a Nurofen tablettát is. A cég tavaly listaáron, azaz kedvezmények nélkül 18,8 milliárdot tapsolt el (ebből csak a Vanish tisztítószerre 4,3, a Nurofen fájdalomcsillapítóra 3,9 milliárdot), de a kedvezmények miatt valószínűleg jóval olcsóbban kaptak reklámidőt.

A valós költések és a listaár közötti különbséget jól mutatja, hogy listaáron tavaly az egész tévés piacon 462 milliárdot költöttek a hirdetők, miközben a piac legfontosabb szereplőinek bevétele becslések szerint éppencsak elérte a 80 milliárdot.

A legtöbbet költő márkák
A legtöbbet költő márkák