További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A válság ellenére tavaly 11,6 százalékkal több tévéreklámot nyomtak le a torkunkon, mint 2008-ban. Míg 2008-ban az AGB Nielsen adatai szerint 1 716 362 darab reklámot vetítettek, tavaly 1 915 556 darabot láthattunk a legnézettebb 26 magyar nyelvű adón. A változás nem azt jelenti, hogy a válságot meg sem érezte a reklámipar, egyszerűen több lett a csatorna, így a költségek emelkedése nélkül lehetett megszórni a fogyasztókat.
A gazdasági problémák hatását jól jelzi, hogy ha csak azokat az adókat nézzük, anelyeket már tavalyelőtt is a legnézettebb közt mért az AGB Nielsen, akkor jelentősen csökkent a reklámok száma: 2009-ben 259 ezerrel kevesebb hirdetést adtak ezeken. Az összesített reklámhossz így is megdöbbentően sok, 13 039 óra volt, azaz kicsivel több mint 543 napnyi reklámot láttunk.
A köztévé bukott a legnagyobbat
Évek óta csökkent néhány perccel a tévénézésre fordított idő, tavaly viszont egy főre vetítve öt perccel több volt, mint 2008-ban. Az egy főre jutó napi reklámnézésre jutó idő ellenben egy perccel csökkent. Ez az érték már évek óta 20 perc körül mozog, de a tavalyelőtti 8,1%-hoz képest az elmúlt esztendőben így már csak a tévénézési idő 7,4%-át pazarolták reklámokra a nézők.
Az országos adókon 2009-ben még 2006-nál is kevesebb reklámfilm került adásba. A csökkenés fő oka, hogy az RTL Klub tavaly kevesebb reklámot sugárzott, miközben a Tv2 valamivel növelte a műsorokba ékelt reklámok számát. Mindez persze nem jelenti, hogy az RTL rosszabb évet zárt volna, mint a Tv2, sőt: a hirdetők a nézettség után fizetnek, vagyis a kevesebb, de nézettebb reklám több bevételt jelent, mint a kevésbé nézett, de több hirdetésből álló blokkok.
A közszolgálati adókon sugárzott reklámok számának csökkenése már egyértelműen arra utal, hogy a hirdetők számára kevésbé vonzóak ezek az adók: átlagosan 12 százalékkal kevesebb hirdetés ment le a köztévékén tavaly, mint tavalyelőtt. Ráadásul az MTV-n 20 százalékkal csökkent a hirdetések száma, miközben a Duna Televízión mindössze 4 százalékkal.
Urbán Ildikó szupersztár
A legtöbbet Urbán Ildikó művelődésszervezőt láttuk a tévében: 2009-ben a leggyakrabban képernyőre kerülő reklámfilm az Advil Ultra Forte kapszula volt, amit összesen 15 274-szer játszottak a magyar tévék, és átlagosan minden egyes magyar néző fejébe százszor verték bele a gyorsan ható fejfájás-csillapítóról szóló üzenetet.
A legtöbb pénzt a Reckitt Benckiser költötte reklámokra, a cégnek olyan márkái vannak, mint a Vanish vagy éppen a Calgon, de ők gyártják a Nurofen tablettát is. A cég tavaly listaáron, azaz kedvezmények nélkül 18,8 milliárdot tapsolt el (ebből csak a Vanish tisztítószerre 4,3, a Nurofen fájdalomcsillapítóra 3,9 milliárdot), de a kedvezmények miatt valószínűleg jóval olcsóbban kaptak reklámidőt.
A valós költések és a listaár közötti különbséget jól mutatja, hogy listaáron tavaly az egész tévés piacon 462 milliárdot költöttek a hirdetők, miközben a piac legfontosabb szereplőinek bevétele becslések szerint éppencsak elérte a 80 milliárdot.