Az Axel Springer és a Ringier terjeszkedne

2010.03.25. 14:30
Szinte valamennyi német országos napilap részletes tudósításban számolt be csütörtökön az Axel Springer és a svájci Ringier kelet-európai médiavállalkozásainak egyesítéséről, kiemelve, hogy a jövőben immár közösen kívánják folytatni expanziójukat a térségben.

A Die Welt - amelynek kiadója éppen a német Axel Springer - már beszámolójának címében hangsúlyozta, hogy az egyesüléssel létrejövő közös vállalat mindenekelőtt a bulvárlapok terén kíván piacvezető pozícióba kerülni. Az újság idézte Mathias Döpfnert, az Európa legnagyobb kiadójának számító Axel Springer AG elnökét, aki szerint az új partneri kapcsolat a két fél számára kiváló lehetőséget biztosít ahhoz, hogy a birtokukban lévő öt piacvezető bulvárlappal még jobb helyzetbe kerüljenek egy vonzó növekedési piacon.

Ezzel összefüggésben a Die Welt utalt arra, hogy az újonnan alakult közös vállalkozás a több mint 100 nyomtatott médiummal, valamint a 70 feletti online-ajánlattal Kelet-Európa egyik legnagyobb médiavállalkozásává válhat.

A két kiadó vezetőjét idézve a német napilap az egyesülés kapcsán a növekedés célkitűzését emelte ki, és mindenekelőtt az online-tevékenység területén. Eszerint egy kezdeti integrációs szakasz után 2011-től a digitalizálási stratégia a közös vállalkozás egyik legfőbb tevékenységi területe lesz.

A Süddeutsche Zeitung arra emlékeztetett, hogy Kelet-Európa két legfontosabb médiahatalmának egyesülése nyomán az eddigi vetélytársakból partnerek lettek, és ettől mindketten stratégiai előnyöket várnak. A bulvármédia mindebben központi szerepet játszik - írta a lap, idézve a Ringier elnökét, Christian Ungert, aki szerint a bulvárlapok területén a térségben egy csapásra piacvezetővé válnak.

Unger szerint az elkövetkező években 300 millió eurót kívánnak befektetni, további vásárlásokat terveznek, de emellett mindenekelőtt a digitalizálást kívánják előre vinni. A Springer elnöke, Mathias Döpfner szerint az online-piacok kiváló lehetőséget jelentenek, ugyanakkor nagyobb súlyt kell helyezni a fizetés ellenében történő tartalomszolgáltatásokra. Az újság szerint a külföldi üzletek azért is rendkívül fontosak a német kiadó számára, mert belföldön már régóta kimerítette a kartellhivatal biztosította lehetőségeket.

A Financial Times Deutschland című, elsősorban üzleti napilap médiaszakértőket idézve arról írt, hogy a két kiadókonszern vezető szerepet kíván betölteni a kelet-európai médiapiacok talpra állításában. A bevételek a térségben jóval jelentősebben estek vissza, mint Nyugat-Európában, és a válság következtében több növekedési, fejlesztési terv csődbe ment - fogalmazott egy idézett szakértő, aki szerint a két kiadó most erőteljes növekedési stratégiával kíván úrrá lenni a kialakult helyzeten. Ezért egyesítették kelet-európai médiavállalkozásaikat, amelyek az öt országban 4800 alkalmazottat foglalkoztatnak és összesen 34 újsággal, 73 folyóirattal, továbbá 74 online-portállal és több nyomdával rendelkeznek.

Az expanziós tervek súlypontja a digitális üzlet - erősítette meg a Financial Times Deutschland, amely ugyanakkor rámutatott arra is, hogy Kelet-Európában erős a konkurencia. Ezzel összefüggésben emlékeztetett a német WAZ csoportra, és - mint hozzátette - több más nyugati kiadó is harcol piaci részesedéséért.

A Handelsblatt információi szerint a két újdonsült partner számos vásárlást, illetve átvételt tervez, és nem kizárt a további terjeszkedés sem más térségbeli országok, köztük Románia és Ukrajna felé.