További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Ha tetszik, ha nem, a világ televíziózási szokásait évtizedek óta az amerikai sorozatok határozzák meg. Azt nézzük, amit ők gyártanak, azért, mert a tengerentúli stúdiók állítják elő a legtöbb olyan szériát, amit a világ szinte minden országában sikerrel lehet vetíteni. Alternatíva persze van, nem kell az amerikaikra támaszkodni, Kelet-Európában népszerűek a cseh, lengyel és szerb sorozatok is, de ezeket szélesebb piacon értékesíteni lehetetlen. Sova doktor vagy Surda a franciáknak vagy a braziloknak nem mond annyit, mint nekünk vagy a románoknak.
Az amerikai hegemónia megtörésére Európa legfejlettebb és legtöbb tartalmat generáló tévés régiója, a brit sem képes. Hiába készít kiváló sorozatokat és egyéb műsorokat a BBC, az ITV vagy a Channel4, néhány szérián kívül (Ki vagy, doki, MI5, Skins) túl nagy port nem vernek fel a világ tévés vásárain, ahol a regionális programigazgatók az új Hősöket, Lostot vagy Született feleségeket keresik. Lehet ezen sajnálkozni, mert elsikkadnak az olyan kiváló művek, mint mondjuk a Wire in the Blood vagy a BBC jelenlegi programjának egyik gyöngyszeme, a Luther, de egyelőre amerikai dömping van, és kész.
Az idei pilotszezon végére (a pilot a sorozatok első, bemutató epizódja, ami alapján a tévécsatornák eldöntik, kell-e nekik több a projektből) a négy nagy országos amerikai adó, azaz az ABC, a CBS, a Fox és az NBC, valamint kistestvérük, a CW összesen 41 sorozatot és valóságshow-t rendelt a 2010/11-es évadra, és további 8-10 pilot készítőivel folynak tárgyalások. A lemorzsolódási arány magas: a 2009/10-es évadban 37 újonc indul el ősszel és év közben, amelyek közül 12 érte meg a második évadot. Tehát a mostani 41-ből sem nagyon lehet arra számítani, hogy 14-nél több túléli az első kört.
Míg a tavalyi év egyértelműen az orvosos-kórházas sorozatokról szólt, legalábbis a berendelés mennyiségét illetően (5 sorozat a nagy tévéken, két további a kábeladóknál), idén a drámáknál nem lehet ennyire behatárolni, mi az, amiben bíznak az amerikai programigazgatók.
A legígéretesebb újoncok között találjuk a Lost, az Alias és a Fringe ötletgazdájaként megismert J. J. Abrams Undercovers című kémes szériáját (NBC), amiben egy visszavonult kémházaspár reaktiválását és ezt követő kalandjait izgulhatjuk végig. Szintén az NBC-re érkezik a The Event című nagyszabású, szerializált sorozat, ebben egy átlagember bukkan valamiféle világméretű összeesküvés nyomaira, és emiatt minden kormányügynökség üldözőbe veszi. Erre a sorozatra a Tv2-nek elővásárlási joga van, tehát várható, hogy nálunk is látható lesz.
A Lost, a Hősök és a 24 távozása után kialakult űrt minden adó próbálja megtölteni valamivel, igyekeznek elcsábítani a nagyszabású sorozatok kedvelőit. Az ABC egy No Ordinary Family című családi sorozatban bízik, amiben Michael Chiklis, a Kemény zsaruk egykori főszereplője viszi a prímet. A történet egy átlagcsaládról szól, aminek tagjai egy Amazonas melletti kirándulás során különleges képességekre tesznek szert.
A Fox inkább egy Dallas-Született feleségek vegyes felvágottnak tűnő sorozatban bízik: a Lonestar olajban utazó üzletemberről szól, aki egyszerre hülyíti a barátnőjét és a feleségét, miközben egy közönséges szélhámos, aki nem ért semmihez, csak jó a dumája. A CBS-nél a Hawaii Five-O című nyolcvanas évekbeli klasszikus újragondolásához fűznek nagy reményeket, illetve a Blue Bloods című krimisorozathoz, amiben egy több generációs rendőrcsalád történetét ismerjük meg. A legkisebb CW műsorán a Nikita című film és sorozat remake-je lehet siker, különösen a főszereplő, a nagyon dögös Maggie Q miatt.
Vígjátékok terén felfedezhető valamiféle tendencia, hiszen a berendelt félórás, egy- vagy többkamerás sorozatok közül a legtöbb a párkapcsolatokkal foglalkozik. Lesz sorozat egy túlsúlyos párról, akik közösen próbálnak lefogyni (Mike&Molly - CBS), oltár előtt szakító párról, akik a barátaikon marakodnak (Happy Endings - ABC), egy családon belüli három különböző stádiumban levő párkapcsolatról (Better Together - ABC), ennek baráti társasággal elkészített változatairól (Mixed Signals - Fox és Friends with Benefits - NBC).
A legérdekesebbnek a Fox Raising Hope című egykamerás, nem élő közönség előtt felvett vígjátéka tűnik, amiben egy fiatal srác lökött családja segítségével kénytelen felnevelni lányát, mert az anya sitten ül.
A következő idényben számos nagy név tér vissza a képernyőkre, ismét főszerepet vállalt Tom Selleck (Blue Bloods), a már említett Michael Chiklis és Bradley Whitford is (The Good Guys - Fox). John Voight a Lonestarban szerepel, Alex O'Laughlin viheti sikerre a Hawaii Five-O-t, februártól pedig láthatjuk az Oscar-díjas Kathy Bateset (Harry's Law - Fox) is. További nagyobb nevek: Jimmy Smits, Jennifer Beals, Jason Clarke, Matthew Perry, William Shatner, Laura Innes, Forest Whitaker, Dana Delany és Zeljko Ivanek.
Ezeket a sorozatokat a magyar néző leghamarabb idén télen várhatja, de valószínű, hogy az országos kereskedelmi tévék inkább kivárnak tavaszig, hiszen a tavalyi kínálatból sem mutattak be olyan sorozatokat, mint a Castle című nagyon szórakoztató, könnyed nyomozós széria, vagy az idei újoncszezon mindent vivő meglepetéssorozata, a Glee című zenés dramedy.