Sokat érnek a futball-vb reklámpercei

2010.06.16. 08:39
A dél-afrikai világbajnokság mérkőzései alatt sugárzott reklámpercek értéke attól függ, milyen csapatok játszanak az adott meccseken. A házigazda és a FIFA mindenképpen jól jár, hiszen a közvetítési jogokból nekik fixen jár 3,4 milliárd dollár, akkor is, ha a döntőt a két Korea játszaná egymással.

A vuvuzela zümmögésénél csak a pénztárgép csörgése hangosabb az idei labdarúgó-világbajnokságon. A végső mérleget persze még jó ideig nem teszik közzé, de a FIFA és a helyi szervezőbizottság közlése szerint a televíziós és internetes közvetítési jogok értékesítéséből már eddig is befolyt 3,4 milliárd dollár (az testvérek között is 785 milliárd forint), így nekik tulajdonképpen mindegy, ki játssza majd a döntőt július 11-én.

000T TRDV741482

A mérkőzéseket közvetítő televíziós társaságoknak viszont nagyon nem mindegy, ki és mikor szerepel a képernyőn, hiszen a reklámpercek értékét ez a két tényező befolyásolja. A brit ITV sugározta például az Anglia-USA mérkőzést június 12-én, szombaton este, és a szünetben, illetve a mérkőzés előtt és után sugárzott félperces szpotok értéke 440 000 dollárra rúgott.

Amikor az ITV és a közszolgálati BBC közösen sugároz mérkőzést, a helyi reklámtörvények miatt máris kevesebbet lehet elkérni ugyanezért, ha pedig nem az angol csapat meccsei láthatók, a hirdetők maximum 120 000 dollárt hajlandók fizetni, de ezt sem egy Algéria-Szlovéniáért, hanem mondjuk a spanyolok, a brazilok vagy más magasan jegyzett csapatok mérkőzései alatt.

Az ITV szerint a vb idejére a reklámbevételeik összértéke legalább 25 százalékkal magasabb lesz, mint egy átlagos hónapé, és annál többet keresnek, minél tovább jut az angol válogatott a versengésben. A végén nem elképzelhetetlen a 100 millió dolláros bevételi csúcs sem. Ami a rekordokat illeti, elemzők szerint a internetes és egyéb közvetítési technológiák belépésével a 2006-os, németországi világbajnokságon felállított nézőcsúcs meg fog dőlni július 11-re.

000T TRDV742653

A televízióban a hagyományos adás mellett Európa nagy piacain mindenütt lehet HD-ben is követni az eseményeket (mi nem vagyunk nagy piac, de a Magyar Televízió is így adja a meccseket), de elérhetők az interneten, nézhetők az iPadon, és más mobilkészülékeken is, már ha az ember bélyeg nagyságú képen akarja látni a gólokat.

Nagy-Britanniában a HD-közvetítés ígéretére alaposan megnőtt a kereslet az ilyen adásokat fogni képes tévékészülékek iránt, az ORTT-nek megfelelő Ofcom nevű szervezetük felmérése szerint 24 millió háztartásban, azaz az Egyesült Királyság tévével rendelkező otthonainak több mint a felében már legalább egy ilyen készülék található.

000T TRDV741422

Az várható volt, hogy a 3D-s őrületből a futballközvetítések sem maradhatnak ki, de a várakozásokkal ellentétben nem olyan nagy az érdeklődés az ilyen adások iránt, mint azt a FIFA és a speciális közvetítésben partner Sony szerette volna. Ennek okaként a megfelelő tévékészülékek alacsony számát jelölték meg, de nem ez az egyedüli. A próbavetítések alatt ugyanis kiderült, hogy az adás minősége nem megfelelő: túl pixeles a kép, és a labda csak fehér foltnak tűnik, ami nagyban rontja a meccsek élvezeti értékét.