Mennyit ér egy Emmy?

2010.08.28. 20:08
Alig több mint 24 óra múlva, magyar idő szerint vasárnap éjjel, hétfő hajnalban adják át az amerikai tévés világ legjelentősebb díjait, az Emmyket. A tévés Oscar a nagyfilmes rokonhoz hasonlóan megdobhatja egy-egy színész karrierjét, jót tehet egy rendezővel, és elégedett, mosolygós arcokat eredményez a tévéadók igazgatótanácsában. Míg azonban a hivatalos nevén Academy Awardsként emlegetett filmdíj kézzelfogható (értsd: anyagi) előnyökkel is jár, ez a tévések esetében nem ennyire egyértelmű.

A dicsőség vitathatatlan, és nem nagyon lehet olyan tévésről hallani, aki egy sarokban szomorkodna kezében a szoborral, de ez minden díjra igaz, még egy vízitáborban kapott "a túra legjobb evezőse" feliratú kartonpapírra is. Egy közepesen ronda szobrot nem lehet viszont a boltban homárra váltani, és a Bugatti-kereskedésben is csak elfojtott mosoly fogadja a díjat emlegető színészeket. Igazán akkor érdemes teperni érte, ha több pénz, nagyobb lakókocsi, kiemelt parkolóhely és hasonló kézzelfogható dolgok járnak vele.

Egy-egy Oscar-díj már szinte másnap érezteti hatását: azok, akik addig nem nézték meg az ezzel jutalmazott filmet, hanyatt-homlok rohannak, nehogy kimaradjanak valamiből, és szépen kifizetik a 9-15 dolláros belépőjegy árát, vagy megrendelik a film DVD-verzióját 8-16 dollárért. A stúdió tehát anyagi haszont könyvelhet el, a színészek, rendezők, forgatókönyvírók ázsiója megnő. A következő szerződésnél már lehet azzal érvelni, hogy egy Oscar-díjas színésznő tízmillióért nem megy el kamionok tetején ugrálni egy akciófilmben, ha rá van szükség, tessék letenni egy tudományosabb összeget az asztalra.

A televíziós szerződések a filmesekkel ellentétben nem alkalmi, egy-egy filmre szóló megállapodások, hanem hosszú távú, nem egy esetben hét, de minimum hároméves időtartamra szólnak. A stúdiók gondosan ügyelnek arra, hogy valamelyik paragrafusban benne legyen az, maximum mennyivel lehet zsarolni őket évente, és milyen esetekben. Ha például egy sorozat nézettsége jól alakul, a szereplők az első, de inkább a második évad végén joggal kérnek és kapnak fizetésemelést, hiszen a teljesítményük a stúdiónak is hasznot hajt: minél nézettebb egy sorozat, annál több pénzt lehet elkérni az epizódokat megszakító reklámokért.

Az amerikai szakszervezetek vagy ottani kifejezéssel élve céhek is meghatározzák azt a minimumot, amit bizonyos esetekben fizetni kell a színészeknek. Ezt úgy lehet legjobban elképzelni, mint a magyar oktatásban működő besorolási rendszert: a bér függ a pályán eltöltött időtől, az adott sorozat hosszúságától és a nézettségi adatoktól. Mindez nemcsak a színészekre, az írókra és a rendezőkre is vonatkozik. Minden szakmának megvan a maga szakszervezete, és a stúdiók csak az ő szabályaik betartásával egyezkedhetnek művészekkel.

Egyvalami viszont sem a szerződésekben, sem a szakszervezeti szabályzatokban nem szerepel: az elnyert díjak (Emmy, Aranyglóbusz stb.) értéke, mivel ez a tévék esetében meghatározhatatlan.

Kiváló példa Glenn Close, a kétszeres Emmy- és Golden Globe-díjas színésznő és az ő főszereplésével készült A hatalom hálójában (Damages) című sorozat. Az F/X nevű, nem előfizetéses, tehát reklámokból élő kábelcsatorna vetítette a szériát, és hiába játszott Close Emmyt érően, mi több, nyert legjobb mellékszereplői díjat az első évadban Zeljko Ivanek nevű kollégája is, a széria második és harmadik évadát egyre kevesebben nézték.

Close fizetése az első három évadban nem emelkedett, egy fillérrel sem kapott több pénzt a két Emmyért, sőt, az F/X a harmadik, alig nézett évad után nem kért a kritikusok szerint szenzációs, de hetente átlagosan csak 800 000 amerikait érdeklő drámából (azóta egy másik adó átvette a sorozatot, első dolguk a költségcsökkentés volt).

Az AMC nevű kábeladó két büszkesége, a nálunk egyelőre nem látható Breaking Bad és a Reklámőrültek (Mad Men, m1, m2) is hasonló gondokkal küzd. Az előbbit hiába jelölték három évad alatt 16 Emmyre (nyert ebből eddig négyet), a nézettsége jottányit sem emelkedett. A Reklámőrültekért a kritikusok odáig vannak – szerintünk joggal –, nyertek is szakajtónyi díjat, de a közönséget teljesen hidegen hagyta. Az első évad után a nézettség csökkent, a harmadikra valamelyest feltornázta magát, de a mostani, negyedik etapban sem szakít.

Mindez nemcsak a kevésbé nézett kábeladókra, hanem az országos tévékre is igaz. A Lost, a Stúdió (30 Rock) vagy Az elnök emberei nézettsége csökkenni kezdett a sikeres Emmy-gálák utáni évadokban, mintha a közönséget egyenesen irritálná, ha addigi kedvenceit ilyen elismerésben részesítik.

Terry O'Quinn, a Lost Locke nevű szereplő megformálásáért kapott Emmy-díjának örült, de egy interjúban viccesen azt mondta 2005-ben, reméli, a stúdió vezetője is látta a díjátadót, és honorálja egy fizetésemeléssel. A veterán színész csak 2007-ben, az első hároméves szerződés lejártával kapott emelést: pontosan annyit, mint a többi szereplő, függetlenül az elnyert díjak számától (abban az évben a második Emmyjét kapta a Lostért).

Mégis, akkor milyen előnyökkel jár egy ilyen díj, ha a tévéstúdiók nem foglalkoznak vele? Furcsa, de a tévés Oscar igazából a filmvilágban ér valamit. Katherine Heigl, a Grace klinika egyik szereplője 2007-ben elnyerte a legjobb női mellékszereplőnek járó szobrot a drámai kategóriában, és három héttel később ötmillió dolláros szerepajánlatot kapott egy vígjátékban. Azóta filmes karrierjére koncentrál, a tévésorozatból kiíratta magát, és egyre magasabb összegekért alakítja a buta szőke nőt a vásznon.

Sok múlik az időzítésen is. Ha valaki egy éppen befejezett sorozatért kap díjat, következő szerződését már úgy kötheti meg, hogy az Emmyre hivatkozva magasabb összeget kérhet a piaci árnál. Hosszabb pályafutást maguk mögött tudó színészek arra használhatják a díjat, hogy rá mutogatva kizsaroljanak egy kifejezetten nekik írt sorozatot.

A kézzelfogható előnyök közül például a kényelmesebb iroda marad, mint az történt a 30 Rock íróival: az NBC azzal honorálta teljesítményüket (a vígjáték összesen 14 Emmyt nyert, abből hármat az írók), hogy lecserélték az írók szobájának bútorzatát, és az új asztalon hagytak egy ajándékkosarat. Egyet. A nyolc írónak.