Mit nézünk a tévében az új szezonban?

2011.05.22. 17:21
Azt, hogy mit nézünk a tévében, 80 százalékban Hollywood dönti el. A világ televíziós piacát évtizedek óta az amerikai sorozatgyárak uralják, Albániától Japánig a tőlük kikerülő szériák, tévéfilmek és realityműsorok, illetve azok helyi változatai töltik ki egy-egy tévécsatorna műsoridejének nagy részét. A négy nagy amerikai tévé, az ABC, a CBS, az NBC és a Fox, valamint The CW nevű kistestvérük ezen a héten döntötte el, mit látunk jövőre a képernyőn.

A pilotszezonnak nevezett, december-május közötti időszak a tévés szakemberek számára izgalmasabb és munkásabb, mint szeptember első hetei, amikor az új sorozatok bemutatkoznak. Ami dobozban van, azzal már nem kell foglalkozni, ha már eldöntötték, hogy képernyőre kerül, akkor tegnapi hír, sokkal fontosabb az, mi lesz a jövőben, mi az az ötlet, ami a most látható sorozatoknál magasabb nézettséget hoz majd, így nagyobb bevételt termel.

Ember tervez

Tél elején a négy nagy amerikai tévétársasághoz körülbelül 2000 ötlet fut be. A rövid, egymondatos leírások, úgynevezett pitchek valahogy így nézhetnek ki: hivatali visszaéléssel vádolt, majd lesittelt férje helyett kell dolgoznia a kétgyermekes családanyának egyetemi szerelme ügyvédi irodájában (Férjem védelmében). Az ilyen rövid ötletekből idén 429 forgatókönyvet kértek a csatornák, ez azt jelenti, hogy a pénzköltés már itt megindult, hiszen ingyen senki nem ír semmit. A forgatókönyvekből aztán 76 jutott el a pilotfázisba (kérnek egy részt, aminek alapján eldöntik, ér-e sorozatot a projekt,), és végül 27-ből lett sorozat.

Az elmúlt két tévés évadhoz viszonyítva átlagos év volt az idei: 2009-ben 31, 2010-ben 21 új sorozatot rendeltek az országos tévék, de az igazán érdekes szám az, hogy ezek közül hány érte meg a második évadot is. A 2009-es őszi szezonban 12 sorozat folytatódott, tavaly csak hat. Az idei 27-ből várhatóan 8-10 éli túl az első évadot, akad közöttük olyan, amiről már most, a bemutató előtt sejteni lehet, hogy hosszú távra terveznek vele, és olyan is, aminek adásba kerülésén talán maga a készítője is csodálkozik, de ez általánosan jellemző minden tévés évadra.

A Lost nyomában

A 2011/12-es felhozatal tartogat pár meglepetést. Öt éve nem indult ennyi vígjáték ősszel (11), és 1992 óta nem rakott egy programigazgató sem sitcomot szombat estére (idén a CBS itt indítja a Rules of Engagement, azaz Egy kapcsolat szabályai című sorozatának új évadát). A program harmadát szokás szerint realityk, vetélkedők és tehetségkutatók teszik ki, pedig a műfajt a 2000-es nagy boom után már többször temették a szakemberek. Az idei trend alapján a tévézés egyrészt a nőkről szól, hiszen a sitcomok nagy részének főszerepében erős női karaktereket találunk, ezenkívül a formabontó drámai sorozatokkal akarnak nézőket csábítani a nagy tévék.

A három hagyományosan legkedveltebb drámai zsáner a kórházas, az ügyvédes és a nyomozós. Ezek közül idén ügyvédes újonc nincs a műsorban, kórházas is csak egy van (két éve csőstűl jöttek és buktak meg az orvosok és nővérek a nagy tévéken), sima nyomozós pedig szinte csak évad közben érkezik. A szándék egyértelmű: a négy nagy azt a formátumot, ötletet keresi két éve, amivel a Lost örökébe tudna lépni, amivel képesek olyan tartalmat a néző elé tenni, ami nemcsak heti 42 percre köti le, és amivel fel tudják venni a versenyt a kábelcsatornák frissebb, kurrensebb, merészebb sorozataival.

Mesehősök és jó csajok

Ilyen lehet a két, a mese világát a mienkkel összemosó sorozat, a Grimm (NBC) és a Once Upon a Time (ABC). Az előbbiben a mesehősök köztünk élnek, de mi nem láthatjuk valódi arcukat, csak a Grimm nevű nyomozók, a másikban pedig Hófehérke lánya folytat tisztes polgári foglalkozást, míg egy szép napon rá nem talál a mesevilágra egy vidéki kisvárosban, ahol a mesebeli gonosz mostoha fagyasztotta időbe és térbe az elvarázsolt erdő lakóit. Ez utóbbi  projektet egyébként a Lost két producere jegyzi.

Nem ez a két legígéretesebb pilot egyébként, a szakma egyöntetűen a Lost, az Alias és a Rejtély készítőjétől, J. J. Abramstől várja a megváltást, aki két sorozattal is jelentkezik az évadban. A Person of Interest a CBS-en a Helyszínelők tíz éve bebetonozott csütörtök este kilencórás idősávjában debütál, ebben egy halottnak hitt CIA-ügynök (Jim Caveziel) és egy excentrikus milliárdos (Michael Emerson) számol le mindenféle gazemberekkel; ezt egyébként Jonathan Nolan, a Sötét lovag forgatókönyvírója írja. Abrams másik sorozatát a Fox vette meg, és Alcatraz címmel érkezik télen. Ebben a történetben a börtönszigetről negyven éve eltűnt, de a jelenben előkerülő és gyilkolászni kezdő bűnözők utáni nyomozásról lesz szó, nem kevés sci-fi beütéssel.

Dinoszaruroszok Spielbergtől

Steven Spielberg cége is két sorozattal jelentkezik, ráadásul az egyik munkálatait a szakállas rendezőlegenda maga felügyeli. A Terra Nova (Fox) kőkemény sci-fi, amiben a túlnépesedő és az egyre súlyosabb környezetszennyezés miatt lakhatatlanná váló bolygó tudósai kiötlik, vissza kell menni a múltba úgy 85 millió évet, újrakezdeni mindent, és a második körben lehetőleg nem szétcseszni minden természeti kincset. A pilot költségei állítólag a húszmillió dollárt súrolják a rengeteg trükk miatt. A dinoszauruszok megalkotását Spielberg felügyelte. A másik sorozategy zenés-táncos dramedy lesz egy Broadway-musical előkészítéséről és a kulisszák mögötti harcokról.

Két remake is képernyőre kerül, az egyik egy krimi (Prime Suspect, NBC), ennek brit eredetijében Helen Millen alakított kemény zsarunőt, az amerikai változatban a vészhelyzetes Maria Bello kapta a főszerepet. A másik feldolgozás a csajos sorozatok kedvelőinek kedvez, hiszen a Charlie angyalai (ABC) újrájáról van szó, csinos nőkkel és bugyuta nyomozásokkal.

A hatvanas éveket megidéző sorozatok is párban érkeznek, a The Playboy Club (NBC) egy chicagói klubban játszódik, és a Playboy-nyuszikról, no meg a rájuk tapadó helyi bűnözők és politikusok összefonódásáról mesél, a PanAm (ABC) pedig a repülés aranykoráról, a legendásan szívtipró PanAm-pilótákról és persze a csinos légi utaskísérőkről.

Nem nevetünk

A sitcomok Magyarországon nem tartoznak a hagyományosan jól nézett sorozatok közé, a két nagy kereskedelmi tévé nem is foglalkozik a műfajjal (az Amerikában népszerű Modern család például még mindig nem került képernyőre az RTL Klubnál), de a kisebb adók előszeretettel vásárolnak közülük. Az új évadnak 11 vígjátékkal mennek neki az amerikai tévék, ezek közül hétnek nők a főszereplői, ami az eddigi trendnek alaposan ellentmond. A tavalyi kínálat a párkapcsolatokról szólt, és négy-hat főszereplővel indították őket, mint annak idején a Jóbarátokat. A mostani felhozatalból leginkább a Broke Girls című CBS-sorozat (egy csóró nő és egy gazdag család legatyásodott nőtagja közösen próbál boldogulni Manhattanben), és az Up All Night (egy egykor sokat bulizó, karrierista nő hirtelen terhes lesz) ígérkezik jónak.

A Los Angelesben most kezdődő LA Screenings nevű tévés vásáron a magyar tévéadók képviselői is ott vannak, megtekinthetik mind a 27 pilotot, ha úgy gondolják, és eldönthetik, melyiket szeretnék megvásárolni hazai forgalmazásra.  Nehéz persze előre megjósolni, miből lesz tuti siker, és mi az, ami két hét alatt beleáll a földbe. Tavaly például a Lone Star című Fox-sorozattól vártak sokat a kritikusok, és három epizódot sem élt meg, míg a Mike & Molly című sitcomot kézlegyintéssel intézte el mindenki, és szerptembertől már a második évadát kezdi. Ami biztos: amit az amerikaiak bemutatnak a következő idényben, előbb-utóbb a magyar nézőkhöz is eljut.